SPOR

Jeg kjenner et vakkert menneske, en erfaren mamma som har bursdag i dag.  Den største gaven jeg kan gi henne er en tekst om hennes nydelige himmeldatter som har reist sin siste ferd nord der alvene danser og synger med henne. Jeg beundrer min venninne som står igjen så tapper og sterk. Til henne og pia hennes i nordlyset:

 

SPOR

 

Du sitter på bakerste rad

og gråter, du er ikke glad.

Jeg ser deg i sidesynet, det er dine tårer.

Skulle spurt deg, vennen: “Hva er det som sårer?”

 

Nå har du reist, så jeg pakker tingene mine

for her er sporene dine.

Jeg ser deg overalt i dette huset.

Minner i spor, jeg er gruset.

Hadde bygget en borg,

men den ble til gjørmete sorg.

Nå skal du lage spor i himmelen, du skal gå,

og jeg prøver å forstå.

 

Slår løs på sofaen når ingen ser meg,

for du virkelig dro din vei.

Vi hadde jo planer, hvorfor reiste du?

Det er for seint og greier, du kan ikke snu.

 

Spor overalt i denne kåken.

Jeg løfter blikket og ser kråken

ut av vinduet, i tretoppen.

Er den der, den kråkekroppen?

Eller er den en hilsen fra himmelen blå;

et hviskende: “Vær så snill å forstå.”

 

Hyler, gråter og vræler

som å vakle på skyhøye hæler

men kan ikke falle sammen med

så jeg synker ned

på sofaen der du satt

før du snublet og datt.

 

Du var jo her nettopp med det vakre blikket

jeg fatter det, bare skjønner ikke.

Du danser i dødens daler nå

med alvene, i himmelen så lys og rå

synger med den fine stemmen din

passer på mamman, pappan, søsken og lille jenten sin.

Passer på mamman, pappan, søsken og lille jenten sin.

 

Løft vingene nå

jeg lover å forstå.

Du satte dype spor,

fly nå, verdens snilleste mor.

Livet ble altfor kort

men noen alver er av himmelsk sort.

 

Skrevet av forbipolene, januar 2019.

 

Vennen vi savner deg. Har skrevet så mange tekster til deg i dette sorgarbeidet. Sporene du satte etter deg var kanskje så dype fordi du hadde så tung bagasje. Men tomrommet i disse sporene kan aldri fylles. Bare lov meg å bade i himmelens lys, og vit at du var så spesiell for oss. Det er som om du er her nå som mamman din har bursdag. Pass på henne. Omring henne med kjærlighet. Vær med jenten din og ta henne under vingene dine nå. Se til pappa, søster og brødrene dine. Og besøk meg og gutta iblant.

  1. Klem til himmelens sangstjerne og familien hennes, fra forbipolene.
3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg