Peace in the name of green

(Innlegget inneholder info om Greenpeace)

Jeg er ikke grønn nok. Kjøper for mye nye klær i stedet for brukte klær, er for dårlig innen kildesortering og kan meget godt lære mer om miljøet. Jeg skal bli grønnere nå, mye grønnere! 

Jeg vet som regel hva som rører meg. Hva som velter seg i magen og presser tårene ut av øynene idet brystet blir varmt. Men dette var nytt for meg. Dette at jeg blir så rørt at tårene triller når jeg leser Greenpeace sin brosjyre.

For det er moder jord dem vil redde. Våre etterkommere’s eneste hjem. Dem vil verne om regnskoger, Arktis og antarktis. Dem vil vi skal bytte og kjøpe brukte klær. Av mange grunner. Blant annet at det finnes så mye giftstoffer og kjemikalier i mange nyproduserte klær, at vi kan få kreft og dø. Men ikke bare kreft. Mange andre sykdommer også.

Jeg meldte meg inn i Greenpeace denne uka. Med glede. Og jeg skulle gjerne gjort mer enn bare å bli bedre kildesorterer, bytte og handle bruk, kjøpe mer økologisk, og bruke kollektivtrafikken flittig som før.

 

Har du noen tips til hvordan jeg kan bli grønnere, så tar jeg imot med glede.

For Even og Mathias, mine barn, jeg vil være en mamma dere oppriktig kan være stolte av. En mamma som bidrar til å ta vare på moder jord slik at hun overlever skadene og kuttene som har blitt gjort på henne. Jeg vil hjelpe til å plastre plaster, alle de stedene moder jord blør. For hun er det eneste dere har. Jeg vil ta det på alvor når jeg ser små barn i Greenpeace sin brosjyre, med teksten : “Detox our future”..

Visste du: 

-At i 2013 samlet Greenpeace  Norden inn 151,3 millioner kroner hvorav 76% gikk direkte til formålet?

-…og at de resterende 24% ble investert i innsamling og administrasjon for å gjøre Greenpeace mer effektivt i framtiden?

-At det er Greenpeace som har sørget for avgiftning av moteindustrien, og fått blant annet Hennes & Mauritz og Levis til å skjerpe seg med å bruke giftstoffer i klesproduksjonen?

-At Greenpeace i 1992 utviklet et freonfritt kjøleskap uten ozonnedbrytende kjemikalier eller drivhusgasser?

-At Greenpeace er godkjent av skatteetaten, og at du får skattelette her i Norge dersom du er støttemedlem av Greenpeace?

-at Greenpeace fikk APP, som er verdens ledende og største produsent av papirmasse, til å stoppe hogsten av Indonesia’s regnskog?

Ja og det er så mye mer Greenpeace gjør. De er seriøse. Og hvem kan nekte for at det dem jobber for er det viktigste i hele verden. Hvis ikke har vi jo snart ingen verden. 

Skjerpings Helene! Bytteparty der alle tar med seg klær de vil kaste og legger i en haug på gulvet! Fretex! Koldesortering! Hudpleie og hårpleie fra helsekosten! Kollektivtrafikk! Økologisk! Grønnere, grønnere, og atter grønnere! 

Har du tenkt på om det kan være på tide å bli med å verne om det biologiske mangfoldet du også? Urørte polarhav, hele tropiske regnskoger, omfordelte millitære utgifter, energirevolusjon, bærekraftig jordbruk, friskt rent vann…. ja takk. Og vi lar det stå i fred…

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg