Damned! Jeg er ei sabla god MAMMA!

Noen dager… …ganske ofte..  …etter jeg har stabla frukta stilig i fruktskåla, høvla over gølvet, innreda kjøleskapet, snørpa sammen søppelposer, løpt ut med dem, bada lille Even, stelt ham med kremer, pusj, kveldsmat og pusspusssåfårduensuss, lagt han ned, satt på vaskemaskina, løpt opp til soverommet pgr av Evenlyder, trøstet han på mammabrystet og lagt ham ned igjen….

…. etter å ha tråkka nedover de to kilometrene til sentrum med en etterhvert sovende liten tassi i vogna, lunsja med lillevenn, handla, frest bannord inni meg i det jeg har brukt 15 minutter på å nøysommelig pakka varer i vogna mens sensasjonskåte folk glor og himler, frest enda flere bannord inni meg i det matvarer faller ut av vognunderdelen mens jeg haster i vei til venninneavtale, hatt gråten i halsen og øynene i det jeg forteller henne om glanefolket som burde vært filmet av "hvem bryr seg?", matet Even på ny innimellom bleieskift, og tatt bussen hjem, for så å høvle over gølv, stable frukt, stelle lillegutt og sånnt vettu…

….da klapper jeg meg selv på skuldra som den berømte lille djevelen har inntatt, klasker den ihjel, og lar engelen på den andre skuldra riktig rope ut i stua

"DAMNED, HELENE! DU E SÅ RÅ! DU E EI SABLA GOD MAMMA ASSA!!!"

Ja, jeg er det! En skikkelig skikkelig god mor. Noen ganger flyter rotet. Men vi gjør det til lek, og rydder om kapp. Til og med minsten kan å rydde. Selv om han roter det utover med en gang igjen.. Noen ganger henger jeg ikke helt med i all klesvasken. Men jeg bruker heller tida på å kose og leke med barna. Noen ganger presser tårene på av frustrasjon over de som ikke forstår hvor mye det krever av en alenemor å få hverdagen til å gå rundt. Noen ganger rister jeg på hue av de som tror jeg skulle hatt lapp og bil fordi jeg har en mor som er trafikklærer. Er pappan din pilot? Og du er ikke det? Huekløe..  Jobber mamman din som politiker. Og du har ikke peiling på politikk? Pappajenta jeg, er livredd for å kjøre bil, og har altså ikke lappen. Men steike som jeg får trimma den baken, olala..

Jeg er så opptatt av å være mamma, at jeg traver litt rundt i min egen boble noen ganger…

Som i sentrum i dag, da jeg møtte en gammel kjenning med en gutt på ca 2 år på arma. Den gamle kjenningen fortalte at de hadde spist is. Og noe som jeg hørte slik: "Ja og så vart det litt tai m aut da"  (i mitt topplokk:…time out, altså..)

-"Ja", sa jeg. "Tore har vært flink til å bruk det. Æ har itj brukt det så my, men det skal visst funk fett det. Kremt."  

Han rynket på snuten og så rart på meg.

Jeg tenkte jeg måtte holde prate  i gang, og sa: "Ja, altså, dem si at time out funke værtfaill. Har du måttet brukt det på han her altså, ka gjord han da?"

"…øøø altså: THAI MAT.. vi skal spis thai mat.."

Jeg skyndet meg å avslutte samtalen for å gå unna og le. Jeg ler av meg selv så jeg griner, ganske ofte faktisk. 

Tommy! Bra vi fikk oppklart Thai mat og time out altså. Neste gang du treffer Tore, kunne det jo hende du hadde sagt videre til han: "Du. Æ høre at du bruke thai mat mytti!"

Et surrehue, det kan det hende jeg er. Men barna mine har iallefall ei seig mamma som tåler både kulde, trim og stress. Og vi kan kose oss midt oppi det hele. Bare sjekk som vi kosa oss inne på verdens triveligste konditori i dag. 

Hvem ville vel ikke stått på pinne for en sånn søting som dette, hæ?

 

I hele dag har vi fått hørt: "Åh for en blidfis! Åh så glad en gutt! Nemmen for en sjarmis!"

Og DET er du, Even! Du hyla bare litt da du ikke fikk gå på gulvet mer inne på kjøpesenteret. Ellers har du bare vært et eneste stort smil dagen lang! You rock rock ROCK! 

Klapp klapp, skuldreklapp, jeg er den beste mamman barna mine kunne fått. Sammen ler vi av alle feila mine, og danser oss gjennom dagene. 

For vi har utfordringer vi. Gjett om vi har, det kan man trygt si. Vi har ikke bil, men vi har friskluft og smil. Denne mamman er singel og har nesten ikke tid til date, men akkurat det er slettes ikke too late.. Jeg har hverken høy utdannelse eller andre grunner til å sette nesa i sky, men som MAMMA; er jeg skikkelig skikkelig KRY!

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg