Bitch or witch, CURVES on the beach!

 Det har vært fokus på “mammakropper”, “pappakropper”, “ikkemammakropper” og “ikkepappakropper” i det siste.

Og det gikk ikke helt forbi meg heller, jeg fikk bittelitt av det med meg. Men bare bittelitt, ja for mine lesere vet jo at jeg har min egen mening om dette med kropp og utseende.. 😉


På stranda disser jeg med glede cellulittlårene mine ut i sjøen for å vasse litt. Jeg kom jo ikke hit til verden som et slags objekt sendt hit for å behage noen. Andre kan la være å se på min bleke, formfulle trønderkropp, dersom noe ved den ikke skulle stemme overens med deres imaginære oppfattelse av kvinnekroppens utseende. Jeg studerer heller ikke dem. Jeg studerer himmelen, trærne og skjellene.


Vi har to små sønner som kommer til å læres opp til viktige holdninger. Likestilling innen synet på kvinner. Viten om at damer ikke er plastikkdukker som må formes inn i en eneste godtatt umennenskelig form, men sterke, intelligente, selvstendige vesen akkurat som dem selv. På lik linje og av samme respektkrevende type sort.


Din kropp er ditt tempel. DITT verdifulle tempel. Ingen annens. Tilfør den kjærlighet og balanse. Hva DU mener er harmoni. Jeg mener det ultimate sunne forbildet ville vært de kvinnelige sterke, naturlige damene som spradet rundt i mormors ungdomstid. Media fantes ikke i den grad det gjør i dag. De ble ikke presset til å tro at de skulle sulte seg for å være syltynne objekter. 


Tenk denne magen bar frem disse to kule tøffe gutta! TENK det! To ultraverdifulle snille søte små vesener som jeg ville gjort alt for, og som jeg ikke ville byttet ut mot noe annet! …tror du virkelig det har noe å si hva resten av verden synes om den sterke magen min da? Jeg er den magen evig takknemlig i mammahjertet mitt.


Ja, jeg elsker å trene jogging, aerobic, zumba, dans og styrke. Men jeg kommer aldri aldri til å trene for å få en såkalt “godkjent kropp”. Trening er min morsomme fest og min dype meditasjon. Jeg kaster ikke bort verdifull tid på å forsøke å behage andre, når jeg er her for å behage mine barn og min indre innsikt…


Tusen hjertelig innmari supertakk, kjære kroppen min, for at du bar frem og ga oss disse to sjarmisene, de fine vakre englene våre.

Jeg lover deg, kroppen, å aldri falle for fristelsen til å kaste bort energi på å forsøke å få deg til å passe inn i en annen hjerne’s vrangforestilte bilde av riktig og galt. Min kropp, du er: mitt, og bare MITT tempel 💙

17 kommentarer
    1. Æ syns du e så tøff Helene! Som tørr å still opp sånn 😊 æ unne dæ alt godt, å håpe flere kan vær som dæ når det kjæm te det du skriv i innlegget hær! You go girl 😊

    2. Birgitte: Tusen takk. Det koste mæ ingenting å vær ærlig om at æ foretrekke Marilyn Monroe’s former framfor dagens sykelige stikkende hofteben. Æ tenke på ungdommen og hva vi lære dem om livsstil i fight med livsnyt. Æ kan kun stå for at hva andre mene og synes om mæ og min kropp e mæ revnende likegyldig. Vi e damer, og bør ta opp kampen for at ungdomspian slipp det umenneskelige presset. Takk for positiv kommentar. Klem fra mæ.

    3. Alt jeg har å si er DEILIG! Den kroppen kan du være stolt av:D Ikke noe å være sjenert over,du kunne gått i mindre bikini å følt deg like bra:)

    4. Hehe,alle ekte damer som er stolt over egen kropp å tør vise den frem er helter for kroppsidealet 😄 du skulle laget deg en snapchat for bloggen,så får vi ta del i hele dagen din 💋

    5. Frode: Heisann. Har foreløpig ingen snapchat for bloggen, men takk for tipset. Ja jeg er nok en stolt feminist, og vil mane fram Marilyn Monroes former på ny

    6. Frode: Kanskje det ja… Og apropos feminisme, så er det nok litt feministen i meg som velger å leve uten partner. Samtidig skal jeg innrømme at når sommeren er over og høsten setter inn, hadde det vært allright med en stødig mann som kunne rulle æt sammen utebassenget og satt det i bua. Mens feministen i meg altså roper ut: “Det også greier du sjæl lady!” .. og når kulda setter inn og synger julesanger, skal jeg fikse juletreet også, sier feministen søtt.. Bloggsnap skal bli

    7. Flink jente/dame/frøken strøken😄 Greit å klare seg selv og å få utfordre og utfolde egne egenskaper 😃 er ikke noe som heter mann og dameoppgaver😊

    8. Frode: Sorry ikke kommet så langt 🙂 driver og forbereder å følge min rockebror i studio i morgen. Se siste innlegg med plakat. Og gjerne del der du bor, dette er Norge’s neste Trønder-rocker.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg