Sommeren da jeg spytta i motvind 💹

 

Hey hÞsten, her er jeg. Og jeg er en bitteliten fis i historien, det vet vi jo alle. Ikke en tÞff huleboer med Flintstone-outfit, ikke engang en dinosaur ble det av meg. Bare sÄvidt et glimt av et kvart stÞvkorn med ulyd som heldigvis ingen husker om 200 Är.

Hey.

Men er det sÄ galt Ä vÊre meg, tenker jeg?

Jeg pisser vÊrtfall ikke i motvind. Nei, nÄr det stormer og vinden danser i alle retninger, er jeg ikke sÄ dum at jeg tisser da heller. Men det hender seg jeg spytter i motvind.

Du vet. De som lyver sÄ de tror det selv, og produserer drama over en lav sko av typ gossip. De pisser i motvind. Right back at ya, biatch! That karma is a bigger bitch, you know. Laughing out loud. SeriÞst. Ikke noe LOL og serr, men seriÞs latter! Med alle bokstavene inntakt, yo.

Velkommen til en verden der vi akkurat nÄ har valgt Ä fokusere pÄ mammarollen, det positive, det gode, det snille og det som gjÞr oss glade. Det vil alltid finnes noe vondt i verden, men det vil samtidig vÊre lov til Ä se alt det gode som er.

Blogging. Personlige vinklinger pÄ en liten prosent av hva livet har Ä vise seg Ä vÊre.

Humble, I know,

Like ydmyk som vi har svevd hit og dit i uĂžnset medvind i hele sommer.

Vi var fatalt slitne, og ville bare hvile. Minsten og jeg hadde sitti pÄ fly, lÞpt etter tog, sitti pÄ tog, bada i BÞ sommarland to dager pÄ rad, sÄ sitte pÄ tog, og i mitt hode klamret oss fast pÄ ene vingen da flyr flydd oss tilbake fra Oslo. Sommarland went like this:

EtterpÄ gikk lufta ut av meg. Vi sa til hverandre, mine venner og jeg: det blir avslapning resten av sommerferien, oh yeah! Relax, we aint going nowhere! Dette skulle bli smalltown-sommeren vi bare lÄ og mugna som ost i en stille og mÞrk kjeller. Heeelt i ro.

Det var dessuten pÄ tide Ä avbestille hotellrommet pÄ Hunderfossen, det kom ALDRI til Ä skje at jeg gadd en tur til. Jeg har behagelige venner som aldri ville vÊrt sÄ dumme at de tissa i motvind. Litt spytting, derimot. Som sagt.

Vi var sĂžkke enige; SOM vi skulle HVILE! Netflix med Virgin river, The Bridgetons, Manifest osv, ja nĂ„ skulle vi innta sofaer og myke senger. Bare ligge som for oss eldre; ikke ligge som i “ligge”.

Det gjorde forresten husarbeidet ogsÄ. LÄ der og hvilte seg. Til det nesten ble pinlig.

SĂ„ braket det lĂžs.

Alt raknet pÄ 10 sekunder.

JEG hadde spytta i motvind og fikk spyttklysa rett i retur.

Hunderfossen! 2 dager til innsjekk! For sent Ă„ avbestille! Betale og glemme? Dra dit? Tog? Hunderfossbilletter!?

Jeg ringte Solfrid og hvisket “du”?

-“Ja?”

Jeg ropte: “KAINN DU OG ISAK BLI ME EVEN OG MÆ TE HUNDERFOSSEN OM TO DAGA???”

-“Eeee ja é trur det. Kanskje. Ska sjekke. Snakkes.”

Hele sommeren tok en usving, og det ble jentetur med gutta pÄ 7 og 5 Är, etter en heftig budsjett-sjekk, togbilletter og park-billetter. Og det forbanna hotellrommet Som jeg var 3, 4, 5, I do not know; dager for sen med Ä avbestille.

Eventyr, men FOR EN JOBB!

Tenkte vi, mens jeg prĂžvde Ă„ tĂžrke av meg spyttklysa mi.

Vi bestemte oss for Ä vÊre smarte som fy. Pakket med matpakker, for no way om vi skulle bruke penger pÄ togkaféen. Derfor kommer vi nok aldri til Ä glemme vaffeldama. Jeg ga henne et kompliment da hun gikk forbi setene der vi satt bak en potte sur svensk far med to englebarn. Tydelig selvutnevnt ekspert innen pedagogikk han pappan, og vi var sjeleglade da det viste seg at han IKKE skulle pÄ Hunderfossen med englebarna.

Jeg sa til dama: “steike fine négla!”

-“Åh hoi, takk!”

SÄ kom hun tilbake med vafler til Even. Da fikk hun Þye pÄ Isak, og hastet ivei for Ä kjÞpe vafler til ham ogsÄ. Gutta elsker vafler, og min venninne og jeg elsker vaffeldama pÄ toget 4ever.

Vel framme pÄ Hunderfossen hotell ble det krise. Jeg hadde bestilt et rom til meg selv. Og bare meg. Av alle
 ja, nei hva skal man si til ei sÄnn mor?

Vi lot barna leke pÄ lekeplassen mens vi satte oss ned og la huene i blÞdt. SÄ ringte jeg til hotellsjefen og begynte Ä grine som en av politimennene pÄ taket til Pippi LangstrÞmpe. Som en nyfÞdt beibi. Som alle som trÄkker pÄ lego. Som meg da jeg ble rÞrt av Hotell CÊsar. Som trÞndervÊret i sommer.

Hotellsjefen var ei hyggelig dame som sa: ” Dette gĂ„r sĂ„Ă„Ă„Ă„Ă„ bra atte. Dere fĂ„r sjekke inn i Midtgard nr 1, til samme pris selvfĂžlgelig!”

Og MidtgÄrd nr 1, hva var det? Jo, en leilighet for 8 personer, med stort loft, masse deilige senger, bad, kjÞkken, stor stue, ÄÄÄÄÄh som vi plutselig fikk en digg ferie levert rett i armene.

Iiiiik. Det er vel ikke stort mer Ă„ si enn iiik.

Pippi-politimenn, nyfÞdt beibi, autrÄkkapÄlego, trÞndervÊret 22 eller CÊsar: NÄ var jeg fortsatt flau over grininga, men oi oi what a place!

Vi fikk hvile, rocke parken, bade i SvanesjĂžen, spise god mat i hotell-restauranten, der de hadde universets beste soppsaus, ja og sĂ„ fikk jeg meg en laaaang trimtur til Øien sentrum for Ă„ finne “nĂŠrmeste” dagligvarebutikk. I Solfrid sine rosa joggesko.

Magisk, det ble rett og slett en magisk og morsom tur, og da vi kom hjem til vÄr smalltown var vi totalt utmattet.

SĂ„ kom regnet til TrĂžndelag for alvor. Og vet du hva? Det gikk helt fint. Da energien kom tilbake, sa vi ja til barnepass, gikk ut pĂ„ byen et par turer, og til slutt tok vi en tur til Trondheim mens barna var godt ivaretatt hjemme hos Solfrid sin ♡

Unger brĂ„ker, (alle unntatt svenske barn med sure pedpappaer) SĂ„ vi bruker Ă„ kalle det at vi “stikker av”. Slitne mĂždre pĂ„ rĂžmmen kommer alltid tilbake som rene drĂžmmen.

Vi splittet oss pÄ togstasjonen. Solfrid trÄkket rundt i midtbyen og koste seg der, mens jeg oppfylte min store drÞm: Pirbadet UTEN barn! Jeg fikk rett, det var fantastisk, avslappende og deilig. Jeg floata, bobla, hadde i Olaplex hÄrkur i hÄret i damprommet, tÞrka det i badstua og klinte oppi olaplex balsam. La meg pÄ solsenger og slappet av. TidlÞs.

Og nei, nÄ er ikke dette reklame for hverken olaplex eller pirbadet. Dessuten er bildet fra BÞ, moh a ha.

Jeg kosa vettet av meg pÄ Pirbadet alene, og visste at akkurat nÄr det passet meg, skulle Katerina treffe oss akkurat nÄr det passet henne, og akkurat da det passet Solfrid.

Fargerike coctails og den bruneste puben vi kunne finne. Vi er ikke sÊrlig classy av oss, more like clumsy, sÄ vi fÞler oss mest happy der andre freaks med egne stiler heller ikke fÞlger mote og fasade. Bare er seg selv.

Mange folk klager pÄ den regntunge greia, og sommeren som aldri kom.

Jeg, for min del
 (=me on the other hand.. ) har ledd mye i sommer, og vÊrt like sosial som 7Äringen min. Og DA er du sosial da, for han er glad og fornÞyd han. Jeg har ikke telling pÄ alle de vennene han har og som han er sÄ glad i. Nettopp dem er en rikdom vi i dette alenemammhjemmet er takknemlig for.

BOOM sÄ startet skolene igjen i dag! BOOM, hverdagen traff meg hardt og deilig. Hvis du tenker koffert er det din koffert, ikke min. Den ligger forÞvrig igjen i BÞ, for den mangla hjul, fant jeg ut i siste liten.

BOOM, nÄ har vi sovet mange nok morgener bort i behagelige drÞmmer. NÄ vil jeg sprette opp og mÞte den berÞmte hverdagen, med et smil.

Det var akkurat sÄ rÞrende som jeg tenkte det kom til Ä bli, da 7Äringen min gikk inn som 3.klassing med sekken pÄ ryggen. Med matpakka si full av brÞdskiver, minipÄlegger, smÞrekniv, poseyoghurt, rosiner, og javisst glemte jeg frukta. Husket jeg nÄ. Men jeg er ingen svensk vidunderpappa, jeg er en mf norsk vimsemamma.

Oboy i flaska. Matboksen som klaffer rundt flaska. Even kjĂžpte den i starten av sommere, i den morsomme butikken i BĂž sommarland, ved inngangen.

-“Mamma, ĂŠ tar pĂ„ den gule jumper’n ĂŠ..” sa han i mĂ„rest, fĂžr skoletakeoff. For den stĂ„r det BĂž sommarland pĂ„, og det var visst viktig.

Jeg hadde min egen lille takeoff, og jogget, uten Ä falle pÄ tryne

(Har lÊrt meg at man aldri skal se euforisk og lenge opp pÄ himmelen fordi den er blÄ og fin). Anyway, det hodet mitt behÞver trening, hvis ikke tar det av i hele alfabetet.

En halvtime fĂžr skoleslutt var jeg pĂ„ plass utenfor skolen. Holdt pĂ„ Ă„ hoppe av glede da han kom ut av klasserommet, det er sĂ„nne gleder en unge og ei alenemor fĂ„r dele. Og tullinga og tĂžysinga. Jeg prĂžvde Ă„ beatboxe pĂ„ vei hjem, og da gikk han laaangt unna mamman sin, med et lurt smil: ” Æ kjenn itj dĂŠ, kĂŠm sin onge e du?”

Fint det, gutten min. Se pĂ„ meg som “en unge”, helst ganske ofte. For vi har det dĂžnn morsomt med mine herlige venner og dine coole beatboxe-venner.

Et av de store hĂžydepunktene i sommer for oss var Ă„ fĂ„ mĂžte igjen Finnmark’s Alva, Solfrid sitt barnebarn. Even og Alva var smĂ„kjĂŠrester for noen Ă„r tilbake, da vi bodde oppi hĂžyden bak StjĂžrdal smalltown. Det var vanskelig Ă„ ta farvel, sĂ„ vi hĂ„per pĂ„ gjensyn snart.

Takk og pris for en ellevill sommer. Det ble mer enn nok Netflix i tillegg, og da vi gadd oss opp av sofaen hadde vi det minnerikt morsomt.

Let us stay that way! Og vi er klare for skoleÄret nÄ, noe jeg aldri trodde da sommerferien endelig kom.

NÄ er den ferien endelig over, og jeg er fornÞyd med min mÄte Ä spytte i motvind pÄ. For det var en tur som aldri burde vÊrt avbestilt uansett. Den traff oss rett i vÄre sjokkerte ansikter som magiske tryllestaver.

Stupid people pisser sladder. Smarte folk spytter enten selvironiske spyttklysee av ren klumsete personlighet, eller i medvind 😉

Vi hĂ„per alle at DU har hatt en like magisk sommer som oss. Og nĂ„ nĂ„r vi har fĂ„tt dilla pĂ„ det Ă„ finne pĂ„ altmuligrart, etter en stille pandemi, vil vi fortsatt ha stĂžy, og masse gĂžy, vi kan nemlig kombinere det med fargerike hĂžstdager! HĂžstferie! Julestri! Vinterdager! Vinterferie! VĂ„rdager! Nye sommerferier 😍

Farvel sommer, see you next year:

 

Back to hverdagen: hvilken mamma har det barnsligste rommet? –forbĂŹpolĂ©ne —

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    UnngÄ personangrep og sjikane og prÞv Ä holde en hyggelig tone selv om du skulle vÊre uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pÄ nett.

Siste innlegg