It’s pretty damned make up, okey…

 

Howdy! I 2015 hadde jeg flere innlegg der fokus var på makeupfritt ansikt. Det er på tide å starte det nye året med et innlegg til i denne sjangeren.

Kjære lesere. Jeg er klar over at mange av dere er av yngre garde å regne. Og jeg er klar over at dere ser og leser mye glam, pomp og prakt, både i bloggverden og internett ellers.

Dette finnes ikke. Det er bare spakkel, hele greia. Hvis det kom noen søte små grønne romvesen og helte makeupfjernemiddel som kom til over alt, over hele planeten, over oss alle sammen, hva hadde skjedd da?

Jo, dette: Du som sitter på restaurant, varm blusen og kokrød av sjalusi i toppen, sviende trist fordi typen din ikke greier å la være å titte mot den glamorøse ladien til venstre. Du hadde fått deg en lettende god latter, for å si det sånn..

Du som alltid har lurt på hvordan butikkdama egentlig ser ut under alt spekkelet som ser ut til å flake av med jevne mellomrom: wellawell, here’s your day 😉

Vi spakler og sminker, og sminker og spakler. Jeg er ikke bedre sjøl. Jeg kan være ganske så forfengelig.

Men heldigvis har jeg rotfeste. Langt der tilbake i et fjøs på ei øy, der jeg hjalp mormor med å måke kuskit og strigle kuene fra en liten krakk. Hvor kom melka fra? Eeeh what? Selvfølgelig visste jeg det. Fra jeg kunne prate. 

Ja jeg har rotfeste. Langt tilbake i en liten robåt på sjøen blant Vesterålens vakre fjell. Fisken på kroken var ikke særlig mye glitter og stas å ta i. Hvordan man fisket pilke i styrtregn? selvfølgelig visste jeg det…

På potetopptakeren på øya. I lek nede i fjæra. Leiregjørmebading i Vesterålen. Teltturer. Hytteturer. Ja, jeg har rotfeste. 

Jeg er den som tåler å vise deg mitt sanne ansikt. Selv om jeg tidligere har slitt med all verdens komplekser. Jeg er litt glad i de kompleksene nå. Omfavner den som en del av det perfekte uferfekte. 

For du vet vel at alt uperfekt ved deg er perfekt? Alle kom vi hit ferdig laga. Pretty damned perfect…

Du. Du unge, grytidlige, pur pur unge: ikke la deg lure. Prøv å se for deg alle uten all denne sminken. Internett er en plakat. Og du skal ikke kjøpe alt den dør etter å reklamere inn i ditt sinn. Du skal tro du er noe, skal du. 

Jeg er smart. Jeg kjøper ikke alt der dyre dilldallet. Kremen min funker som både dag og nattkrem, og koster 60 kr. Den var best i test på TV2hjelper deg. De hadde også en sjampootest, der en sjampoo til 8 kr vant soleklart. Jeg bruker den. Det er bedre å satse på litt dyrere balsam og hårkur. Jeg kjøper aldri overflødig sminke. Vet hva jeg trenger, og kjøper kun det som er i ferd med å gå tomt. Parfymen min er rågod og får mange komplimenter. Den koster 39 kr. Og Yerka som deodorant is my savior. (Jeg er ikke sponset av noen)

VÆR SMART, JENTE! Ikke la deg blende. De smarteste skjønnhetstipsene er ofte de rimeligste og enkleste. 

TA KONTROLL, JENTE! Det er DU som bestemmer hvordan du skal se ut, og til hvilken pris. Butikkpersonale i fjongfjong-butikker er ofte lært opp til å få deg til å føle deg “dum” og “fattig” dersom du plutselig ombestemmer deg og “skal ikke ha dette lell”. Ansiktsminikk og blikk som kan drepe. Ikke gå på den. Hardne til stemmen din og si bestemt at du IKKE KJØPER DETTE. At du IKKE TRENGER DETTE. 

RYDD HJEMME, JENTE, og se hva du kan finne der. Du kan søke opp ansiktsmasker av kjøkkeningredienser, og like så hårkurer.

Og DU bestemmer hva som er pent. Pent for deg, er pent i DIN verden. Fint å gå litt uten sminke? Fint å droppe all denne negle-hud-og-hår-behandlingen en måned eller to? Ok, du er bossen. Du bestemmer det.

Jeg er en superfooder. Jeg dropper all salongbehandling bortsett fra frisør, og kjører på med spirulina, chiafrø, grønn te og hvetegress. Dette gir meg det jeg trenger innenfra for å stråle. 

Ta deg en joggetur hvis du ønsker å være litt penere uka som kommer. Det gjør underverker. 

Nei, jeg er ikke noen skjønnhetsdronning. Her inne på forbipolene kommer du ikke til å finne særlig av sånnt. I såfall bare smarte, rimelige råd. Denne dama tilhører ikke gruppen av tomt trollgull.

Jeg sitter for godt i den båten oppe i Vesterålen , skjønner du. Står for stødig på den lille krakken i mormors fjøs. Er litt glad i den kua jeg strigler. Det er en egen stemning der inne i min trygge og uglamorøse barndom. Ja jeg hopper snart i havet. Opptil flere ganger, skjønner du.. 

 Kjære unge jente. Sett deg selv sammen akkurat som DU vil. You’re the boss. And only YOU are the star..

 

 

 

4 kommentarer

Siste innlegg