Du vil ikke tro det, men…

 

Kjære deg. Du som ser at asfalten begynner å glitre i takt med julepynten i gågata, og vet at tynnulla er din aller beste venn framover. Gjengen er liksom deg, tynnulla, isbroddene, superundertøyet og håpet om en ny vår under snøen som snart skal falle over deg og den rare kula du vandree rundt på av en eller annen grunn. Bradley Cooper har rett i at ingen vet hva som kommer etter døden, og Lady Gaga har like rett i sitt tidsriktige budskap: JUST BE KIND. Anyway. Jula slentrer faretruende mot deg, og du lover å være snillere enn nissen, selv om du faller på isen og fryser tottene blå.

 

Men du har ikke lenger hverken tid eller interesse av å stille deg til midt i den prydede gågata og stikke tunga ut for å smake på krystallene som daler ned. Du har blitt voksen. Og voksne har “regler” å følge. De er ikke nedskrevne annet enn i snø, men de skal visst følges til punkt og prikke, (særlig av de bitchete folka i Bad moms en og to.)

 

Blant annet regelen om de nyeste og dyreste gavene.

 

Det er slik, ikke sant, at nå er du voksen. 

Voksen nok til å huske hva Trond Viggo sa: DU MÅ TENKE SJÆL.

 

Now wait a minute. Nå skulle jeg vært en blogger som var nedlesset i spons og proppet ræva full av både tull og gull som jeg skulle bruke til å fise utover deg med: “Kjøp ditt, prøv datt, test dette!” 

 

Ikke misforstå; jeg har ikke noe imot reklame. Reklame kan være gøy, som i “I think I’m in an add” og ” Open door = Ophhen thoor”. 

 

Men du er voksen. Eller ungdom. Og i år har jeg en viktig beskjed til deg midt i julestria, før jeg setter på den beste julelåta: Juletragedien til Linni og Co. 

 

Kjøp bruktgaver til så mange som mulig i år! Do it! Gjør det for moder jord med fiskene sine i havet og radmagre isbjørner på en smeltende nordpol: Make it a trend å foreslå for venner og familie: La oss bytte bruktgaver i år. Jeg gjentar: GI HVERANDRE BRUKTGAVER I ÅR!

 

Både Ankie, Helene, Solfrid og Christina har jeg laget avtaler med allerede: La oss bytte gaver som vi kjøper på fretex, loppis, kjøpe bytte selge eller den store bruktbutikken i sentrum av vår by Stjørdal. Ikke fordi vi ikke har råd, men for å være smarte, moderne, miljøbevisste folk.

 

Jeg bryr meg ikke om gaven koster 3 kr og er brukt. Jeg bryr meg om tanken bak, og om at jordkloden skal slippe å bære på mer emballasje. Jeg kunne sikkert tjent mange penger på å reklamere for vanlige butikker nå før jul, men jeg stanser alt av reklame akkurat nå, slik at førjulstida får være i fred og ro. Dette kjøpepresset er vi nemlig mange som ikke vil være med på lenger.

 

Vær så snill og kos deg med en tur innom nærmeste vintagesjappe, og bidra til en miljøvennlig jul. Hopp av jordkloden ved Fretex eller brukten, slik jeg og mine venner gjør nå. Vi vil ikke være med på dette kjøpestresset mer, for det er ikke det jula handler om. 

 

Vi behøve ikke å tenke svarthvitt: Det går an å kombinere noen få nye gaver med resten bruktgaver. Hvorfor ikke la barn og familie få seg noe nytt, og ta en prat med vennene dine. Dette gjelder også advenstgaver; visste du at det er in nå, å handle adventsgavene på bruktbutikker? Det er på tide å snu fra alt søppelet vi etterlater oss i dét lille julaften stappes full med emballasje i plast, til å 

 

tenke nytt:

 

Nemlig BRUKT!

 

God førjulstid fra oss på vi som har hoppa av tullehysteriet oppe på Lykketoppen 😉

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg