10 tips til bloggere, og andre nysgjerrige.

10 forbipolene råd til deg fra meg 🙂

1. Se på bloggen som en slags papirløs avis. Du er både journalisten og …redaktøren. Rediger! Se gjennom det du har skrevet, og legg ikke kun merke til skrivefeil. Du skal redigere deg selv ved å se helheten i det du har skrevet. Eksempel:

“I dag var jeg i svømmehallen og svømte, det var kaldt i storbassenget, men jeg gjorde det likevel. Men det ble varmt etterpå. Men ute var det kaldt…!”

 Noen ganger når jeg leser hva enkelte bloggere skriver, tenker jeg: SER de ikke ALLE DE kjedelig LIKE ORDENE?? Merker de ikke den manglende FLYTEN? ORDVARIASJONEN i setningene..   GRRRREDIGER!!! :

“I dag var jeg i svømmehallen (har du noe annet å gjøre der enn å SVØMME? Må du opplyse om at du SVØMTE, og ikke JOGGET/BAKTE/SHOPPET??) (Punktum). Det var kaldt som fy i storbassenget, men hey; jeg svømte som en helt likevel.”

Resten av setningene var boring. Kutt ned, og VARIER. Å publisere sine skriblerier innen media ala .no, er forbeholdt de som fulgte med i norsktimen. Dersom du har dysleksi, er du unnskyldt. Men forsøk likevel å redigere. Folk forventer ikke det perfekte, men de liker en viss klasse innen grammatikk og flyt i setninger, når de skal bruke tid på dine publiseringer. Vi har et visst ansvar for kvaliteten. Jeg vil rose bloggere som Drea K, Sraad, Turbofart og Sophie Elise, for genial ordlegging og punktlig grammatikk. Charlotte79 er hun som blogger så interessant at det nesten ikke gjør noe, den punktligheten.

2. Ikke la deg distrahere av useriøse bloggere som, desperat etter lesertall misbruker sine sjanser ved å ta i bruk alfor pompøse og usanne overskrifter, som ikke i det hele tatt står i stil med innholdet i hva de publiserer. Dette er et godt råd, som en dyktig  kvinnelig journalist ga til meg for noen måneder tilbake: Ikke se. Ikke bry deg om det, og ikke la deg påvirke av slik useriøsitet. Du skal iallefall ikke la deg stresse dersom slike falske overskrifter skaffer slike bloggere mange lesere.

3. Ikke fall for fristelsen til å gjøre det samme som de useriøse bloggerene, for attention. Hvilke type lesere ønsker du? Gradvis mange bygd opp over tid som tar ditt blogginnhold seriøst, som ler med deg av god humor og gjerne kommer tilbake av respekt?  ..eller mange lesere på kort tid som bare må trykke seg inn på dine pompøse overskrifter for å le av det du legger ut fordi de synes det er teit. Dette er skandalepublikum. Etter hvert vil du bli til en slags blogg-klovn som kun har mange lesere de ganger du kommer med skandaleinnleggene dine. Jeg innrømmer at både jeg og mange jeg kjenner får seg en god latter av noen få slike klovner i bloggverden. 

4. Mangler du blogg-ideer? Det finnes en ting som setter fart på sakene, og det er rett og slett aerob friskluft-boost. Hva ER det? Joa, rett og slett en gåtur ute i friskluft. Selvfølgelig funker jogging hakket bedre, men det holder lenge med enten en gåtur eller en sykkeltur. Du kan ta med deg papir og penn. Noter ideene. Er du som meg, som hater å gå tur alene? Vel. Hvis du er heldig som jeg, som har et barn jeg kan putte i vogna ( slik at jeg plutselig har mye bedre grunner for å gå) kan du jo parkere det du har, svikte kollektivtraffikken, og traske i vei. Innen 10 minutter vil tankene sette i gang som tannhjul… Der er som om du setter tankene i lås ved å sitte i ro. Gå. Jogg. Dans. Få dem i gang. Unngå å spørre leserene dine hva de vil du skal skrive om. De forventer at du selv vet dette. Du er redaktøren, vet du…

5. Vurderer du å være åpen inne på bloggen om sensitive ting du har opplevd?

Personlig har jeg utelukkende positive erfaringer med min åpenhet omkring en vanskelig fortid. Men dette er ingen tilfeldighet. Jeg er veldig sterk psykisk, og har jobbet systematisk med mine tanketeknikker i flere år. Det går ikke en eneste dag uten at jeg tar i bruk affirmasjoner og kontakt med der jeg tror på. Men først og fremst tror jeg på meg selv, og det kunne ikke falle meg inn å bruke verdifull tid på å bry med et eneste sekund hva andre mennesker synes om meg.

Dersom du bor på en liten plass, eller en mindre by, bør du være sterk nok til å tåle både blikk og kommentarer. Selv mottar jeg bare hyggelige kommentarer, men man vet aldri når det snur. Og da må du være en mix av tøff, sterk og beinhard.  Jeg går ut fra at du allerede har tenkt på dine eventuelle barn, slekt og familie? Ikke skjem dem ut. Gjør dem stolt. Og du skal kunne se eventuelle barnehageansatte og skoleansatte inn i øynene i det du henter og leverer barna. De skal ikke ha lest om intimlivet ditt med typen/dama, for å si det sånn…

Balanser mellom disse: din egen verdighet, hensyn til barn, slekt og familie og respekten du skal få av dine barns barnehageansatte og lærere. 

Er du sterk nok, go ahead, du kan hjelpe mange med din åpenhet. 

6. Bloggverden er journalistens framtid. Hit vil det komme flere og flere utdannede journalister og skribenter. Vær ydmyk for det dem har å lære deg. Oppdater deg om vettugt bruk av media.

7. Vi har mange unge lesere. Hvordan vil du påvirke dem? Jeg ønsker å råde deg til å ta ansvar hva angår dette. Unge jenter bør peiles i riktig retning. Barna våre skal slippe å søke det umulige perfekte. Show’em youth the TRUTH, not only fake up make up! Jeg er ikke ferdig med å vise former. Men ikke pinlige greier for mine barn og min familie. Men når sommeren kommer, kan jeg godt finne på å blogge fra stranda. Og der er iallefall ikke jeg “modellperfekt”. Vi har alle ansvar for å bekjempe den forferdelige mobbesituasjonen i dette landet. Jeg råder deg til å ikke bare bruke bloggen din til løsvippedilldall, men vær kreativ og snill mot de unge leserene, er du grei.

8. Du kan bli utsatt for misunnelse og sjalusi. Dette kan være noe du ikke er vant til. Prøv å skille mellom virkelighet og fantasiverden. Er du som meg, startet du bloggen pgr av en interesse du har, ikke pgr av pengene man kan tjene. Det er nettopp da du lager en kvalitetsblogg; når du er drevet av iver og glede. De som er drevet av at de snarest vil nå toppen, fordi de vil tjene penger, vil nok innbille seg et visst konkurransenivå. Overse det, og dyrk dine interesser i fred og ro. 

9. Utsatt for nett-troll? Mitt råd går tvert mot alle andre råd om dette. For det sies at nett-troll bare vil ha oppmerksomhet. Men altså, nå må vi ikke se på nett-troll som en rase. Nett-troll er mange forskjellige mennesker. Og mange av dem skyr lyset, for der ute i sola sprekker de. Du kan gå inn på mitt arkiv fra i fjor sommer. Der finner du et innlegg om et nett-troll. For kun en eneste gang på det halve året jeg har blogget, har jeg fått en frekk kommentar. Jeg svarte med et helt innlegg tilbake. Da ble det stille. 

10. SKAP NYTT! SKAP DITT!  “Hei bloggen” er oppbrukt. Stol på at det er rom i denne bloggverden for DINE ORIGINALE IDEER. Vi vil lese om DEG, ikke noen slags wannabe kopi som du skal prøve å være. 

 LYKKE TIL 

Fader…  jeg kan ikke dy meg:

11: Har du prøvd å blogge fra mobilen? Try it out. 

12: Prøv å ikke heng ut dine nærmeste her inne i bloggland. Dette er ikke ei dagbok. Har du behov for å skrive dagbok; skriv dagbok. Du kan skrive for hånd eller taste det. Lagre det eller slette det. Kaste det eller ta vare på det. Kom igjen, skriv dagbok. Bra det. Men DETTE er ikke arenaen for å lufte dine tanker omkring familien, eller drite ut dama/typen. Dette er offentlig media. Desverre ser det ut til at flere bloggere mangler filter. Ikke vær en av dem. 

13: Ikke lyg. Og ikke overøs oss med dine tolkninger av andre. Er du skribent, kom med bra tekster. Er du sanger, kom med musikken, er du hesterytter, show us your horse…  Bloggen er ditt Narniaskap. Og det er du som styrer hva vi skal få se inne i Narnia. Men det er desverre ikke du som styrer hvem, og hvor mange, som går gjennom skapet for å titte 😉

Make us proud. Go loud. But stay strong and last long.

 

8 kommentarer
    1. Alltid like kjekt å komme innom her ::)) Hei <3 Har desverre dysleksi.. Men utrolig godt med ordforslag på mobilen; ) Masse gode råd, og helt enig. Skal ta de til meg :p

    2. Knallpost! 😀 Enig i så mye her! Du tar opp ting jeg syns er kjempeirriterende. Jeg har begynt å skrive et blogginnlegg som heter “ting som irriterer meg med bloggere”, og der finner vi noen av disse punktene. Pluss den der med at folk poster TJUE bilder av den samme greia etter hverandre. Typ… “Her er Detnye-bladet mitt og en kopp te fra alle mulige vinkler. Vær så god!”

    3. Her var det mye vettugt! Og jeg elsker at du startet showet med en påminnelse om at det lønner seg å faktisk kunne skrive litt godt og flytende når man først skal øse av seg milevis med tekst. Jeg klarer ikke å lese ting som er rævva forfattet uansett hvor god historien bak er (med mindre det har noe hysterisk komisk over seg, da kan det jo funke uansett).

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg