Sminkeløs livsnyt!

Ærligere enn dette kan det ikke bli. Sminken er washa av for kvelden og erstattet med deilige kremer. Ikke sånne dyre. Nei, rimelig ansiktskrem best i test og øyekrem på salg. Normalt skal jeg som kvinnelig blogger nå gjemme meg langt under skjønnhetssøvndyna, unna kamera og skamme seg på plassen sin.

Men jeg er Helene bak forbipolene, og bestemmer selv at jeg skal slettes ikke gå i dekning.  

 

Jeg er glad i meg selv. Også når jeg er sminkefri, forkjøla og sliten på kvelden. Jeg er glad i meg selv når jeg er lite lekker også, med andre ord. 

Å være kvinne er ikke ensbetydende med å skape en slags prydplanteversjon av seg selv all the time. Vi er ikke til som eyecandys. Men som tøffe, kloke, sterke, intuitive mødre, døtre og søstre.

Vi pønter og doller oss når VI vil. Ikke når resten av verden vil.

Hvis jeg griner ansiktet mitt til sånn, kan jeg se velkomne tegn på kloke år vise seg. Rynker. Fine linjer. Fine, fine, nydelige linjer. Som mormor. Som farmor i himmelen.. Og jeg liker dem. De er naturlige. Ikke framskyndet av alkohol eller nikotin, men rene og naturlige. Velkommen, linjer av år og dager.

Den kvinnelige syklusen rider meg og mitt ytre. Innimellom kan jeg se ungdommen titte frem med sine hormonelle pubertale utbrudd. For så å forsvinne og la alderen vinne.

Glamour er ikke min greie. Jeg sminker meg nesten hver dag av gammel vane. For eget velvære. Pynter meg for livet. Men hyller meg selv som nærmeste venn, også når kvelden banker på døra og ber meg rense maska og smøre huden med næring 

Å elske sine mangler og godta sine såkalte feil, og aldri aldri kalle dem “feil” så hjernen hører det. Det er en nødvendig del av en jobb å gjøre hvis man vil oppleve komplett lykke. Å klappe seg på skuldra og anerkjenne seg selv, men la være å søke anerkjennelse hos andre, er den bensinen du som bil behøver for å kunne starte.

Å smile sminkeløs og sliten til speilet, og si: “Jeg elsker meg selv, akkurat som jeg er” 

….er billetten over det dype vannet til stedet der du finner fred, harmoni og lykkelig velvære.

Husk det, og aldri glem det: Elsk deg selv akkurat som du er nå

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg