Sannheten om aleneforeldre på ferie

Sommer! Enten det er earl gray, eller sensommer: det er sommer.

Og du er aleneforelder.

Hvis du ikke er det, kan det kanskje også hende at dette innlegget er noe for deg, men dette skriver jeg først og fremst for aleneforeldre.

HVORDAN OVERLEVER DU FERIEN ALENE MED KIDEN/ UNGENE?  Detter er min guide til deg.

Først og fremst skal vi huske på hvor heldige vi er: Vi aleneforeldre har ingen sjalu voksen idiot med sure sokker å krangle med. Vi er fri. Vi slipper å spørre noen andre voksne om ditt passer eller om datt er ok.

We have freedom.

Og du KOMMER TIL å både høre godt, og legge merke til de kranglete, sure og frustrerte parene der ute. Prøv å ikke glo. Prøv å ikke la det går til hue på deg, hvor heldig du er som slipper det bråkete tullet.

Men altså: VI HAR FRIHET!

Derfor vil jeg at du går bort fra hverdagens viktige tilnærming innen dette med å ikke leke kompis med ungen din. Nå er det ferie! Nå skal dere være litt kompiser. Du bestemmer, selvfølgelig, men skal dere ha det gøy, må du tillate at dere sammen kan være totalt crazy fra første avgang: = eventyr!

Og hva med deg?

Du.

Du skal på tidenes jobb, men også verdens cooleste jobb!

Du kommer til å ha det gøy, men du kommer til å se slik ut:

I dagene før avreise skal du hvile mest mulig. Gå utenfor det vanlige: Hvil! Ta joggeturen to eller tre dager før for å redde ryggen, men IKKE dagen før avreise! Get some REST! Du skal ut i terrenget, dude. You are going to work, it’s shady, lady!

For du kommer til å ikke bare behøve å være uthvilt, men du kommer til å måtte håndtere utfordringer du ikke kunne drømme om mens du hvilte alt du kunne før du tok med deg ungen og dro ut på eventyr.

La meg ta deg med på en reise vi gjorde i sommer, 8åringen og jeg.

Hell er er sted ved byen vi bor. La oss ironisk nok starte der. Vi drar med tog. Skifter tog ved Storlien. Pizza og taxi fra Østersund sentrum til campingplassen. Som var mye større enn vi trodde.

Telt.

Primitivt.

Kompiser, ja akkurat nå, på dette stadiet, innser du at man må være layed back to be on track: kompiser!

Spol noen uker tilbake: Jeg har laget en pott med penger på kontoen, og beregnet alle utgifter innen denne potten. Alt av reiser, som tog og buss, er nå nøye betalt. Ikke vær redd for å stå ansikt til ansikt med økonomien før ferien. Skaff deg total kontroll. Kontroll gir deg senkede skuldre, og tro meg; de skuldrene kommer til å heve seg mer enn nok under denne jobbreisen.

Så er du allerede litt lei, sant. Du er lei av å bade på storsjøbadet, og vil bare sitte i boblene. Lavkarboen er pastakasta langt vekk, og det går i burger, is, pizza, burger og is, skiftende blodsukker og skiftende bris.

Du kan ikke unngå å legge merke til par som krangler. Brrr.

Vel framme på stasjonen i Østersund etter to netter i pop up telt, skal det toges.

Men det skal ikke det, skjønner du.

Plutselig skal det busses.

Busses i over 5 timer.

For dere skal jo til leksand for å oppgradere teltet til hytte.

Men du trodde altså det var en togbillett. Hjelpes.

Siden du ikke vet noe om Leksand, som meg: Taxi er umulig å oppdrive. Vi var heldige som tilfeldigvis møtte broren til svigerinna mi og to av tantebarna mine på en butikk i Leksand sentrum. Som verdens snilleste kjørte oss helt fram til hytta.

Dette er oss. Kiden kosa seg. Jeg hadde totalt panikk. For den eneste bussen var 7 min forsinket til et tog vi måtte rekke to døgn etterpå:

Men nå skal vi ikke glemme alt det morsomme med ferie heller, ikke sant?

Spol tilbake til ankomst Leksand:

Tantebarna overnattet, og vi hadde en heidundrendes partyfrokost dagen etter. Ja de tilogmed danset på bordet.

Og jeg tilogmed syntes dette var helt ok!

Tips: La det være kaos. Overse det. Er du som meg, at du liker orden? Skaff deg orden når du pakker ut og inn av sekker og kofferter, og la det være med det. Se på dette bordet. Det var her vi hadde frokostparty, og hva veier tyngst? Min trang til ryddig orden, eller barnas minne for alltid om en deilig og usunn partyfrokost med crazytantemamma?

Det er sunt, skal jeg si deg, å bare la det flyte litt.

Parklivet:

Glem å være vakker og stilig. For nå må du uansett putte verdisakene dine i en sånn dings du fester rundt magen. Iallefall den første dagen, før du finner ut at du kan leie et skap.

Men likevel: Du vil nok ha telefonen din oppi magebeltet uansett.

Og hvis det er viktig å være litt nice, kommer du langt med vannfast mascara og lipfinity leppestift.

Alene med et barn i en park som Leksand/Tusenfryd/Hunderfossen osv, i vårt tilfelle Leksand: Snik inn pauser.

Du er en voksen skrott. Ikke sant? Du behøver å sitte på ræva som hunderfosstrollet. Eller slappe av på en liten plen i Tusenfryd. Eller som meg: sitte med en kaffe mens gogutten tok barnezipen i den berømte stolen. Om og om igjen. Jeg ble med den første gangen, og trodde forresten at jeg kom til å vrake helt greia og falle ned i vannet.

Så etterpå: Some Coffee in the sun. In a chair. Smiling to my happy kid in the air.

Relaxing down here.

Etter en slik magisk pause er du klar for det meste.

Bare husk at du er og blir et pakkesel:

Vær mer barnslig enn et barn, og om du er ei pingle som meg: utfordre deg selv til å prøve et par verstinger i den parken du er i.

Ikke i en park? Spania?

Vel, så delta på noe pinlige greier da vel! Vannaerobic eller noe. Danse uten sjanse, et eller annet. Noe aktivitet på vannet. Come on!

Du skylder deg selv det, og det er ikke for kiden din, det er for at du skal ha noe å le av når kvelden kommer og du skal sove.

Nemlig deg selv. Le av og med deg selv.

Ikke gidd å irritere deg. Små ting er hva de er: små ting. Brusen kommer til å se sånn ut, med masse matrester i….

Og etter maten blir det grisete…

Ting kan skje som krever alt av deg, og når du er alene om ansvaret for barn, er det viktig å være årvåken og rolig.

Vi var uheldige med en mann på toget mellom Leksand og Ørebro, som må ha vært dement. Han ble sint pgr av lyder fra bordene bak setet hans. Som mor måtte jeg beskytte barnet mitt siden han ble redd, mens andre passasjerer tilkalte konduktøren. Vi fikk veldig god behandling og ble flyttet til en annen vogn. Men slikt forventer man ikke, hvis man ikke er litt forberedt.

Å takle at noen virker skremmende på det uskyldige barnet ditt, gjør det vanskelig å opptre rolig og taktisk, men i praksis MÅ man det som forelder. Hvis ikke kan man risikere en enda verre situasjon.

Det koster å se barnet sitt redd. Du må være klar over at slikt kan skje, at du ikke har kontroll på andre mennesker.

Og er det så en selvfølge at dere får reise videre med en billett som ikke er ombooket? Nei, akkurat det kan være en utfordring.

Bestille bra hotell i Oslo?

Ta et rimelig alternativ. Sånn midt på treet. Eller airbnb. Vi skulle til Radisson Blu Scandinavia. Vi var fornøyde med bassenget, men ellers kunne vi godt valgt et rimeligere alternativ mer sentralt.

Du kommer hjem. Lander i sofaen med et aaaaaaaah.

Det er nå du skal ta fri, og virkelig unne seg selv en ferie. Selv kjøpte jeg meg et rimelig spabad for å bare sitte der og boble. Jeg sov så mye jeg bare kunne, mellom måltidene og på natta. Masse. Masse deilige bobler og mye god søvn.

Vi hadde en minnerik ferietur på 8 dager, med mye latter og spennende opplevelser.

Leksand camping er femstjerners med show og gourmetmat på kveldene i storteltet, og der hadde vi opplevelser vi nok aldri glemmer. Det var som på Gran Canaria med eldstemann for noen år siden, disse showene.

I Oslo møtte vi både venner og kjentfolk, og akkurat det var en trygg landing.

Viktig var det også at vi hadde sovekupé da vi reiste hjemover fra Oslo til Trondheim.

Hva har vi lært til neste gang?

Mindre bagasje! Bare et par skift, og hver minste lille klinkekule teller på plassen i bagasjen!

Og vi må kjøpe oss store samsonite kofferter! Brukt. Så vi kan tagge dem som vi vil med spray.

Jeg vet at jeg påpeker alt som kan være utfordrende med en ferietur som aleneforelder. Men for å være helt ærlig vet jeg at jeg hadde hatt tusen ganger flere utfordringer hvis vi var en hel familie, og jeg skulle i tillegg funke i et parforhold.

Vi hadde det så gøy i sommer, gogutten og jeg, at jeg synes det er bra nå. Høsten er velkommen.

Så gjør det! Do it, do it! Reis alene sammen med ungen din, og nyt det!

Jeg sitter her og lurer på om kanskje jeg skal vekke minsten i morgen tidlig med teltet og en bag 😃😉🙂

 

Jeg elsker livet som alenemamma, og sender noen tanker til de to guttene som helt sikkert hadde smilt, ledd og hatt det gøy, hvis de slapp at mamma og pappa kranglet sånn åpenlyst i Storsjøbadet i sommer.

Hverdag eller ferie; kanskje er du midt i et brudd, og alt dette med å være aleneforelder virker skremmende for deg?

Vær ikke redd for å stå alene. Du kommer ikke til å være ensom, men vel ivaretatt av deg selv. Og akkurat det behøver barn; en voksen.

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg