Blondiner bør lese illustrert vitenskap, og blå øyne er en genfeil.

 

Å være blond medfører at folk snakker annerledes til deg enn de ville gjort dersom du var en brunette. Derfor er det viktig å minne seg selv på at man slettes ikke er dum som brød med pålegg på bare fordi håret er lyst som ei lyspære.

Jeg skulle teste dette. Så jeg lot Se&hør være der&da, og la gossipen tilbake i hylla, før jeg med god samvittighet kjøpte meg hjernepåfyll i form at Illustrert vitenskap. 

Julie Bergan! Jeg ser jo at det ikke er DU som er supernova! Og mine blå øyne er en genfeil! Det står det: blå øyne er en genfeil. Universet kan ha tre former, og folk går i søvne pgr av psykisk trøbbel.

Jepp! Dette er bra for mitt blonde hode! Men mens jeg sitter her på en kafe i Stjørdal sentrum, får jeg selv trøbbel. 

Altså. Det er digg med milkshake og kanelsnurr. Og bladet er fantastisk. Det som bare ikke fønker er fire eldre skravvelkailler som har skjeggelgruppe to bord bortom her. Kakkel kakkel babbel babbel og rattitattitei! 

I noen sekunder ser jeg for meg en imaginær filmscene i hue, der det klikker for mitt blonde topplokk og jeg roper ut i kafeen: “NÆÆÆÆI HYYYYSJ NÅÅÅ! NOOK! STOPP!!!”

Jeg finner et par etterlengtede øreplugger og setter på film-musikken til Braveheart.

I realiteten kunne jeg droppet headset og skrudd på musikken høyt. Hehe jeg smiler og liker tanken. For hva er forskjellen? De er 4 stk bråkete menn. Jeg er EN dame. Hva er forskjellen på bråkete musikk og noisy skravvel? Tell my blond head?

Fader jeg hører de rustne herrestemmene gjennom musikken som ti ektra ustemte instrumenter, og ser gestikulerte hender i sidesynet…  AND WHO SAID at det var vi damer som hadde skravletrøbbel! Åh!

Nå får jeg nok. Det tilter. Det klikker. Jeg vrenger av meg ørepluggene og skrur opp musikken på telefonen så hele kafeen hører.  Herrene stopper og gaper mens de ser på meg. Hva i…? Jeg glor tilbake og ler høyt. Haaaah! Right back at ya skjeggestumpadumper! Alle damene her inne klapper og ler. Endelig! Hah!

(Neida. Tølla bare. Jeg gjorde ikke det. Men jeg flira litt høyt mens jeg fantaserte. Bare at ingen hørte at jeg lo siden hele kafeen er dekt med 4 falske herretoner som aldri vil slutte.)

Tilbake til den illustrerte vitenskapen.

Blonde jeg lærer noe viktig nå. Planteetende dyr blir ikke ruset av å spise hampeplanten Cannabis sativa som inneholder det euforiserende stoffet tetrahydrocannabinol. Dette pgr av både atferdsmessige og fysiologiske tilpasninger. Tarmene deres funker kort fortalt annerledes, og vi behøver ikke gå inn på sjarmen med tarmen nå.

Men oi vet du hva? Godt ernærte edderkopper kan sette ned stoffskiftet sitt og dermed overleve inne i støvsugeposen din i over 200 dager..

Dessuten kan planter lukte, se og ane. 

Astronauter sover fritt svevende, men noen liker å spenne seg fast i en sovepose og sove der.      

Bare hver tredje voksen tåler melk.

….og sist, men definitivt slettes ikke minst: Hjerneskader KAN gi nye evner. Dette kalles “påført Savantsyndrom”.

Wow. Man skulle tro dette var reklame for Illustrert vitenskap. Men det er det altså ikke. 

Jeg mener det er så utbredt blandt mennesker i dagens samfunn, dette med at blondiner “er dumme”, at man snakker og oppfører seg annerledes til de blonde. Er du blond kan du lett havne i et mønster der du til slutt begynner å utvikle en atferd som står i stil med, og som speiler hvordan omverdend behandler deg.

Eller du kan gjøre som meg: det stikk motsatte. Snakk tilbake med selvsikkerhet, skaff deg morsomt kunnskapslesestoff og lagre noen riktig så blonde fun facts som du kan ha for hånden når det trengs. 

….som du kan lese til klassisk musikk på ørene mens gråhårede kaller kakler og diskuterer svada noen bord bortom deg 😉

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg