“På kjøret og ustabil” …sannheten var en ganske annen

 

Har du tenkt over om det du hører harmonerer med sannheten? Er knekk i en skog kan være den bjørnen det høres ut som. Eller det kan være vinden. The wind of lies. Altså: det var bare fjerten til bygdadyret. 

 

Ah, hun burde vite det, hva? Gossip? Hun er jo søstra! Og han der, han vet hva han snakker om, eller hur? Bangshot motherfuckeren er jo selveste naboen.

 

La meg minne deg på et par ting. Ikke alt du hører som knirker i krattet, og som hviskes mistenksomt i ørene dine, er sannheten. 

 

Selv har jeg hatt rykte på meg for å være både rusmisbruker og ustabil psykisk. Sannheten er at jeg hadde en svært uskyldig ungdomstid, og at jeg har vært helt frisk fra bipolar de siste 8 årene. Jeg hadde venner som slet med rus, og bare det å bli sett med dem avgjorde ryktet i bygdadyrenes møteromsdom: “She’s one too!” I noen perioder av mitt liv var jeg syk av bipolar 1, men da var jeg innlagt ved steder der jeg fikk hjelp til å bli frisk.

 

Siden har jeg altså vært frisk i mange år, and the truth is, min livsstil goes like this: Jeg elsker å ta en frisk joggetur med styrketrening og en god varm dusj før frokost. Alkohol rører jeg ikke. Det betyr avholds. Jeg røyker ikke, snuser ikke, og jeg elsker å trene aerobic, zumba, og gå lange turer i skauen med gode venner. Jeg lager middag før jeg henter 4åringen i barnehagen hver dag, og vi er med i miniklubben i Stjørdal kirke. Jeg er sjeldent på party, men når jeg er med så drikker jeg kaffe og danser gjerne. Jeg ler høyest, yeah I go loud and proudpolar.

 

Slengende lepper vil ikke at det skal være slik. De ønsker at jeg skal fortsette å være det lille sorte offerfåret som de så elegant kunne heve seg over. Min livsstil passer ikke overens med hva de nettopp sladret om over en latte uten lattis på en eller annen deppa lokal kafé.

 

Hey! Jeg er ikke henne! Ney, de kjenner meg ikke. Hverken meg eller de jeg omgir meg med. We are on our way, and they just got to leave now.

 

Hun elsker å sitte der og føle seg som en dream queen, mens alle lytter til hvor sårt det har vært for henne å være pårørende til ei med bipolar. Men har hun peiling på forskjellen mellom bipolar 1 og 2? Neu. Nope. Nada. Har hun behov for oppmersomhet etter alle de ensomme årene? Hell yeah. Så intenst behov at hun gjerne lyver for sladdertyver.

 

Han digger å late som han vet. Vet noe interessant dramastæsj om hun derre bipolare f@ckeren. Alle setter ørene sine på trollstilker og lytter. Hører på svada. Wearing prada. Being better. Bedre enn hun derre f@ckeren, hell yeah. Har a klikka nå? Burde klikke snart nå ja, gått snart ti år siden siste actionride! 

 

Så kommer miss Karma ruslende over bygdaåkeren, og endrer kurs med et vindkast hun lager kun ved å slenge på håret. Eller ved å puste liv i sannheten. 

 

Hva er en bygdadyrfjert mot Karma’s pust av balanse?

Try it out, du ha’kke en sjanse 😉

 

 

2 kommentarer
    1. Så sant og veldig bra skrevet. Jeg kjenner deg, har bodd der og vet at du aldri har hatt et rusproblem. Å ja, det er sånn de sitter på café og snakker, jeg har hørt dem da jeg bodde der for mange år siden. Men jeg vet også at det er flere som gleder over og er imponert over innsatsen du har gjort og fortsatt gjør for å holde deg frisk. Du er rååå!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg