Forbipolene/Økolene 🌳🌴🌵

Innlegget inneholder produktplassering.

Jeg har skrevet litt om det før. Jeg kan ikke stå for dette lenger. Jeg vil bli grønnere. Jeg kan ikke lenger med god samvittighet slurve med kildesorteringa. Jeg kan ikke lenger kjøpe og kaste ting som bidrar til forurensning. 

En gang i fjord sommer var jeg i Svartlamon i Trondheim med gode venner. Vi besøkte ei dame som kunne fortelle at hun aldri smurte på hud og hår, hva hun ikke kunne spise. Vi fikk komme inn og se hvordan hun og sønnen bodde. For meg var det et eldorado av økologiske produkter og miljøvennlig levemåte. Inne på badet ruvet digge naturvennlige produkter med vintage-aktig utseende, og minnet meg om leiligheten til Anna fra Gamla Stan i Stockholm (Se tidligere innlegg “På rømmen i Stockholm’s gater). 

Jeg følte meg så hjemme der inne hos Mia på Svartlamon. Kjente at dette var  m e g.  Liker det. Digger det. Elsker det.. Det at noen er så kule at de fjennomført lever med fri samvittighet ovenfor moder jord’s unike natur. Rent. Giftfritt… Nå har Mia og hennes sønn vært på reise (tror det var Spania) i et år for å lære mer om egen dyrking blant annet. Vet hun er tilbake, og at hun kommer til å lese dette. Får jeg komme til Svartlamon og blogge grønn bloggertasje om deg Mia, så blir jeg kjempeglad. 

Mange har inspirert meg fram til jeg stod i butikken i dag og bestemte meg for å tråkke opp til helsekostbutikken Hardangerfrukt her på stjørdal, for å starte med dusjsåpen som stod skrevet på handlelista mi. For nå skal ALT byttes ut. Rubbel og bit, etter hvert som jeg går tom for såper, vaskemiddel, oppvaskmiddel og renholdsprodukter.

Mange har inspirert meg og påvirket min tankegang positivt opp gjennom årene, alt fra Svartlamon i Trondheim til Christiania i København til butikken Shangri la nederst ved Carl Johan i Oslo, nede ved tigern…

Nå skal jeg ikke lenger være gratispassasjer her. Jeg innser at jeg ikke kommer til å bli helt 100 % “ren” passasjer, men jeg skal gjøre alt jeg kan, og så godt jeg kan. Og så bloggete jeg kan. Gifta i “bedet mitt” skal bort og all skadelig ugress skal lukes ut fra vårt hushold. Starting now! Gleder meg! Ny verden for meg dette, og jeg har ikke peil på noe annet enn chiafrø, hvetegress, chlorella og spirulina.. 

Jeg begynner med å teste 2 typer økologiske og 100 % rene dusjsåper, nemlig disse:


Jeg “biter merke” i to rene merker: til venstre: Way of Living. Til høyre: Dr organic. Disse to dusjsåpene er de første to jeg ønsker velkommen inn her hos meg. Jeg vet at damen bak merket Way of living skal ha startet opp for seg selv i Trondheim, og jeg akter å finne henne for å lage bloggertasje om henne og produktene hennes. Dr. Organic skal være et meget bra og gjennomført rent merke som Hardangerfrukt Stjørdal nylig skal ha tatt inn. Prisene er rimelige, og de får gode tilbakemeldinger fra fornøyde kunder. 

 

Et annet merke jeg skal teste litt med disse prøvene, er det rene naturkosmetikkmerket Sante. 

Dette kan jeg stå for. Med tiden, når det meste av både badet og kjøkkenet mitt er oppfylt med snille, nedbrytbare, økologiske og miljøvennlige produkter, kan jeg si at jeg er så kul som overhodet mulig mot moder jord. Men jeg må bruke tid på å lære det. For jeg vil ikke stoppe ved produkter. Det må være mer jeg kan gjøre for planeten vi bor på..

Jeg søker folk som kan lære meg. Som har noe å dele med meg, bloggen og resten av verden som de mener er bra for planeten vi bor på. Uansett hva det er. Bare det er Naturvennlig. For jeg kommer aldri til å la dette emnet ligge helt, da jeg mener at man ikke kan bli ferdig utlært innen noe så omfattende og viktig. Følg meg på min vei mot å bli grønnest mulig i levemåten min, her inne på bloggen. Jeg har mange nye produkter å teste i tida som kommer, og tar imot tips med glede og takknemlighet.

Tror jaggu jeg må avslutte med et dikt 😉 Ha en ren og fargerik kveld. Etterpå skal det leses på en liten sengekant, for et regnbuebarn av morgendagen..

 

Morgendagens små øyne

Planeten vår har dype sår. Polene smelter og stormene velter. Større og større regndråper. En regnskog som måper og håper.

Vi må stoppe opp og samle tropp. Marsjere samme vei, både du og jeg.

Finne nye løsninger, holde hender i store ringer. Ungene våre vokser til, derfor må du være snill.

For barna skal bo her etter oss, i en vakker hage, ved en ren foss. De skal se oss inn i øynene våre, og ro med samme åre. 

Vi skal stå for dette, ikke sant? For hver eneste verdenskant..  Vi skal se dem inn i små øyne i morgen, og si vi gjorde alt for å slukke sorgen..

Jeg er med på det, er du? Med på å snu? For barna, naturen og morgendagen, i den rene vakre hagen…

 

Skrevet av Helene Dalland 2015

5 kommentarer
    1. Hei 🙂 Så bra at du vil bli grønnere 😀
      Vil bare si at på Smia har vi naturlig vaskemiddler uten kjemiske tillsettninger. De burde du prøve :=)
      line

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg