Er DU et sort får?

Hva er falskt og hva er ekte?

Jeg kan vel ikke påberope meg å være så himla ekte hvis jeg bruker et filter.

Men hvis man går dypere enn utseendet, finner man de sorte fårene. Og ja, jeg er et av dem. Jeg tillegges følelser jeg ikke har, og trampes på av de hvite gamle sauene akkurat som andre sorte får.

Du kanskje kjenner deg igjen?

Du kan ikke bli ivrig i stemmen din før du blir beskyldt for å være sint?

Du kan ikke si noe uten å bli misforstått?

Nei du kan ikke engang si en setning uten å bli rettet på, hva?

Samme hvor klok du vet at du er.

Det er hva jeg mener med falskhet. Det er ikke riktig, men falskt. Du er ikke irritert, bare ivrig. Men det er en kunst å la være å bli forbanna på hvite sauehuer som påstår at du er noe annet enn det du vet du er. Som mener at du mente ikke ditt, men datt. Og du vet at du ikke behøver å bli rettet på, fordi du har jo peiling. På at det du sier er korrekt.

De hvite sauene prøver å blende deg, fordi de blir forvirret og nysgjerrig: hvem pokker er den svarte sauen der?

Til slutt forvandler du deg til en bjørn, og vandrer dine egne veier. Vinteren er perfekt, for da har alle de hvite sauene trippet inn i fjøsene sine og har det enkelt og greit.

Men du får ikke sove med det første.

Først sitter du utom hiet ditt og hører på stillheten.

Hvor godt det er å slippe.

Slippe bråket fra alle de “perfekte samfunnsborger’ne”, på en jordklode der du tidligere kaltes kunstner, forfatter, musiker og genì.

Stillheten er så utrolig deilig.

Stillheten fra falskheten i akademiets hvite verden er sovemedisin for en hel vinter. Og så fælt som de merkelige hvite sauene smaker, ja nesten som A4, gidder du ikke engang lukte på dem når du våkner.

Anyway, de våkner jo aldri, so why care?

Du går dine egne veier og stier.

Du er klok.

Jeg vet du er klok.

Du er oppfinnsom.

Jeg vet at du er det.

Du er energisk når det passer deg.

Jeg heier på deg til alle årstider.

Og sort, svart, mørkt, er hvor vi kan få være i fred.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg