Hasj? La oss snakke om det


Billie Eilish sitter der på kanten med en anaconda som symbol på power.

Og der sitter du og gråter. Høyt oppe i vårt fedreland. Power. Power over hjertet ditt. Din sønn, eller din datter? Ungdommen tror det er ok å røyke seg en tjall, and who can blame him? Or her? Cannabis er jo på så mange måter mindre farlig enn nikotin, hva?

Vel ja.

På så mange måter.

Mens mor sitter og gråter.

Og far roper det ut høyt:

Vet du ikke at vi er glad i deg? At vi bryr oss mer enn en døyt?

Så mye mer, vi er så glad, så glad i deg, ungdommen våres.

Dere er verdens snilleste foreldre, men vet dere at det slemmeste dere kan gjøre for ungdommen deres akkurat nå, er å låne ham penger? Å kjøpe ham alt han ikke kan skaffe seg av klær og mat fordi han sluttet i jobben sin?

Medavhengig betyr å legge til rette for rus.

Og nå skal vi inn i eventyrland, enkelt og greit, dere og jeg:

Jeg hadde en forsinket modningsprosess. Why?

Fordi jeg var dum. Jeg var dum og føkka med hodet mitt. Altfor tidlig.

Som 16åring prøvde jeg å røyke hasj. Og det var bare et par ganger det, serru, bare ca tre ganger med ei maispipe, så bodde jeg plutselig på psykiatrisk avdeling. Og det var ikke coolt. Samme det, jeg hadde utløst bipolar 1 som 17åring, og hadde en “sykt” vanskelig framtid i vente, både psykisk, økonomisk og hva angår evne til å ta vare på meg selv.

En forsinket modningsprosess, hva i alle dager er det?

Jo, det er å sitte som 33åring foran en klok gammel psykiater og få høre at du ble moden leeeeenge etter dine klassekompiser og venninner. Fordi du røyket tjall som fjortis.

Yeah, but no, do not smoke that weed, for sånn går det flere år siden. Du må bygge opp hue ditt og la det være i fred. I fred i årevis.

Pink kommer med Cover me …in sunshine… og du, ungdommen, våkner opp. Bare litt vel sent. Sover du enda? Det er de voksne med ille sykdommene som skal ha de reseptene hvis det legaliseres som medisin i dette landet. Og det er jeg for. Bare ikke for deg.

Det er fysisk ufarlig sier du? Nei, for ingen diagnoser enn bipolar 1 og schizofreni har høyere selvmordsstatistikk? Nei. Jo faktisk, det er ekstremt, ikke lett, å komme seg frisk ut av tunnellen hvis du først har fått en sinnslidelse. Mange ga opp, og du vet ikke engang hvem de var.

Jeg vet. Om så mange.

Så la det være. Ikke røyk cannabis. Legaliser det som medisin for de som trenger det, men kjære ungdom: la den jointen bare ligge. Du er god nok som du er uten.

4 kommentarer
    1. Det du prøver å si at hasj gjorde at du fikk bipolar lidelse? Utløste det? Har du fått dét dokumentert? Mange påstander om hasj, at det er veien inn i de narkomanes rekker og gjør at en begynner på sterkere stoffer.. men lette en litt dypere så hadde både den ene og den andre både røyka sigaretter, drukket alkohol, sniffet lightergass eller noe FØR vedkommende røyka hasj første gang. Så der du fikk utløst bipolar og livet ditt ble tøffere var hasj redningen til venninna mi som levde grusomme belastninger av HIV, kompisen min med PTSD, og veien min ut av forferdelige trauma og flere års narkomisbruk. Just saying..

    2. Bunnytrash, hei og takk for sist, hvordan går det?
      Som jeg skrev i innlegget er jeg også for legalisering av Cannabis. Med det mener jeg CBD, også kjent som cannabidiol. Som du tydeligvis vet er det en substans som er godt i ferd med å bli sett på som legemiddel i Norge, om det så skulle inneholde tetrahydrocannabinol. CBD-olje er ekstrakt fra planter i cannabisslekten, altså noen av “barna” til planten hamp.
      Ja, du kan tilogmed lett finne formel på nett: C21H30O2.
      Like lett kan du studere sammenheng mellom diverse rus-stoffer og sinnslidelser. Der det å røyke hasj i 1996 sendte meg rett ut i psykose, ville CBD-olje heller hjulpet de fleste med å finne roen, også meg, hvis oljen er uten thc.
      Jeg trodde de fleste nå var oppdatert om sammenhengen mellom thc, andre stoffer og psykoser. Det som krysser bipolar 1 og schizofreni er nettopp slike psykoser.
      Jepp, hvis du har bipolar i genene så er bipolar en sådan også fysisk sykdom. Den er arvelig, men må utløses med blant annet enten dop, søvnmangel eller traumer.
      Hvis du ikke synes min info fra kilde som erfaren meg selv innen emnet er bra nok, råder jeg deg til å: ringe de profesjonelle med studier langt tilbake i tid, Google dypt eller rett og slett ta deg en tur på biblioteket.
      Det er din tid du skal bruke hvis du er interessert og vil studere noe vet du, Bunnytrash, ikke min 😉

      Dette innlegget handler om de som er medavhengige rundt rusmisbrukeren, som betyr å slite seg ut ved å legge til rette for rusmisbruk uten å vite det selv. Håper alt står bra til i Tigerstaden, klem fra midten i landet 😊

      1. Oi det var jo ikke meningen du skulle oppleve den slik, Bunnytrash. Mente ikke å være nedlatende i det hele tatt, og jeg kunne sikkert også tolket din kommentar som nedlatende. Men jeg føler jeg kjenner deg såpass, og du vet; alt ser verre ut med skrevne, enn med talte ord. Jeg digger deg uansett 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg