Mamma, hvorfor er du edru?

 

Usynlige, store, vakre gaver som ikke er pakket inn. Som ikke kan sees, men som godt kan merkes. De aller viktigste gavene man gir barna sine.

 

Nei. Det er ikke min jul, og ja; det er bare barna sin julaften i morgen. 

Hvis Even 3 år og Mathias 8 år hadde spurt meg: “Mamma, hvorfor er du edru?” ville jeg svart:

-Fordi jeg elsker dere.

Fordi dere skal slippe. Slippe å se meg sånn. Noensinne. 

 

Jeg er alltid edru, siden jeg lever avholds, så dette med å holde seg edru krever ikke noe ekstra av meg i julen. Men jeg tenker på det i disse tider, at mine sønner er heldige på så mange måter. Og at det er viktig for meg å gi dem disse usynlige gavene. De som ikke ligger pakket inn under juletreet nå.

 

Det å kunne gi dem julen samlet som familie, er så viktig både for barnefaren, og meg. Vi bor i to hjem, men nå er vi samlet hos Tore, og har både bakt, ryddet, pyntet juletre og forberedt julemiddagen sammen. Som et team. 

 

Den andre usynlige gaven er altså dette med å ikke drikke alkohol, overhodet. Vi har det best uten, alle sammen. Hvorfor skulle vi måtte behøve sterke dråper i glasset? For å endre noe i humøret? For å roe ned? Vi har vel ikke behov for noe ekstra falsk stimuli for hverken å endre humøret eller roe ned. 

 

Før barna sovnet i kveld, leste vi i Donald Duck julehefte, og hang opp Luciasokken. 

 

Vi vet alle sammen at vi våkner til en stødig julaften i morgen tidlig. Ingen skal finne fram andre flasker enn brusen, og glassene i kjøleskapet er fylt med desserten panna cotta. Ingen skal rave rundt her i egoisme og forakt for barndommens gleder. Ingen skal få ødelegge julen til Even og Mathias. De skal få være glade og lykkelige i fred, ro og harmoni.

 

Det er en. En av alle de 1000 grunnene til at denne mamman ikke rører alkohol. Og det kan godt hende jeg skal ut i romjula. Ut for å møte folk, danse og drikke koffein. Yeah. 

Nå skal vi se en god film, før vi skal pakke inn de siste to gavene. Fra gutta’s oldemor. Så skal vi late som om vi er Lucia og fylle godterier i to lange sokker. Helt rolig og avslappet, og vi gleder oss helt villt til å glede to små herligste i morgen. Humøret er på topp, og den fredelige juleroen er i boks. Her trengs ikke alkohol. Her trengs evnen til å skape så gode minner at Even og Mathias ser seg tilbake med smil om munnen når de blir voksne. 

 

Ha en fredelig jul. Og husk at barna senser forandringen allerede etter kun et glass. La egoet ligge. Ta heller fram naturlig glede og den ekte roen.

Jul for trygge barn.

 

Juleklem fra forbìpoléne, de verdifulle kidsa og den verdens cooleste barnefaren 😸😺👨👧👬

 

4 kommentarer
    1. Du får det til å virke som om alkohol bare er elendighet, og at en faktisk må bli påvirket når man drikker det. Noen tar seg et glass rødvin eller gløgg ene og alene fordi de synes det smaker veldig godt. Selv har jeg drukket to krus med kaffebaileys i dag, snadder <3 ha en fortsatt god jul Helene, til deg og dine.

    2. Tror barn har godt av å kunne se at voksne, det være mamma pappa eller bestemor, kan ta seg et glass vin eller to, eller en likør eller kaffebaileys og lære, å skjønne at alkohol nødvendigvis ikke blir forbundet med fyll og elendighet. Hvem vet, kanskje noen barn vokser opp og tror at alkohol er kun for rølp og støy, nettopp fordi de ikke har noen relation til at det blir drukket med måte og fornuft, bare for smaken og kosens skyld?! 😉

    3. Bunny Trash: Prøver du å vri det til at det nærmest er skadelig for barna å vokse opp i et avholdshjem? Hehe nåh, tror jeg du skjønner godt, at det er jeg ikke enig med deg i. Vi kommer ikke til å drikke et glass rødvin foran ungene bare fordi de som prøver å unnskylde sitt alkoholinntak forsøker å framstille verden som at barn har “godt av å lære seg et bra forhold til alkohol”. Barn har nemlig BEST av å lære seg at livet kan være gøy helt uten. At man MÅ ikke for enhver pris drikke alkohol for å ha det bra.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg