En toppblogger’s luksuriøse hverdag

 

Sammen med gogutten min på to år sitter jeg og blar i den store flotte boka hans som heter “Ti hundevalper”. Den er fargerik og forseggjort, og kiden min har allerede blitt mye bedre på å tell til ti, og han husker allerede at den ene hunden heter Leo. Litt av ei bok. Kan ha kostet over 300 kr. 

 

Men jeg betalte 39 kr for den på fretex. Der fant jeg også filmer til 20 kr stk til barna. De aner ikke at filmene og bøkene er kjøpt brukt på Fretex, men er storfornøyd. 

Jeg gir en sovende 2åring en klem og hvisker “Er så GLAD I DEG”. I morgen henter jeg storebroren hjem for helgen, og alt er nøye planlagt. Alt fra at søskenbarnet Tuva på 5 år skal være hos oss hele helgen, til at vi besøker min venninne Pia på lørdag. Helgegodteri er kjøpt på salg, og mat er handlet inn. Alt etter liste. 

Hvis det skulle skje noen av oss noe, ville ingen penger kunne kjøpt tilbake våre siste timer sammen. Alle skal vi reise for godt en dag. Det er en del av livet; vi fødes, lever og dør. En time vil bli den siste, og siden man aldri vet hvilken time det blir, er all tiden vi får sammen, uvurderlig verdifulle.

 

Rikdom, verdier og luksus. Men hva er luksus?

Når jeg kjøper brukte klær, brukte bøker, brukte filmer, dusjsåpe til 11 kr eller hårkur tik 49 kr; da kjenner jeg meg skikkelig heldig. Tankene mine går ofte til fattige land der folk ikke har tilgang til slike goder, og jeg priser meg takknemlig lykkelig over all denne luksusen jeg er så heldig å få ta del i. Jeg mener ikke kostbare gjenstander eller dyre klær. Jeg mener billig qtips, rimelig håndsåpe og klær på salg eller gjenbruk. 

Det handler ikke om at jeg er fattig. Vi har så det rekker. Det handler om at jeg er smart som fy. 

 

En gave jeg fikk i dag, var en ny venn. Jeg ble invitert på kaffe til henne, og vi hadde mye å prate om. De bor i et fint hus, og under samtalen kom det frem at hun også gjør slike kloke prioriteringer.

Hun og jeg, vi går ikke til frisøren. Vi kjøper ikke frisørprodukter. Vi setter ikke på vipper. Vi kjøper aldri et plagg til fullpris. Vi drar ikke på spa.

Vi bruker heller penger på barna. For å spe på, kjøper vi brukt. Hun sparer til å kjøpe hus; jeg sparer fordi det straks er på tide med nye sko til minsten, sommerklær og etterhvert utstyr til barnehagestart utpå høsten. Sommeren er her snart også, og jeg vil kunne gi barna mine en knall en.

 

Jeg er en toppblogger, og dette er mitt deilige, fantastiske luksusliv. Jeg er ikke ironisk: jeg synes vi er heldige! Og jeg har ikke engang en pc. Blogger alt per mobil. Har lært meg å redigere morsomme og originale bilder på mobil så det tilogmed imponerte fyren på fotobutikken en gang. 

 

Kan hende blir jeg rik på penger en dag, men det vil aldri ta fra meg tryggheten jeg føler i å handle brukt og billig. Jeg kan ikke slutte med å prioritere klokt. Ved et framtidig overskudd kan jeg vel for eksempel hjelpe en lokal familie økonomisk, kjøpe mat til alle tiggere i Oslo for en gledens dag, eller reise til et sted barna mine og jeg drømmer om. 

 

Men selve luksuslivet, det lever jeg allerede nå. Hvert eneste sekund jeg hører barna mine puste friskt, hvert eneste minutt jeg ser dem smile, hver eneste time jeg kan underholde dem med mat, klær, hygiene og leker, og hver eneste uke vi får sammen. 

 

Hvordan jeg pleier meg selv? Get real; jeg kan legge meg ned i et badekar og nyte SPA, etter å ha dekorert badet med planter og lys. Jeg kan sette sammen min egen klesstil av brukte klær og klær kjøpt på salg. TV2 hjelper deg’s best i test – krem koster under 70 kr krukken, og en pose med ansiktsmaske til 22 kr holder i to omganger. Visse butikkberter vil gjøre alt for å få deg til å føle deg snål og rar hvis du ikke kjøper det dyreste de har. Du vil får himlende øyne og dårlig service: so what?  Hva vet vel de om ekte intellegens, hvis de ikke greier å yte bedre service enn dette i den yrkesretningen de har valgt?

Jeg tar med meg kokte egg hvis jeg reiser med tog, og sparer penger som jeg heller kan bruke på noe smartere enn unødig mat og drikke på kiosker. Det handler om å være så lykkelig at man ikke trenger å kjøpe seg selv lykke, men samtidig spanderer på barn, familie og venner. 

Nei, det er ikke kjedelig å leve sånn. Det er heller ikke synd i meg fordi jeg jogger på kunstgressbanen i nærheten her, heller enn å trene på senteret der jeg trente før. 

 

I mine øyne er det respektløs galskap å sløse unødig med penger i en verden så skjevfordelt at mennesker dør av fattigdom hver dag. Da krymper den nye buksa di til 8000 kr plutselig i takt med den nye boka til 400 kr som du kunne funnet på gjenbruksbutikken til 30 kr. I samme butikk kunne du funnet den samme buksa til 70 kr, og spart kloden for overforbruket som er i ferd med å kvele moder jord. Du sier du vil ha kvalitet som varer. Men du vet ikke hvor lenge du har igjen å leve her. Hvor lang kvalitetstid trenger du egentlig; og hva vil du bruke den på?

 

Aldri bestem deg for hva som er en toppblogger’s luksuriøse hverdag, før du har møtt meg. For jeg er en slik toppblogger; men jeg er nok mer takknemlig for tid med mine kjære, rent vann i springen, klær på salg, gjenbruk, myke senger å sove i og det å male bilder til vakker musikk, enn de fleste andre. Mine vaner er ikke dyre, men smarte. Dette er nok hvorfor jeg er så lykkelig også, fordi en klem fra barna mine er verdt uendelig mye mer enn all verdens mote og fancy bilder, og en melding fra en venninne er større gave enn flotte dyre ting og kostbare tang.

 

Jeg har ingen pengerikdom folk kan bli misunnelig på. Men jeg har opplevd at enkelte folk har blitt misunnelig på min evne til å være lykkelig uten ekstra materielle goder. Med hun ene gikk det så langt at hun advarte barna sine mot meg, og kalte meg sinnsyk. Selvfølgelig må det være noe galt med meg siden jeg aldri var med på pengesnakk ala money money and what they can buy. Jeg som har vært frisk fra bipolar 1 i årevis, og har full kontroll. Anyway: Slik pengepjatt vekker ikke respekt hos meg, da jeg mener det er mange her i verden man kan glede med pengehjelp, foran alt det man har lyst til å kjøpe til seg, seg selv og seg selv.

Statussymboler my ass: Get real, kjøp brukt og follow the new flow: planet saving money talk  😉

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg