Les hvordan denne toppbloggeren knipser de råeste bildene

 

Hun har ligget på 1.plass på blogg.no’s bloggliste, og ruver ellers ofte på bloggtoppen med sine sterke meninger. Men hun har skjulte talenter.

Aldri har hun hittil vist på bloggen sin hvilken stor kunstnerisk sans hun bærer på, samfunnsengasjert og fokusert på rettferdighet som hun er.

Derfor er det med respekt og ære i brystkassa mi at jeg får lov til å dele med dere dette innlegget om Lena Andreassen og hennes bildekunst. Hold dere fast; disse bildene er awesome!

 

Alle disse fantastiske bildene er knipset av blogger, kokk og fotograf Lena Andreassen, og dette er et intervju med tilhørende galleri. Det er strengt forbudt å kopiere disse bildene. 

 

Lena’s blogg:http://m.lenaandreassen.blogg.no/

følg henne på instagram: https://www.instagram.com/lena.andreassen.9/

 

Det skravles på telenettet mellom Oslo og Stjørdal; to ytringsfrie bloggere har mye å prate om. 

Jeg har fått lov av Lena Andreassen til å lage et innlegg om hennes fotografier, og har en del å spørre henne om. For hva kan vi andre lære av ei som knipser så smashing photoes, at Visit Europa nettopp har utnevnt henne til deres offisielle Oslo-fotograf?

Her følger et knippe med Lena’s fotografier, og intervjuet av henne kan du lese mellom bildene:
 


 

Lena Andreassen vokste opp i Oslo, og er en såkalt byvanker. Hun har lenge jobbet som frivillig med å hjelpe byens rusmisbrukere. Kjent som toppblogger kan hun innimellom ha rundt 40 000 ivrige lesere inne på bloggen sin. Hun både engasjerer, gleder og provoserer sine lesere med up to date samfunnspolitikk. Nå viser det seg at forfatteren av denne bloggen altså har skjulte talenter i kunstens verden. 

Hvordan tar du slike kunstbilder, Lena? 

Beskjedent svarer hun kjapt: “Jeg har hatt überflaks!” 

Jeg nekter å tro på at Lena har “überflaks” når hun knipser disse kunstverkene, så jeg vil til bunns i hva hun har å lære bort.

-“Bildene skal treffe folk, og jeg tror sånne ting er viktige.” Forteller Lena. “Når du plutselig ser noe som er bra; fram med kamera, om det så er telefon eller speilrefleks; bare følg magefølelsen og ta bilder. Mine bilder er tatt med Canon og Iphone”

 

 

Lena fortsetter: “Man kan ta bilder av objektet i mange forskjellige vinkler. Hvis du for eksempel setter deg ned og tar bildet opp mot himmelen, så får du et mye kulere bilde med en gang”

 

 

Det viser seg at jeg hadde rett; Lena har ikke “überflaks”. Hun har mye hun tenker på i det hun lager fotokunst. 

“Man må tenke kreativt og bruke hue. Jeg tenker kunst, og: hva gir meg energi? Jeg bare “ser det”, ser motivet er bra, og knipser.” 
 


 

Lena digger å ta bilder av motiver i byen, dyr og blomster. Og mennesker.

“Når jeg nærmer meg dyr, utstråler jeg ikke frykt. Jeg er ikke redd. Dette tror jeg er viktig. De senser alt du utstråler, dyrene.”

 

 

Lena opplevde å få slag i mai 2016. 10.mai satt hun på en av Oslo’s mange busser i en travel hverdag, og kanskje var det nettopp fordi hun satt på en buss at hun raskt fikk hjelp da hun ble en av mange slagrammede. “Jeg var så heldig. Hadde sånn flaks i uflaksen, men måtte bruke tid på f eks å lære meg å gå i trapper igjen.” Med galgenhumor spøker hun med at” hun brukte et år” på å gå opp trappa hjemme. Selvironien er på plass.

 

-“Etter slaget forsvant mye frykt. Nå tør jeg plutselig å gå på høyder. Det innebærer at jeg får tatt bilder jeg før ikke turde begi meg utpå for å ta.” 

Hun mener man kan ta bra bilder av så og si alt. Et løvblad. En vissen blomst. Det aller meste, bare man bruker sine kreative deler av den artistiske høyredelen av hjernen, kan man trylle frem det spesielle i det meste. Lena tar bilder på sin måte; DU kan ta bilder på DIN måte. Det du ikke ser, ser mange andre. Det mange andre ikke ser, ser du. 

 

For et år siden sa en venninne til henne: “Lena, hvorfor begynner du ikke å blogge, du som har så sterke og mange meninger?” 

Vi er nok mange som er glade for at Lena hørte på venninnen sin, satte seg i bloggbåten og seilte ut på nye farvann. For hva var vel dette landet uten Lena’s sterke blogginnlegg? 

Nå bare håper jeg du vil dele fotokunsten din med oss inne på bloggen din, Lena. Det er på tide å utvide horisonten, for dette har du nemlig peiling på 🙂

Jeg sitter igjen med et inntrykk av at man kan lære seg hvor mange teknikker man bare vil innen foto, men det er dette med å like det å fotografere som er inngangsbilletten til å skape fotokunst. Når man trives med hva man gjør, er man i stand til å hente frem meditiative og kreative krefter innen det grenseløse hva angår idèer og sans for balanse. Logikken faller på plass i det du kjenner på ekte intuisjon. Du bare vet at DETTE, dette blir one hellova peace of magic art!

 

 

2 kommentarer
    1. Iselin: Jaaa gjør det, hun er amazing denne dama. Håper hun begynner å dele sine bilder på bloggen også, for du aaaner ikke, det er et helt univers av magiske bilder hun har knipset (hint hint, Lena hehe)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg