..og så vil du jeg skal tro på din religion?


 

Ingen penger kunne gjort meg mer lykkelig enn dette. En sommer så varm, at vi velger å tilbringe noen timer inne. Barna løper opp og ned i trappene med 8åringens venner fra gata nedom her. Toåringen dilter etter. Et glimt av lykke på jordklodens overflate.

 

Jeg sitter her på en sofa. Og på sedimenter basalt, litosfære, astenosfære, øvre mantel, nedre mantel, ytre flytende kjerne og indre flytende kjerne. Jordens indre lever sitt eget liv under meg, og jeg er bare en liten dært.

En liten dært blant lysår med stjernefødsler, baner, galakser, sorte hull, måner, dvergplaneter, planeter, intergalaktiske rom, materie og energi.

 

Og her sitter altså jeg på den femte største planeten i dette solsystemet, på en sofa, og føler meg glad. For 4,5 milliarder år siden begynte månen å gå i bane rundt jorden, slik at jeg nå kan oppleve en av disse 365,26 solare dagene, du vet, hvorav mitt hjem Tellus roterer rundt sin egen akse.

 

Her er jeg. Tittei. Blant millioner av arter på det eneste astronomiske objekt hvor det finnes liv.

 

Fram til ca 3, 8 milliarder år siden laget en rekke nedslag av asteroider store forandringer på denne kloden, slik at jeg kan sitte her på en sofa og oppleve nuet. 

Havet fyller 4 milliarder år akkurat nå i disse tider. Jeg oppstod for 37 år siden, og har “opplevd mye” mener jeg selv. Det observerbare universet er ca 93 milliarder lysår i diameter. Jeg prøver å holde min egen diameter innen sunn form, i dette glimt av evigheten.

 

Moder jord’s mineraler og stuff fra biosfæren bidrar til å opprettholde den art jeg er av. På denne planeten finnes stater, kulturer og overbevisninger. Jorda var flat. Men så var ikke jorda flat likevel. Jøss. Den var rundt som bare kuling juling. Jorda var senter i universet. Men så kunne det visstnok tenkes, at slik var det nok ikke likevel var slik. Guddom. Nye overbevisninger. Tro. Fordi noen sa og skrev at det var sånn.

 

Javisst. Jeg merker også noe til en slags høyere intellegens som jeg selv kan være en del av hvis jeg lar tankene mine stilne. Men jeg mener at det å drepe vår egen fantasi og la religiøse ledere tenke for oss, er å krympe alle universets lysår ned til et lite minutt med talglys, for så å blåse det ut. 

 

Jorden er verden er tellus. Gud er Allah og tro er tro? Uansett er det bare ord. Ord oppfunnet av mennesker som levde på denne skorpa over alle lagene med sfærer, mantel og flytende kjerner under oss. Mennesker som tolket og tenkte, under lysår med stjerner, planeter og dvergplaneter. Ikke la det bli dine sorte hull. Befri din fantasi og sett dine egne tanker foran hva alle andre vil du skal tenke.

 

Jeg er fri. Her i mitt lille glimt i det jeg nesten opplever som evigheten, er jeg fri til å tro nøyaktig hva jeg vil. Og jeg tror at det beste er å være fri. Fri fra din religion. Fri fra dine oberbevisninger. Fri.

 

Min kilde er wikipedia.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg