Barn trenger dine sløve dager

 

Pølser til middag. Key så var spaghettien glutenfri, men det var pølser. Og det var ketchup. Før det så vi TV i evigheter. Bodde i sofaen. Før det igjen, hvilte vi lenge. Og nå har vi vært ute en stund. Her ute har jeg liggi slengt i utesofaen og drukket kaffe, menas nabojentene har kranglet på tur og orden oppe på trampolina si. 

Men hva er det jeg observerer?

Jo, jeg ser en glad og fornøyd guttunge på snart 2, som hviner av fryd mens han leker med plastikkdyr, lastebil og båt. Det er gutten min det gitt. Han har det strålende. Nå blir han invitert oppi trampolina til jentene, og han formelig oser av stolthet. Ungene highfiver og klemmer hverandre, og jeg sitter fortsatt dypt begravd i en sofa like søndagsløv som meg selv.

Hadde han hatt det bedre dersom jeg satte inn alle pedagogiske triks jeg kjenner til, aktiviserte og stresset med å holde ham underholdt, etter å ha servert ham laksegryte til middag? 

Jeg må nok innrømme, at pølsene ikke gjorde skade. Han ble tvert i mot kjempeglad, og slukte både pølser og spaghetti i en fart. TVstunden var koselig. Utrolig hvor mye kos mor og sønn kan ha i en sofa med tegnefilmer på skjermen. Her ute ser jeg hvor viktig det er at jeg ikke blander meg i leken hans. Han er dypt konsentrert, og ville nok blitt mer irritert enn glad dersom mamma lata som hu var 2 år i dag.

 


 

Vi voksne bør roe ned innimellom. Klappe oss på skuldra og si til oss selv at det er allright. Ja at det tilogmed er ok at oppvaskkummen er full. Skittenkoppene stikker ikke av om du venter til kvelden.

Gogutten min hikster av latter oppå trampolinen. Han vræler og hviner. Jeg hører jentene leker at de er stemødrene hans eller noe, og jeg humrer for meg selv. Tviler på at det ville vært coolt dersom jeg absolutt skulle ha et innspill av pedagogisk art nå. Spilt aktiv voksen på en sløv dag, og kastet meg med i leken. Noen ganger må man bare innse det:

Barn trenger ikke alltid at vi voksne blander oss.

Tvert imot trenger barn å få være i fred i sin egen verden. Vi voksne mistet adgang til den verdenen for lenge siden, og nå kan vi bare skimte minnene der langt tilbake i en svunnen fantasiverden.

 Vi kan ikke late som. Vi må vise barn respekt ved å la dem lære seg individualisme. Kanskje har voksne jeg ikke lyst til å leke med biler i dag. Men jeg vil danse. Vil tegne. Male. Det er greit å si til barnet sitt: I dag vil ikke pappa/mamma leke lego. Men jeg kan bli med å bade. Og vi kan leke med båter hvis du vil.

Og det er lov å si: i dag vil jeg ikke noe av delene. Kos deg med ditt du, mens jeg tar en kaffe og leser i avisa.

Putt all den dårlige samvittigheten i dass og skyll ned. Den hører ikke hjemme i ditt hus. En klok dame lærte meg at vi voksne gjør så mye rart når vi har dårlig samvittighet. En kjærlighet på pinne midt i uka her, en impulsiv godtedag der.  Vi endrer de trygge rutinene og tror det er hva barna trenger. Men de trenger samme gamle vante ruta, de. Det er alt. Og de har ingen fordeler av foreldre som pisker seg selv med fæl samvittighet og all verdens løsninger i form av rare goder. Sånn plutselig.

Som Onkl P og Kverulanton rapper i låta “Glir forbi” : “Inntil videre sitter jeg her jeg sitter ass..”

På verdens aller sløveste søndagsrumpe, med den reneste samvittighet du kan tenke deg.

 

 

4 kommentarer
    1. Ikke ment som kritikk, men glutenfri pasta er ikke sunt, det samme med mange andre glutenfrie produkter. Å være glutenfri er kun bra om du er det på den naturlige måten, uten erstatningsprodukter 😉

    2. Anonym: Jeg vet ikke hvor du har lest at jeg har skrevet at glutenfri pasta er sunt. For jeg har aldri påstått at det er sunt. Tvert imot har jeg erfart at fra jeg hadde svangerskapsdiabetes, kunne jeg ikke spise noe slags pasta, hverken med eller uten pasta. Begge gir blodsukkerstigning. Jeg personlig, får oppblåst mage av gluten. Men ikke av glutenfritt. Det er poenget her, og helt min egen greie. Men hva angår “sunt” så mener jeg personlig at alt med måte er sunt. Som i buddhismen: alt i små mengder. Livsnyt og det å utvikle evnen til å være glad i seg selv, er sunt. Jeg tar ikke din kommentar som kritikk, bare skjønner at du har misforstått litt. Ha en sunn eller usunn sommer, alt etter som du ønsker selv.

    3. Anonym: Og for ordens skyld, jeg bruker ikke å gi barna mine glutenfrie produkter. Men vi var tomme for annen spaghetti, og en gang innimellom tar ikke barna skade av å spise noen strimler glutenfri spaghettitråder.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg