kattunger bør ikke skilles fra kattemor før de er over 3 mnd gamle

 

Den stolte kattemor starter ikke å prege sine søte små før de er omkring 8 uker. I de to første månedene av sitt liv får de “være unger” og gjøre som de vil. Etter 8 uker starter de upregede kattungene på kattemor’s skole, og både renslighet, jaktinnstinkt og huslighet finpusses. 

 

Når man tar imot en pusekatt, bør det gjøres med salig respekt. Et rom er nok til å begynne med, og den har ikke kommet hit for å oppfylle din nysgjerrighetssans og dine kosebehov. Pusen må få gjemme seg så mye den vil. Når du viser den ditt ansikt, lukk munnen din: ikke vis tenner. Snakk med lys stemme og blunk med smale øyne. Trekk deg så sakte tilbake. Vis kattedoen og matstedet et par ganger innimellom ( for øvrig bør matingsområde og kattedo være på avstand fra hverandre, og fra hvilestedet/hvilestedene). 

 

Har du nå engang mottatt en kattunge for tidlig, bør du se på situasjonen som at hjemmet ditt er i unntakstilstand i 4 uker. Lave lyder og mye ro; respekt for den lille nye skapningen, og forsiktig tilnærming.

 

Hils på Evine. Hun er nå 4 mnd, så hun er leveringsklar på den sikre siden. Hun er ekstremt renslig, og ikke så livredd som hun ville vært hvis jeg tok imot henne for 2 mnd siden. 

 

Kanskje ville vi syntes hun var søtere, mindre og nettere hvis vi kjørte på og fikk henne revet bort fra mamman sin for to mnd siden, men hva slags argument er det for å kutte navlestrengen hennes altfor tidlig? 

 

Vi synes hun er mer enn søt og god nok akkurat som hun er.

 

Evine har fått sin egen vugge i stua, og der får hun gjemme seg så ofte hun vil. Vi har krympet det 3 etg huset inn til et rom i midtre etage, så lille Evine vet ikke enda at her er både et loft og en kjeller å boltre seg på. Her i midten har hun kattedo med lokk, og i de andre etagene vil hun etterhvert få balje med kattesand i, for sikkerhets skyld. 

 

Hun holdes inne til våren. Her er mer enn nok vi alle skal venne oss til. Å bli kjent med toåringen er mer krevende enn med 7åringen, og da er det bra her finnes mange kriker og kroker å gjemme seg i for en liten nykomling. 

Pusen vår har en litt vanskelig historikk. Det er hennes reddende engel “nabodamen til husmor” som har sørget for dette mye hjemmet. Hun kommer fra en plass nordover. Det slår meg at det må være tussi for lille Evine at pelsen hennes rett og slett stinker røyk. Hun har bodd i et hjem der det har vært røyket intenst inne. Katter er avhengige av sansene sine, og siden all denne røyken må ha preget hennes sanser, gjorde jeg følgende tiltak:

Evine er altså gammel nok til å ikke bli hysterisk redd, derfor har jeg allerede (hun kom i går) fått holde henne inntil meg. Jeg vætet en klut med litt vann, og brukte den som kattemortunge. Slik viste jeg henne at jeg aksepterer henne selv om det oser røyk av henne, og vasket henne litt med kluten i retning med pelsen. Etter dette har hun søkt til meg, og kviknet litt til. 

 

Dyrespråket er fascinerende. En gang i tiden bodde jeg i et hjem sammen med pappan til barna mine. Der hadde vi flere katter, nymfeparakitter, dvergpapegøyer og store akvarium med fisker. Dette var skjønn harmoni, og alle dyrende skapte en fredelig atmosfære. Nå er tiden inne for igjen å rekke ut en hånd til dyrene. Tiden har lært meg at jeg går best overens med hukatter, så jeg starter med lille Evine, som forøvrig er oppkalt etter min snille farmor Nancy Evine. Etter hvert kan det hende vi føler for å ta imot noen fugler, og et par fisker i familien også. Barna vokser til, og synes nok hjemmet er hyggeligst med varme små bankende hjerter å bli kjent med. Så lenge dyrene er renslige og etterhvert sørget trygt for hos dyrlegen, er det intet som står i veien for at man kan ha et trivelig hjem med potevesener og små bankende pelshjerter. 

 

De menneskene jeg kjenner med varmest hjerter, er de som er glade i dyr. Det er akkurat som om kulda har laget et vinterland inni de som ikke forstår dyrespråket, der intet dyr ville kunne overlevd. Nå skal det bli godt og spennende at hjemmet livner til her på Lykketoppen, indeed  💜

 

 


 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg