Eksponering av barn på blogg

 

Noen barn er filmskuespillere. Andre barn spiller i TVserier. Noen er sangstjerner. Så har vi bloggerbarna. Jeg pirker ikke borti hvordan andre bloggere gjør det, og regner med at bloggerbarna som eksponeres mye for publikum, får sin lønn senere, slik som skuespillerbarna og sangstjernebarna. 

 

Det er som med min avholdenhet fra alkohol: den gjelder meg, og er ikke noe jeg presser på andre.

 

Da jeg begynte å blogge, trodde jeg virkelig det ikle var noen som kom til å lese bloggen. Lenge visste jeg ikke hvordan man så lesertallene heller. Ikke ante jeg om lokallistene, og det gikk lang tid før jeg skjønte at folk så oss. Oss. Ikke bare meg, men barna også. 

 

Jeg reiste ned til Oslo og gikk Marte Frimand Anda’s bloggkurs. Hun står bak bloggen Casakaos, og lærte meg mye den kvelden. (Bloggen til Marte her: http://casakaos.blogg.no/  ) Blant annet fortalte hun om hvordan hun alltid tenkte på åssen hun kunne skjerme barna sine best mulig med blur og bortvendte ansikt. Jeg begynte å våkne. Ville jeg virkelig overkjøre mine barn’s framtidige mulige grenser ved å eksponere dem for ukjente folk? 

Gradvis har jeg skjerpet meg. Det skulle bare mangle, og er i takt med 7åringen vår sine tydelige grenser. Han liker ikke å bli tatt bilder av, og vi får ikke publisere bilder uten at han har sagt ja. Jeg roser ham for den bestemtheten, og forteller ham at ingen, ingen, skam få publisere noe som helst uten hans tillatelse. Hver gang ser jeg et tilfreds og lettet smil i munnvikene hans. Det er viktig for ham, dette.  Sjeldnere og sjeldnere poster jeg bilder av barna, og alltid må det godkjennes av eldstemann.

 

I dag mårest var 7åringen hos pappan sin, og det var toåringen som var tydelig og bestemt:

“Mamman min. Vær me mamman min. Ikke barnehagen!”

 

Even er en toåring som elsker å dra i barnehagen, så jeg skjønte det måtte være fordi han hadde vært borte fra meg hele helgen. Ikke hadde jeg andre planer for dagen enn ei handleliste, heller så. Og hvem er vel bedre shoppingpartner enn snille lille trille?

Barnehagen løp ingen steder hvis vi hoppet over en dag! Vi har gjort det før, og gjorde det igjen i dag: Even-tyr-dag!

 

Han trengte masse mammakos, bøttevis av mammaklemmer, en deilig dupp i vogna si, shoppingrunde med mammasin, og taco til middag. Så det fikk han. 

 

Og jeg tok da et par bilder i dag også. Dem kan dere se under her. Blant annet har Even selv tatt en bloggvennlig selfie der han skjuler halve ansiktet sitt.

 

Hva synes dere om bildene? Er de illustrerende nok uten at kiden min vises for tydelig?

Hva mener DU om eksponering av bloggbarn kontra musikerbarn og skuespillerbarn?

 


 

 

Du leser forbipolene.blogg.no

Talerlisten.no : Helene Dalland

Facebook: https://www.facebook.com/forbipolene.blogg.no/

Snap: forbipolene

Instagram: forbipolena
 

 

4 kommentarer
    1. Som singel kvinne i kjære Oslo, så ser jeg stadig vekk folk som tar bilder av ungene sine når jeg er ute. Hvorvidt disse bildene havner på sosiale medier eller ei, vet jeg ikke. Hvorfor skal absolutt alt og alle bli utlevert på sosiale medier?

    2. Bra skrevet, og god ressonering. Synes også at det er veldig viktig å tenke på eksponering av barna på nett. Velger selv å ikke legge ut bilder av sønnen min hvor du ser ansiktet eller hvor han har litt lite klær på seg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg