Dette trikset kan gi deg det mest verdifulle av alt

 


 

For mange år siden tok jeg på meg et usynlig smykke og hang det over der hjertet mitt bor. Smykket er et bilde av ei jente inni meg, og hvordan jeg ønsker å se henne ha det. Fortidsjenta som lot alle tråkke på seg, og som undervurderte sin egen magefølelse. Jeg gjorde henne om til ei glad og fornøyd ung dame, trykket henne til hjertet mitt, og bestemte meg for å ta vare på henne. 

 

Jeg gjør alt for å gjøre henne lykkelig. Tar valg basert på egenkjærlighet, og kjører på med full gass akkurat dit hun vil. For hun er jo meg. Og akkurat meg selv kan jeg aldri løpe fra, slik jeg kan fra alle andre.

 

Tar du vare på deg selv inni deg? Setter du grenser slik at ingen forstyrrer din ferd dit du ønsker i livet? 

Du vet, det er ikke de omkring deg som skal være fornøyd meg deg. Det er ikke opp til dem. Du er ikke her for å behage noen. Du er her for å gønne på i DITT eget liv. Og en ting er sikkert; du er iallefall ikke her for å bli vurdert, rettet på og krympet inn i maler skapt av andre menneskehjerner. Du bør ikke være fornøyd før de ser deg, svarer deg og respekterer deg. Hvis ikke; show en your limits 😉
 

Lykken strømmer på. Jeg føler meg så glad og heldig. Det er som om ingenting kan trykke meg ned nå. Livet har lært meg å ta godt vare på røttene mine så jeg står stødigst mulig, og stole på den berømte magefølelsen. 

“La de andre blomstene stå i fred, og bruk ikke viktig fyringstid på fuktig ved” brummer det bak i hodet mitt. Jeg setter min lit i selvrespekten, og bruker ikke energi på å forsøke å endre landskapet rundt meg. Jeg endrer heller kurs, og nå er jeg på god vei mot sommer og sol.

 

Hvor er DU på vei, min venn? Dit du vil, eller dit menneskene i din omgangskrets ønsker at du skal? 

Et nyttig triks kan være sammensatt og meningsfylt, hvis du bruker det bevisst.

Det finnes noe som er så nyttig, at det kan spare deg for bortkastede år. Og hva er vel mer dyrebart enn din tid? Den får du aldri mer tilbake.

 

Basis: En lang prat med en god venn. Enkelt og greit.

Det er ikke hva vennen din sier som er avgjørende. Det er dine egne ord uttalt så høyt at din egen hjerne hører det, som kan får deg til å legge merke til detaljer du ellers overså på ferden hit. Sånn sett kan det ha en liknende effekt å snakke med seg selv i speilet. Hjernen din er noe ganske for seg selv. Den er bilen du kan velge å sitte i ro inne i, or drive it! And drive it your way!

Intellegens. Klokskap. Det handler om den gode praten. Også med deg selv. Å lytte til seg selv. La tankene gå ut i talte ord. La hjernen få noe å bygge avgjørelser på.

 

Befri deg selv så fra behovet for å endre andre. Sett deg komplett fri fra det. Du kan kun forme deg selv. Se på deg selv som myk leire. Du kan formes, men sørg for at DU er den som tar den siste avgjørelsen i formingen. Andre er for din del hardnet. De er myk leire inni seg de også, men den formingen er det kun de selv som kan gjennomføre. Så sett dem fri, og gled deg over hvordan du kan forme din egen leire til en smiley. Eller en sol. Eller hva med ei stjerne? 

 

Det handler om talte ord så hjernen kan høre deg, slik at du dropper unødige veier. Å spare deg  selv for bortkastet tid. Sette klare grenser og kjøre på dit DU ønsker. Forme deg selv, og gi slipp på behovet for å forme andre. Dette er en samlet pakke med gyldent triks som vil gi deg mer tid i DITT liv.

 

Og hvor verdifullt er egentlig TID?

Tid kan legges død i misnøye og depresjon. Da er det bortkastet tid. Mye og mange kan stjele tiden din på denne måten, slik at du mister deg selv og din glød. Du kan bli psykosomatisk rammet, og leve så usunnt at du dør tidligere, satt på spissen. 

 

På den andre siden finnes frisk og levende tid, der du er så lykkelig og komfortabel at du kan benytte deg av timene, dagene, ukene, månedene og årene på en meningsfylt måte. Tid med barna. Tid med venner. En tid for alt. Riktig tid er det mest verdifulle du kan få. 

 

Så snakk det ut. Sett ord på det slik at ditt indre hører det. Tanker har ikke like mye påvirkningskraft på hjernen din som talte ord. Vær din egen venn og si det kun til deg selv, eller inkluder en venn. Kast ikke bort unødige timer; men kjør på og vær effektiv. Du er tross alt verdifull.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg