Årets nyttårstale går til deg som er ensom

 

Sitter du alene, er du ikke helt alene. For du har tankene dine, idéene dine. Minnene dine. Mulighetene dine. Men det bare gjør det verre, ikke sant. Alle de vonde tankene. Tankene som bare gjør deg mer ensom enn om det bare var tomheten. Det er vondt, og tungt å gå. 

 

Men hey: du har vel ikle tenkt å gi deg NÅ?!

 

Jeg dedikerer herved årets nyttårstale til alle verdens ensomme sjeler.

Alle dere som tok noen valg som førte dere dit dere er nå.

Du som ikke har et hjem.

Du som vandrer gatelangs på jakt etter noe som kan fjerne alle tankene. Fjerne de vonde følelsene.

Du som går alene inn i det nye året med bøyd og fortvilt hode.

Du som er omgitt av mange mennesker, men som likevel føler deg helt helt alene.

Denne er til DEG. 

 

Var det alltid slik? Eller snudde det et sted i tiden, og ting rotet seg til? Har du tenkt å endre det? 

For du vet sikkert at det er kun du som kan stå for den neste forandringen. 

Så lenge det er liv, er det håp, og ingen kan innta magisk krympepulver, hoppe inn i øret ditt og ta siste avgjørelse for deg der oppe i hjernen din. Bare du har det siste ordet. Bare du.

 

Jeg har vært i de dypeste daler og oppe på de høyeste fjell. Jeg har vært på reiser i mitt bipolare sinn, som kun de som selv har flippet ut, kan forstå. 

 

Jeg har hatt tider da jeg var omgitt av mange mennesker, og likevel følt meg ensom. Jeg var den som begravde meg under to tre dyner og gjemte meg gråtende på ei ensom pute. Jeg kan forstå deg. 

 

Jeg vet hvor alvorlig ensomhet er. Det kan være livsfarlig. 

Jeg tar deg på alvor.

 

Så nå er det en ting jeg vil du skal forstå, disse få timene før rakettene bærer oss inn i det nye året: DU kan forandre det.

 

Jeg vet at du kan endre det til det bedre. Det trenger ikke alltid være så forferdelig trist. Hva enn du sliter med. Sorg, savn, sykdom eller angst: alt kan endres, og kun du kan gjøre noe med det. 

Fra gatelangs til lykkelig. Fra utakknemlig til takknemlig. Fra angstfylt til trygg. Jeg ønsker å gi deg i nyttårsgave frøet til idéen din om forandring til det bedre. Påminnelsen om at du faktisk kan ta avgjørelser som vil medføre at alt blir lettere for deg å bære om noen år.

Valgene er kun dine. Du kan velge å fri deg fra rusen, leve bedre med angsten, spise sunnere, slutte å røyke, innta riktig medisin eller begynne å trene. Men du behøver ingen nyttårsforsetter. Du trenger bare å snu.

 

Nå er jeg ikke lenger ensom. Jeg er et sosialt og lykkelig avholdsmenneske som spiser sunn mat, trener, holder meg unna alkohol, sluttet å røyke for 10 år og 2 måneder siden, tar riktig medisin og holder meg unna falske mennesker. I mitt liv er det mange gode venner, og morsrollen beriker meg.

 

Jeg trodde det virkelig ikke, da jeg for 12 år siden bare ville hoppe av verden. Trodde ikke at det var håp for meg. I stedet trodde jeg at det var noe galt med meg som gjorde meg ensom og upopulær. Og på mange måter var det det. Det var galt, og ikke bra for meg å røyke, drikke og spise usunn mat. Ei heller å nekte å innse at jeg hadde diagnose bipolar, for da tok jeg ikke riktig medisin eller levde på en forsvarlig måte ut fra en alvorlig sinnsutfordring.

 

Jeg trengte bare å endre kurs. Du også kan det. Og jeg vil gjerne skrive din historie herfra og opp dit. Ta kontakt med meg og jeg lytter gjerne. Du skal ikke skamme deg over ensomheten, og det trenger ikke alltid å være sånn. Vi er mange medmennsker av noen potensielle venner her ute som has been there done that, tatt endringer og skiftet kurs. Vi forstår deg, og det er håp. Framtiden ligger umalt foran deg, og du trenger ikke å ende det hele på denne måten. Verden trenger DEG og dine idéer. Fortsett. Rock on! Spis sunnere. Bli rusfri. Begynn å affirmere så angsten gir seg. Bli kjent med positive mennesker. Bygg opp DEG. Ha tillit til deg selv. Tro på at det finnes ei framtid med en bedre og mer positiv utgave av deg selv i hovedrollen. 

 

Kjære DEG. Prøv å ha et godt nyttår på vei mot nye horisonter. Finn frem malepensler og nye lerret. De blanke ark og fargestifter lyser ned til deg fra himmelen i kveld. Alt det vonde kan males bort i løpet av noen måneder framover, og du kan glede deg til alle de spennende menneskene du skal feire jul og nyttår med neste år. Fordi det vil vi. Vi vil ha deg MED. 

 

Varme klemmer, og respekt for den du ønsker å være, med ønske om et fredelig og trygt nytt år.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg