Mote? Mot det 😉

♄

Hey ungdom. Har du hĂžrt om oss fra 70, 80 eller 90tallet?

Vi var de siste som fikk mĂ„ke dritt bak kuene til a mormor, strĂž over etterpĂ„, strigle kuene, fore dem, la kalvene sutte pĂ„ hendene vĂ„re, dusje i vaskerommet i fjĂžset og spise frokost med a mormor. Med hjemmebakt brĂžd og nĂžkkelost oppĂ„ bremykt. Du aner ikke hvor gĂžy det var Ă„ vĂŠre i et lite fjĂžs og du aner ikke hvor godt den frokosten smakte. (jeg ventet et kvart liv med Ă„ spĂžrre om oppskriften pĂ„ brĂždet, og hun sa: “Hehe man tar no det man har da
)

Et par utedasser ble jeg ogsÄ kjent med, bÄde pÄ mormor-Þya og i VesterÄlen.

Man kunne fÄ fred og ro som barn, til Ä tenke sjÊl. FjÞs, utedass eller frokost, whatever, du kunne hÞre homla surre og bia svirre rundt deg. Tisse pÄ natta? TissebÞtte selvfÞlgelig. Genialt, men krevde litt av lÄrmuskulaturen.

Potetopptaking pÄ andre siden av skogen. Pause i skuret. God stemning var det, god stemning.

Tror du vi brydde oss om hva vi hadde pÄ oss?

Ja, veldig, men det var da jeg kom hjem til StjÞrdal og skulle kle meg for Ä gÄ pÄ skolen eller dra til venner. Jeg brydde meg veldig om min egen stil, og ransaket loftskapene til mamma og pappa omtrent en gang I uka. Jeg fant slengbukser i flÞyel fra tidlig 70tallet, og jeg laget mine egne batikkbukser. MÄ ha stinket klor gitt.

Du er ei selvstendig ku, ikke sant. Aldri en dum sau som bare fĂžlger flokken. Du skal rett og slett drite ei kuruke i hva sauene rundt deg synes om din smak.

Mine venninner og jeg har totalt forskjellig smak, pĂ„ bĂ„de klĂŠr og interiĂžr, og det er ofte jeg faller sammen i latterkrampe. Ikke av mine venner sine klĂŠr, men reaksjonen dems pĂ„ mine greier. “Se her da, hva jeg skaffet meg pĂ„ brukten!?” SĂ„ rynker ei  venninne pĂ„ nesa og fatter ikke hvordan jeg engang kan ta pĂ„ den fillerya.

SĂ„ hva er egentlig “mote”?

Betyr det at du skal brainless skifte ut garderoben din hvert Ă„r? Hvert halvĂ„r? Hva er “in” liksom? At andre tenker ut din stil for deg? At din egen kreativitet legges i dvale fordi du er redd for Ă„ ikke bli godtatt som du egentlig er?

SÄ trist hvis du har det sÄnn. Kan dere ikke bare le av hverandre, med hverandre, og gÞnne pÄ med egen stil?

Ingen greier Ă„ overtale meg til Ă„ fĂžlge noe slags “mote” iallefall. Jeg plukker ut det jeg liker og ikke hva saueflokken digger. Jeg et bra nok for mine venner akkurat som jeg er, og de er mer enn bra nok for meg med sine biiittelitt mer straighte stiler.

Go fashion 
out that door! Og inn med egen vilje, pÄ alle punkter.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    UnngÄ personangrep og sjikane og prÞv Ä holde en hyggelig tone selv om du skulle vÊre uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pÄ nett.

Siste innlegg