Brev til alle mobbeofre

 

Kjære deg. Du som biter deg i leppa for ikke å gråte, fordi du er omringet av en skolegård som fremstår som bare skumlere og skumlere. Du som gråter i dusj og i regn. Du som ikke tør å snakke om det. Nei du tør nesten ikke kalle det for det vonde ordet. Mobbing. For er det det da, der du står og mottar vondt i magen og dårlig selvtillit? 

Screw the name. Kall det mobbing, eller kall det erting. Så lenge det gir deg en ekkel følelse vil jeg du skal lese videre. 

Jeg er en skrivenerd av en blogger som begynte å skrive andre mennesker’s vonde historier, inkludert mobbing. Fra de som ga opp og døde, til de som skadeskutte holdt ut, har jeg lyttet og skrevet; grått og følt med. Jeg har lært veldig mye. Og jeg har et par ord jeg vil ha med i laget. 

Laget DITT. Ditt LAG. Du som pines og plages i skolegårder og på arbeidsplasser: Jeg vil ha et par ord med i ditt lag.

Så les videre er du snill.

Du synker i en slags vond ensomhet, og kanskje har du vurdert å gi opp. Sett utenfra kalles det ord som mobbing og erting. Nedpsyking. Følt innenfra er det psykisk terror, og egentlig ikke til å holde ut. 

Men både Eminem og Taylor Swift holdt ut, og det betyr at du skal holde ut, du også. Du har kanskje fått med deg at mange artister og andre kjentfolk innen kreative yrker, holdt ut? Det kan virke som om flertallet av Hollywood og resten av verdens artister og skuespillere, ble mobbet i barndommen. Tror du det er tilfeldig?

Jeg har en teori. Hva om alle mobbeoffer bærer på kreative talenter, og at for å ha slike talenter latent, må man også bære på en viss sårbarhet i livet?

Tenk om mobbere senser to ting ved deg: dine talenter, samt sårbarhet. De misunner talentet, og provoseres av sårbarheten.

Hva med ulveflokken som hakker på Alfa til den nesten blør ihjel. De stanser da. Men ikke av medlidenhet. Nei, de får panikk, for dersom Alfa dør, har de ikke lenger noen å plage. Og de er avhengige av å plage Alfa. Så de lar Alfa overleve, for så å begynne på nytt når den stakkars ulven overlever. 

 

DU. DU ER SPESIELL. Og de lukter lunta. Du har dessuten noe ved deg som enten er for vakkert, for snilt, for intellegent eller for sterkt for mobbere å takle.

DU. JA DU JA, er for bra for dem. En trussel mot deres kjedelige a4framtid. En kontrast mot det vanlige.

Kanskje hører du hjemme på en scene. Bak kamera. Foran kamera. Som gullsmed. Reiseleder. Gründer. Og allerede oser det skremmende suksess av deg. 

 

Selv ble jeg ikke mobbet av medelever. Men allerede som lita jente skinte framtida mi gjennom i alle de 30 brevvennene jeg skrev med, i stilene jeg leverte og i det faktum at jeg ønsket å skrive frilans for lokalavisa. 

Så hvorfor skulle ikke dine talenter allerede skinne gjennom boblejakka di der du står alene i skolegården og funderer på hva som feiler deg?

For det er ikke DEG det er noe galt med. Hvis du holder ut, skal jeg love deg at framtida di vil vise deg en annen side ved mobbing enn hva du ser nå. Mobbere sliter med noe. De har lett for å trå i slitsomme spor senere i livet. Såpass at du kan komme til å føle med dem i det du møter dem i deres dype daler siden. 

Se på mobbesituasjonen som en stor elefant. Du står rett foran elefanten, og ser …elefanthud, elefantdritt og svære elefantføtter. Holder du ut dette synet, betyr framtida å gå videre, unna elefanten. Og det er først når du får en elefant på avstand, at du ser den. Da kan du se snabelen, halen og formen på hele dyret. Da ser du klart. Og da har den krympet.

 

Er du ung, og leser dette, ønsker jeg at du skal få mamma og pappa til å lese det også. Kanskje har du ikke turt å fortelle hjemme hvilke utfordringer du opplever på skole, buss og fritid. Eller en av delene. Dette vonde som du ikke helt vet om du kan klassifisere som mobbing. Vær åpen og snakk med en voksen du stoler på. Nederst i dette innlegget kommer jeg til å linke til et par historier jeg har skrevet for andre. Han ene er en voksen mann nå. Han andre er død. Hun tredje er anonym for å ta hensyn til enkelte. Hun er åpen på sin egen måte.

Åpenhet er viktig. Det er noe av det jeg lærte av pappan min. Åpenhet er noe jeg anser som nødvendig for samfunnet, og for en selv. 

Blir du plaget av andre, kan du være sikker på at de ikke har lov til det. Mobbing er ikke lov. Og du må holde tunga bent i munnen og bestemme deg for at nå er det nok! Om du så må involvere statsministeren; si fra, og be om at de voksne må hjelpe deg med dette. 

For du er så verdifull, barn. Vi behøver deg. Og vi ønsker å ha deg her sammen med oss. Har du fått med deg fakkeltogene? Alle som støtter deg og heier på deg? Og du er så viktig for mange av oss andre, du voksne som blir mobbet på arbeidsplassen. Det er en uvirkelighet om deg selv du blir servert: dette handler ikke om at det er noe som helst feil ved deg. Og nå må du være din egen bestevenn og ta vare på deg selv. Reparere det de andre har ødelagt. Helbrede deg selv og finne frem tøffingen i deg selv.

 

For alle som ut en dag med mobbing er TØFFINGER.  

 

For tips og råd som kan hjelpe mot mobbing: http://m.forbipolene.blogg.no/1481120571_blir_barnet_ditt_mobb.html

 

Les om Tore i Trøndelag her: http://m.forbipolene.blogg.no/1452265971_08012016.html

 

Les om Johnnis på den andre siden, her: http://m.forbipolene.blogg.no/1456400700_25022016.html

 

Les om “Stine” her: http://m.forbipolene.blogg.no/1465083135_05062016.html

 

Eksperte mener det hjelper å gripe inn mot mobbing: http://m.side2.no/aktuelt/blogginnlegg-om-mobbing-pa-bussen-tok-helt-av/3423283514.html

 

Du leser forbipolene.blogg.no , velkommen tilbake anytime: her på denne rufsete fargebloggen er det som regel ofte update.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg