Sterkere enn dine fordommer

Jeg sitter ved baren.  Mannen ved siden av meg snøfter knirkende fra krakken ved siden av: “Det lukte KAFFE HER, og det va itj derfor æ kom hit…!” Kommentaren vekker ingenting i meg. Really could’nt care less. Jeg gruser han i hue mitt, og bryr meg virkelig ikke om hans latterlige, uintellegente kommentar. Dette liker han ikke. Så etter et halvt minutt spør han meg direkte: “Drekk du bærre kaffe? Eller e det sprit i det der som ser ut som vainn jahh..?”

Jeg forteller likeglad at, ja, jeg drikker bare kaffe. At, nei, det er ikke sprit i vannet mitt. Og at, tja, innimellom kan jeg sikkert røre ut et lite glass vin i plommesaft eller brus, og nippe til. Men da hjemme i stua mi når barna sover. Og med lav prosent. Men at dette er ytterst sjeldent, fordi jeg blir så trøtt av det..

Jeg vet ikke om det er selvsikkerheten min som setter korka i munnen på folk. Men det er åpenbart at de ikke tør å snakke mer om det. Samtidig som de ser ut som et gap. Ja, pluss at det selvfølgelig er edrue JEG som er “weirdoen”. 

Nå skal jeg fortelle deg et par ting, barkrakkdude, og resten av den vaiende brisen som hver høytid og hver helg vakler over Norge i rødt, hvitt og blått!

Jeg HAR DET BRA! Jeg har aldri hatt noe alkoholproblem, og jeg er ikke “NØDT” til å holde meg edru! Jeg er ikke “spesiell” eller noe sånnt. Men jeg er LYKKELIG SOM EDRU! Jeg har bra funk av kaffe og litt energidrikke, OG SÅNN TRIVES JEG! 

 

For en stund siden kom jeg hjem fra puben. Lite liv i kveld, men alltid gøy å treffe folk på voksenarenaen. Jeg har lav terskel for å gå ut. Jeg trenger bare litt kaffe. Økonomien stopper heller ikke. Jeg kjøpte en kaffe der ute i kveld, og brukte bare 25 kroner. 

Uansett. Jeg kom altså hjem. Sendte de snille barnevaktene hjem, og gikk inn på stua. Jeg visste at det kom til å ta en times tid før koffeinet sluttet å holde meg våken, så jeg rydda, vaska gulv og shina kjøkken. Det er strøkent der nede nå, og alt er klart til å stå opp med to våkne gutter i morgen tidlig. 

Jeg åpnet ytterdøra og dro inn et friskt, dypt innpust, før jeg ruslet opp for å legge meg. Mathias på 6 våknet litt og ga meg en god klem. Så smilte han, og og la seg til å sove igjen. Jeg løftet litt på Even for å dra bort babydyna under han. For tenk hvis det kunne utgjøre en mer sikker natt for en liten liten kropp. De bør jo ikke ha for mykt underlag disse små. 

De er så mye mer verdifulle for meg disse to sønnene mine, skjønner du, barkrakkmann, enn dine synsinger og meninger omkring hvorvidt man drikker kaffe, sprit, redbull, melk, juice, pils eller brus.

Tryggheten omkring en liten gutt på 1 år, og en skolegutt på 6 år, er nemlig kun mitt ansvar i natt… Bare JEG kan sørge for disse guttene’s velvære her i hus.

 

De skal slippe. Slippe en drita full mamma som sjangler seg inn døra midt på natta, sender hjem nattevakta, og forhåpentligvis overlever den fordrukne natta nok til å stå opp til dagen derpå. Fordi to barn behøver henne. 

De skal slippe lukta av fyll. Slippe en mamma som våkner nærmest halvfull og skremmende sløv, langt utpå dagen, bare for å la rotete stue være grisete kjøkken. 

De skal slippe en mamma med flere personligheter og sinnstemninger enn de greier å følge med på.

AT DU SYNES DET ER KJEDELIG AT JEG VELGER Å VÆRE EN EDRU MAMMA, SIER MER OM DEG ENN DET GJØR OM MEG, barkrakkdude…

For jeg lover deg, jeg hadde aldri i livet satt sikkerheten til mine barn på spill, bare for å være “cool nok for deg”, brisne mann på krakk i baren.

 

De fleste nordmenn må absolutt drikke alkohol for å joine utelivet. Ikke rart det er folketomt det ute. For de har så høye krav for en kveld ute, at det blir sjeldent de er sosiale. Kravene er alkohol og nok penger til alkohol. Ergo blir de så fulle at det sosiale utgår. 

 

Jeg fnyser av hva de mener om mine valg. For meg er det mer enn et valg. Jeg liker bedre formen min på kaffe, enn pils og vin. Har der best sånn. Er fornøyd med meg selv sånn, OG HAR DER IKKE KJEDELIG. Få det inn i hodet ditt, barkrakkmann: Jeg kjeder meg ikke, og jeg bryr meg definitivt ikke om det dersom kaffelukta av koppen min kjeder DEG!

 

I morgen skal vi rocke stua. Mathias og jeg har begynt med noe nytt. Vi spiller Metallica for Even for å se om han danser til den musikken også, som han gjør med det meste annet. Helt ærlig? Mye, MYE morsommere enn sløve barkrakkdudes som må drekke alkohol for å ha det coolt!

 

Jeg vil ikke risikere tryggheten til mine barn. Og jeg er klar over at det finnes mange forskjellige livssituasjoner, der man er flere om ansvaret for barn, der det er tryggere dersom en skeier ut. Men mitt valg om å holde meg edru når jeg går ut, handler også om mitt eget velvære. Jeg TRIVES BEST SÅNN. 

Been there, done that. Jeg har vært full ute på byen før i tiden, jeg også. Og jeg vet at det ikke er noe for meg. Jeg fikk ingenting utav det. Og seriøst, livsuret mitt tikker og går; jeg har ikke EN ENESTE dag å kaste bort på fyllesyke og unødige nervespill.

Neste gang du gjerne vil snakke så høyt om hvilken type drikke jeg inntar i MIN munn, barkrakkfyr, skal jeg sette av noen minutter på å snakke med deg om hva du drikker, og hvorfor du drikker det.

Bare rettferdig det, vel? 

 

16 kommentarer
    1. Utrolig bra skrevet å jeg er utrolig enig med deg. veldig fornuftig at deg å dra ut på byen å kose deg med kaffe istede for å kom hjem dritings til dine barn 🙂 jeg har ingenting I mot mødre som drikker men når dem ender opp dritings hjemme er det bare trist. veldig mange barn har foreldre som drikker seg full spesielt I juletider :/

    2. hellaaa: Ååå jeg er så enig med deg. Kan ikke kjenne et eneste “fnugg av skam” over at jeg ikke drikker alkohol der ute. Fatter ikke hvorfor jeg skulle brydd meg om hva andre mener om det hehe

    3. Veldig bra skrevet. Og jeg har oppdaget at mange kvinner ikke er så glade i alkohol. Mens mange menn er det. Har min egen teori om det.
      Men så bra at du gjør det som passer deg! Så coolt! 🙂
      Veldig bra og viktig innlegg. Din stemme kan kanskje smitte andre kvinner til å stå opp for seg selv. Suuuupert innlegg!

    4. tankenemine67: Hmm kanskje det er noe i det ja. Jeg liker ikke fyllesyken. Ja hvem gjør vel det, men jeg virkelig avskyr å kaste bort verdifull tid på å være egenpåført syk. Takk for lang kommentar. Gjerne del innlegget, for jeg greier ikke å skjønne hvorfor vi skal skamme oss over å være edru…

    5. tankenemine67: Bare barna mine har det morsomt, også dagen derpå, er jeg fornøyd. Og DE liker nok ikke fyllesyke.. To små gutter er viktigere for meg enn fylla uansett. Når vi entrer foreldrerollen, hjelper det ikke om vi “liker fyllesyken” eller ikke. Hvor “forskjellige vi er” og sånnt. Da handler det kun om hva barna våre liker og ikke liker.

    6. Joda. Enig der. Men er man to kan den ene være full og den andre ikke. Og dessuten er jeg i en annen fase enn deg. Min minste er 15. Men seriøsiteten din er veldig kledelig for en småbarnsmor. 🙂

    7. Kjekt å lese 🙂 Og heeeelt enig med deg:) er ikke avholds her… men det holder med litt alkohol ett par ganger i året. Når barna ikke e her, og eg kan være opplagt når eg henter de 🙂

    8. malich: Takk skal du ha. Framtida mi kommer nok ikke til å være helt avholds. Men barna mine kommer aldri til å se meg hverken brisen, full eller fyllesyk. Og utelivet fønker best på kaffe for min del, har jeg funni ut.

    9. tankenemine67: Haha, har nok kommet over til den barnslige delen du skriver om der, allerede. Barna mine er en stolt, tålmodig og snill storebror på 6 år, og en søt og rampete liten lillebror på 1 år. Verdens cooleste samboere. Latterkuler hver dag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg