Dette tjener jeg på bloggingen 💰

Dette innlegget skal handle om penger. Cuz money could be funny, right?

Jeg skal være totalt åpen og ærlig nå, omkring hva det er jeg tjener på bloggingen min, i det jeg nå entrer min 5. måned som blogger.

Aller først vil jeg be deg ta den der gamle kammen din, og enten bytte den ut i en moderne og mindre dømmende børste, eller: slutte å dra alle under den. Kammen din…

Så vil jeg fortelle deg some fun facts:

For jeg kunne tjent litt gryn, jeg. Hvis jeg ville. Kunne skaffet meg fordeler også. Men sannheten er at mitt utgangspunkt da jeg startet å blogge, kun var skrivingen. Jeg er født skribent. Oppvokst som lesehest, poet og freelancer i lokalavisa, og er i mitt ess når jeg kan utføre min nerdete hobby: ord og det å sette dem sammen til interessant lesing.

Jeg kunne satt meg inn i dette med avtaler og reklame. Tjent meg noen kroner. Kunne sikkert også stått på mer for å havne oppe på toppen av de 20 øverste på blogg.no, og fått lønn fra blogg.no. Og for all del, kanskje senere, det e jo alltid en reell del av livet å tjene penger til livets opphold.

Akkurat nå har jeg så det holder til livets opphold for mine barn og meg. Og når det kommer til penger, er jeg kanskje litt rar. Jeg har ikke behov for å kjøpe pyntegjenstander. Veldig sjeldent. Handler mye på salg hva angår klær og hudpleie. Drikker ikke alkohol og røyker ikke. Altså handler mine utgifter om mat til barna og meg, og utstyr til barna. 

Jeg er lykkelig. Er helt ute av meg av takknemlighet over de to herlige barna mine, venner og familie, rent vann i springen, myk dyne, deilig pute, TV, møbler, rekkehusleilighet og masse god mat i kjøleskap og hyller; jeg er jo styrtrik! Megarik! Så lykkeligere enn dette, kan jeg nok ikke bli. 

Dette gjør at jeg ikke har hatt det så travelt med å begynne å tjene penger på bloggen. Alle innleggene mine hva angår god service, er ekte og ærlig. Jeg har hverken bedt om, eller fått noe som helst for å skrive om god service. Jeg er bare glad i god service (og var luta lei av dårlig service!) Jeg har altså ikke tjent en eneste krone på blogging. Og ikke tenkt på det heller.

Enkelte ønsker å samarbeide med meg. Jeg er ikke særlig god på data, så det kunne vært både nyttig og gøy det. At noen andre tar seg av all jobbingen med data bak en .com-side. Og pengene kunne rullet inn de. Men jeg har det ikke travelt. Alt til sin tid. Og akkurat nå er lønna mi følgende:

-barna mine får en bedre, mer lykkelig og konsentrert mamma, fordi hun får tilfredsstilt skrivetrangen sin. 

-Jeg får gjøre akkurat det jeg vil, i fred og ro, og akkurat slik jeg ønsker selv: å skrive.

-Jeg er ikke lenger rastløs og ukonsentrert, slik jeg var før jeg begynte å skrive denne bloggen.

-Jeg har en annen ro over meg nå som jeg skriver bloggen. For jeg vet at jeg ikke kommer til å ta med meg alle de sanne historiene mine med meg i graven, når den ukjente dagen kommer.

-Alt dette gjør at alle i livet mitt har en bedre relasjon til meg.

-Jeg får hjulpet og nådd fram til folk som sliter psykisk. Siden jeg ikke selv lenger sliter med noe slikt, men lever med bipolar symptomfritt i remisjon, har jeg innsikt nok til å hjelpe. Flere har gitt tilbakemelding om at det hjelper å lese mine livsnyt-råd.

-Gjennom skrivingen har jeg fått bearbeidet veldig veldig mye. 

Dette har vært, og er min LØNN som blogger. 

Jeg har faktisk heller betalt penger hva angår bloggen. Og det med glede. Jeg som ikke har de store dyre utskeielsene her i livet, unnet meg i sommer bloggshouts som promotering av mine innlegg, for å se hvor mange som ville lese mine skriblerier. Jeg var fornøyd med å nå opp til nesten 2000 lesere i døgnet, og dette var en motivasjon for å klappe meg selv på skuldra.

Dersom det en dag kommer penger inn i bildet, skal det ikke gå utover skrivingen min. Dette lover jeg dere. For de leserene som har stoppet meg på gata, er originale, spesielle. Lesere som normalt ikke leser blogger, men som liker min ærlighet og ektehet, og måte å blogge på. Med tiden skal bloggstilen min kun forandres naturlig. Sammen med tidevann, frost og vårsol. Mine lesere er for verdifulle til å skuffes med glitrende juggel. 

Så! Muligens er dere bittelitt skuffa. Ingen penger, ingen snuskete fordeler. Intet bedrittent divastuff å kritisere hviskete tiskete… 

Jeg skal etter hvert prøve å bli litt mer spennende innen dette temaet. For de planene jeg har omkring bloggervjuer og bloggertasjer rundt omkring på moder jord, kan godt finansieres av blogging. Jeg og mine hjelpere vil ut i verden og lage BLOGG med stor B. Så jeg er altså åpen for å med tiden tjene penger for å lage bedre blogg. 

Smarte folk omringer meg. Og de er gira som fy på å vandre forbi polene på den friske måten. Gira på at vi kan leve av dette. Gjøre det sammen. Jeg er gira på å skrive, blogge, bloggervjue, forfatte og poetisere tekster. 

Sorry å måtte skuffe deres fordommer omkring oss bloggere. Sorry å måtte ødelegge det glitrende glamourbildet dere har fått malt av media om blogging og penger..

Det er bare jeg som somler.

Er bare jeg som ikke koster så mye i drift, 

….fordi jeg er så forbanna sabla LYKKELIG!

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg