Årets snilleste russ i buss

DEN……….

RIKERUDRUSSEN!

Dagen dirrer av solstråler og blå himmel, og Norge har bursdag. Vi kommer aldri til å glemme 17.mai 2024 i vår smalltown Stjørdal.

Nå har det gått 11 dager, russen har fått hvilt seg forhåpentligvis, og sommeren står foran oss og banker seg på brystkassa med Tarzan på Netflix hvis det skulle bli møkkavær.

Totalt uformelt hender det seg at vi kårer både årets russ og god service i butikker på min blogg. Det er vår egen mening, og når det gjelder russen; ja så er det min sønn Even som bestemmer.

La meg først vise deg vei mot kåringen av årets russ. Jeg leverte Even i parken der han fant klassen sin, og så startet jeg ferden mot stedet der barnetoget skulle ende, for å ta ham imot. Jeg presterte å knekke flagget hans før vi lo og ristet på hodene, vant til ei litt klumsete mamma. So? Man har jo selvironi og en god porsjon lager med latter. Livet er ikke til å ta alvorlig alltid.

Det dunker i bass og rytmer i det jeg nærmer meg Kimenparken. Der står det en stor russebuss. Jeg er ganske impulsiv, livet ville vært kjedelig om ikke; så jeg gikk bort til en av russebussrussene. Jeg fortalt om den lille store guttungen min som et så tøff, og spurte om den gogutten min kunne få en omvisning i bussen om en times tid?

Jepp. Null problem.

Toget fant enden sin; min lille solstråle fant mamman sin, og så tok jeg ham ivrig med mot Kimenparken, uten å si hvorfor. Bare sa at det var en overraskelse.

Gutten min var stor i øynene da Rikerud-russen tok på ham hørselsvern, og lot han bli med inn i bussen. Med suksess-klumse-mamma på slep.

Inn i bussen spretter Sandro. Med en gang legger han merke til at jeg ikke har hørselsvern, og tar kjapt av seg sitt, og setter det på ørene mine. Han gir meg SITT hørselsvern. Det er en enorm bassebuss for å si det sånn, og etter ei sikkert slitsom russetid, velger han å være en ungdom med omtanke! Vi er imponerte over ham, veldig veldig imponerte.

Russ som tvert setter seg selv til side, for å tenke på andre. Wow. Er du med? VI er med på den! Dønn!

Velkommen var vi, veldig velkommen, og siden Even aldri har vært inne i en russebuss full av snille, kule, morsomme russ, er det også noe han aldri kommer til å glemme, sier han.

-…mamma husker du da vi…

-…mamma husker du han russen???

-…mamma? Mamma! Du vet den luksus sofaen i russebussen ja? ….. Æ SATT JO PÅ DEN! OIOI!

Det er ikke vanskelig: Rikerudrussen i Trøndelag er årets snilleste russ, spør du oss. De ga en 9åring nøyaktig hva han behøvde. Da jeg var på min sønns alder, hadde jeg ikke vært i nærheten av å måtte være så tøff og tapper som den gutten er, derfor gjorde Rikerudrussen i mitt hjerte årets gode gjerning.

Fortell meg gjerne om det var flere av landets flotte russ av noen herlige ungdommer som stakk seg ut. Kanskje var det flere av disse uselviske, snille russen som valgte å tenke på andre selv om russetida hadde tatt fra dem hvilen.

Uansett, kjære russ 24: Dere er våre stoltheter, vår 17.mai, herlig liv og røre, fantastiske ungdommer, og vi er mange som får tårer i øynene av å se dere på vår nasjonaldag. Dere eier en stor del av selveste 17.mai.

Takk til Rikerudrussen, dere er våres årets snilleste russebuss. Lykke til videre, og alltid bevar godheten i de unge hjertene deres.

Klem fra Even og Helene, forbibolene.blogg.no.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg