Hold barna hjemme med god samvittighet i sommer

 

En gang i tiden etter 90tallet ble det født et press på foreldre. Presset handlet om at det plutselig ble synd på barn som ikke fikk reise til sydligere strøk i løpet av sommeren, slik at de kunne snakke om det på skolen når august trampet rett i sommersalaten. Problemet var bare at det ikke var barn selv som fant opp denne offerollen av en fasit på velvære og omsorg.

La oss ta en reise inn i hjemstedene våre. Her er Stjørdal by et godt eksempel. Kaldt og ikke så glansbilde på vinteren, men på sommeren:

Vi samles i parker, på strender og kaféer, og plutselig kryper alle ut av hiene sine smiler seg gjennom en eneste lang gjespestrekk. Du vet det i mai, når du ser han Ola på utedelen av den mest populære kafeen på torget, og du husker at det er nøyaktig 8 kalde måneder siden sist du så ham. Samtidig hører du Kari oppe i gågata, for hun ler høyere enn flyene på Værnes flyplass.

Venner og bekjente vil plutselig grille, party, parke og bade på en gang, javisst er det sommer i byen nå! Oh, sosiale liv!

Å rusle gjennom gågata er som å vandre gjennom et vakkert sommermaleri, og plutselig vises ikke de slitte bygningene som bidro til at byen ble kåret til landets styggeste, lenger. I stedet ser du konturene av trær og fargene på blomster du har venta lenge på. Kåret av hvem, forresten, ever been to summertown? It’s the same as wintertown, just totally different.

Hvordan er det på hjemstedet ditt nå? Har det våknet til liv slik som her? Har du barn kan du kanskje holde dem hjemme i sommer og la dem få være i fred og ro?

Det skal vi!

Snart er bassenget fra Finn her, og vi skal sitte i opplastbare bassenghjørne-stoler med kaffen i hånda og sola i ansiktet. Det er koffein og bading som funker fett for min del, så terrassespa for mamma og bading for kidsa. Tre fluer, en smekk.

Oh chickalita have you ever been to summertown, getting tan brown, shaking ass at night, only sun in sight? Being mama in the daylight, no problems in sight?

Plutselig holder byen i massevis. Vi trenger bare å nyte alt den har å tilby, og så er det allright.

Samme hvor du bor, skinner stedet ditt ekstra nå. Flora og varmere tider gjør at det smykkes rundt deg i deilig het luft som bærer med seg parfymer fra Tingelings verden omkring deg, i alle slags farger.

Hvorfor reise bort nå? Det er noe tull at alle barn bør oppleve en sydentur eller to ila sommeren. Cuz, really? Er det reisestresset bra for de små? De har en tilstedeværelse som kun krever trygghet, og de finner like mye glede i regnvær som i solvær. Noen gang prøvd å bade i regn? Det er amazing! Barna i vår tidsalder er feilaltig tolket som små voksne som behøver å pakke, stresse fly eller rekke tog, holde kjeft ombord, finne bagasje, høre foreldre puste og pese, komme seg til hotellet, for så å kjede vettet av seg mens mamma og pappa hviler seg for å finne feriemodusen.

Feilaktig. Jeg ville heller sendt barna mine på telttur med pappan sin, eller så kan jeg ta dem med på en av de fine strendene vi har her i byen. Eller de kan få leke utenfor her vi bor, og riktig kose seg i trygg harmoni.

Så hvis du er redd for at ungen(e) dine “ikke får nok kvalitet i ferien”, slapp av. Jeg tenker å kanskje ta meg en sydentur i sommer, mens barna er hos pappan sin. I det jeg kjenner mine små, vet jeg at det beste for dem er å være i Norge og helst i Trøndelag, i sommer. Kanskje er de store nok til å takle stresset med reising neste sommer.

Akkurat nå skinner ikke bare sola, men hele byen stråler, og her vil vi være.

Fortell meg gjerne om da du var hjemme med barn, kontra da du reiste med barn, i kommentarfeltet 🙂

 

1 kommentar
    1. Jeg har ikke barn selv, men jeg husker godt hva JEG likte best. Ferier i TELT og små campingplasser med mamma og pappa. Der alle var samlet og gjorde noe hyggelig. Jeg tror små hyggelige ting er fint å lære seg å like 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg