Jeg kommer ikke til å pakke inn Halloweengodisen for barna dine, Annebrith!

 

Provoserte du med vilje, eller er du så kritisk og dømmende, for ikke å snakke om mobbende, overfor alle oss andre foreldre som “bare ikke har skjønt at vi må gi barna dine innpakket godteri på Halloween”? 

Hvis nabodamen på åttitallet hadde sutret over at gutten hennes kom hjem med julebukk-godteri som ikke var innpakket… Oh lord…

Kjære leser: har du ikke fått med deg at du ikke er smart nok hvis du ikke skjønner at godteri skal være pakker inn for Halloweentiggere og julebukker, les Annebrith’s innlegg ved å trykke på denne linken: http://annebrith.blogg.no/1477943971_jeg_ba_guttungen_kast.html

Annebrith, Annebrith… du skriver, og jeg siterer:

“Det er helt hinsides hvor mye godteri han hadde fått. Sikkert 2 kg. Altfor mye!” Hva behager? Hvor er takken for alt dette godteriet? Var det “for mye” altså? Kanskje sønnen din ikke burde fått gått til så mange hus? Ikke la ham gå så lenge neste år: problem løst.

Så kommer din dømmende holdning ovenfor oss andre foreldre frem, som om Halloween var det eneste vi hadde tid til å tenke på i hverdagsklemma: “Er det så vanskelig å pakke inn godteri til barna? Alle vet jo nå at det mest hygieniske er å gi godteri som er innpakket” skriver du, hvorpå du klager over hvordan din sønn ble syk av Halloweengodteriet i fjor. Det ligger mellom linjene en mor som kanskje lot ham spise for mye.

Nei desverre. Jeg har ikke tenkt på å pakke inn godteriene på Halloween. Noensinne. Like, never ever. Er jeg dum da, Annebrith, siden jeg ikke har skjønt det?  Og ja, desverre, det er vanskelig å finne tid til å pakke inn Halloweengodteriet i høststresset’s tidsklemme, og det er dyrere å kjøpe ferdig innpakket godis enn hva lettere å lære din sønn å si nei takk til uinnpakkede søtsaker. Samt å begrense inntaket.

Jeg har vært kjempestolt og følt meg snill som i det hele tatt har kjøpt inn godis til tiggebarna dine. I år hadde jeg ikke godis, så jeg bakte muffins.

Sorry. Jeg hadde ikke på hansker da jeg bakte halloweenmuffins. Håper du ikke henger meg ut som en forelder som “burde vite bedre” inne på bloggen din, fordi jeg er en av de voksne som “ikke har skjønt det”.

For jeg kommer faktisk ikke til å pakke inn godteriene den 31.oktober neste år heller! Kommer ikke til å huske å kjøpe inn dyrt, innpakket godteri either! Men DU, du kommer til å måtte huske på å fortelle ditt barn at han ikke må ta imot uinnpakkede godterier, men TAKKE HØFLIG NEI. For alle foreldre har vel lært barna sine å være høflige, hva? 

Året er 1986. Jeg er hos mormor på øya Ytterøy utenfor Levanger. Fjøset til onkel med kuer, er fortsatt tidsriktig, og i drift. Kuskit og fjøs, strigling, mating og strøssel. 

Og sorry. Jeg brukte ikke hansker da jeg var 6 år og var med mormor i fjøset.

Vi vasket oss med fastsåpe Lano. Du vet, den såpen nåtidens eksperter mener er som å vaske seg med en bæsj. Etterpå gikk vi inn i det varme mormorkjøkkenet og SPISTE FROKOST! Uten hansker. Der tok jeg med hendene mine på hjemmebakte brødskiver med bremykt og nøkkelost på, og jeg TOK PÅ OSTEN! 

Jeg husker tider med dusj i fjøsen’s vaskerom og utedo på øya der mormor lærte meg om det gode gamle livet. Jeg lekte med leire i fjæra og gikk i fjøsklær med kuskit på når jeg deltok i fjøsstellet. Så etter måsunger og tok på reirene, og akte i skitten snø som ny snø.

Og jeg ble ikke syk av dette. Hadde aldri diaré pgr av manglende hygiene. Hygienen var god nok den, og jeg var ikke blant de barna som var mest syke. 

Ikke engang alle de gangene jeg gikk julebukk og snavlet godterier som ikke var pakket inn, ble jeg syk av. 

Men kjære deg, Annebrith. Jeg kunne både få vondt og bli løs magen av å spise FOR MYE godterier. Det er kroppens reaksjoner på for høyt bodsukker. Kan det være at du lot sønnen din spiste for mye godteri i fjor? Og så skylder du på alle oss foreldre som er oppvokst med en fot innen kuskit, fjøs og nøkkelost, og en fot innen julebukk-snavling; for at “VI IKKE HAR PAKKET INN GODTERIET DU HAR SENDT UT DIN SØNN FOR Å TIGGE TIL SEG PÅ HALLOWEEN? For alle voksne skjønner vel at vi må gi barna dine innpakket godteri?” Ellers er det jo ikke bra nok. Ja dette er en viktig ting som vi alle bør ha lært oss. 

Shame on me, som aldri har tenkt over å pakke inn Halloweengodterier.

Ja la oss ta ut barna fra barnehager og skoler også. For de kan bli syke, vi må jo skjønne det. La oss desinfisere hele verden og holde oss hjemme med pustemasker på. For det kan jo hende vi får i oss litt dass fra doen etter vi har trekt opp? 

Jeg liker det faktum at du tenker på barnet ditt. At han ikke skal bli syk. Men hvorfor skylder du på alle oss andre? Hvorfor skrive et provoserende innlegg som ikke henger på greip, og forlange av vi skal pakke inn godteri for sønnen din, at vi bør ha tenkt likens som deg, eller “er det så vanskelig å skjønne?”, og at alt skal tilrettelegges dagens bakteriehyseri, når det er DU som bør: 

1: Lære ungen din å si høflig nei takk til våre uinnpakkede godterier, og bukke og takke for at vi gadd kjøpe sånn hællåvingodis til han og de andre tiggende barna, lell om vi alle glemte å tenke på å pakke det inn eller bruke mer penger på innpakede søtsaker.

2: Begrense søtsakinntaket hos barnet ditt de to gangene i året når han kler seg ut som monster eller syngende nisse.

Og 3: Gå ut med et innlegg der du hjertens takker og bukker for hele 2 kg med gratis godis til sønnen din i fjord!

Versegod, Annebrith. Ingenting å takke for det sikkert.

Hilsen verdens snilleste meg som gidder å ha godis og muffins klar hver forbanna Halloween, mens jeg utover kvelden tripper rundt på tå og håper små monstre ikke ringer på og vekker minsten min etter jeg har slukket utelampa. 

…men det gjør de små monsterbarna dine, hvert år. Ringer på likevel, og jeg smiler og hvisker at de ikke må vekke barnet mitt. Men jeg gir dem godis lell.

SORRY for det. Please forgive me!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg