Når psykopaten gir deg skylden for psykopatien sin

 

Psykopatiske trekk. Manipulator. Antisosial. Sosiopat. Det er ikke bare kjært barn som har mange navn. Men spaltet er det, dette “barnet”; disse diagnosene er kun beslektet.

Myten sier at psykopaten er smart som manipulatoren, og sosiopaten likeså. Men dette er også spaltet. Du finner de smarteste av dem i toppsjiktet av toppstillinger hva angår både makt og ære, og du finner kanskje de mindre smarte dem i de pinligste hjørner av fengsler og underground kriminelle miljøer. 

Deretter kan du finne de smarteste av dem i både fengsler og kriminelle miljøer, og de mindre smarte av dem i A4samfunnets hverdagsliv. 

You never know. Og i det du finner det ut, kan det være for sent hva angår ditt rykte.

Tåkeleggingen og baksnakkingen kan gjøre det umulig for deg å fatte hva som foregår i den manipulerte gråsonen.

Der er løgner. Du vet om ca 30 avslørte løgner på et halvt år. Og du begynner å ane at dette er toppen av isfjellet. Apropos is… Du begynner å bli vant til en viss kulde. Men innimellom smelter isfjellet, så du tenker regel og unntak, for så å legge bort all isen. Frem til det neste isfjellet du må forholde deg til. 

Vil du være Beyonce’s survivor, eller vil du gå under som Titanic? 

“En som er spaltet mellom hjerne og hjerte, evner ikke å kjenne skam eller synd.” Det er hva du finner på internett. Samt en god del andre greier som du kjenner igjen i et menneske som forsurer tilværelsen din. 

Det ender med kompromiss. Psykolog, that is. Vedkommende skal få psykologhjelp nå, og da roer du ned.

Du står foran veggen. Du ser et svart, utydelig mønster. Det likner på et edderkoppnett. 

Enda aner du ingenting om all muggen bak det svarte mønsteret. River du veggen, vil du få øye på et skremmende spekter av store, svarte, stygge løgner, manipulerende spill, og farlig baksnakking. 

Hos den psykologen er det nemlig du som blir framstilt som et ondt menneske med psykopatiske trekk. Og i hele nettverket til din sjarmerende og “snille, greie” spaltede manipulator, er du et farlig slemt menneske, ustabilt, full av all verdens diagnoser, deriblant antisosial personlighetsforstyrrelse, og rett og slett skyld i alle vedkommende’s lidelser. 

Samtidig er det ansikt utad du får se, kun en stakkarslig selvmedlidende vegg med uskyldige trekk av muggmønster. 

Alle vet at psykopaten vil være den første til å gi andre skylda for sin psykopati. Men ingen tenker over det i det det skjer.

Grip tak i en hammer og kakk på toppen av isfjellet. Riv den forbanna veggen nå! Det har seg nemlig slik, at alt nå er brukt mot deg. Alle provokasjoner som førte til dine sinneutbrudd, sammenbrudd og tårehelvete, er i tåkelagt manipulert sone gjort om til ren ondskap. Du er framstilt på en måte som får folk til å trekke seg unna deg, og nå kjenner du stanken av skitten og fuktig mugg. En mugg som over tid er blitt beriket av tårene til et menneske i ditt nærvær med store psykopatiske trekk. 

Jeg står der nå. Kjenner muggstank og kulde fra knust isfjell. Ble framstilt nøyaktig slik av et menneske som var svært vanskelig å gjennomskue. Selv om jeg avslørte løgn etter løgn, var der også manipulerende og stakkarslige tårer. Som tvert frøs til mer is på isjellet.

Jeg begynte å blogge før jeg forstod alvoret. Før jeg kakket med hammeren på toppen av isfjellet, og rev muggveggen for fritt innsyn i svertende løgner og baksnakking. Æreskrenkelse på det groveste. 

At jeg begynte å blogge, betydde også at jeg gikk ut offentlig med sannheten om meg. 

Nylig fikk jeg høre av manipulatoren i mitt liv: “Jeg har fortalt alle i min omgangskrets at du har forandret deg til det bedre.”

Jeg sa: “JEG har ikke forandret meg. Det er DU som må kamuflere den JEG du har gitt dem løgner om! Ved å lyve, og påstå at jeg har forandret meg fra fantasiHelene som du har skapt..”

Jeg kjenner meg selv, og veldig mange andre kjenner meg. Som mor har jeg i oppgave av min sønn’s helsesøster å prøve å ikke få så innmari dårlig samvittighet for alt som mamma. Jeg er full av følelser, og har alltid tidligere vært et lett bytte for alle uten sammenheng mellom hjerne og hjerte. 

Han kunne kjøre meg dit han ville i hue mitt. Kunne bygge opp så mye mugg i veggene rundt meg at jeg til slutt kjente stanken. Og det først nylig. Men veggene er revet, og nye freshe vegger er bygd opp. Havet mitt er nå fritt for is, og all tåke er fjernet.

Wide awake, wide awake…

Jeg vet det nå. Ingen kan noensinne lure meg igjen. Disse veggene er bygd av stål, og havet mitt er for varmt for slik kald is.

Men jeg har bare såvidt begynt å vaske mugg fra de gamle veggene på søppeldynga. Jeg er åpen om dette her inne på forbipolene.blogg.no, men sørger for å anonymisere slik at ingen vet hvem jeg skriver om. Jeg forteller alle som undrer, sannheten. For er det noe som virkelig provoserer meg, så er det at vedkommende i snart 10 år har forsøkt å innbille mange folk at jeg er et forferdelig slemt menneske. 

Så hvis det er en myte at psykopater er smarte.. Og jeg har å gjøre med en mindre intellegent sosiopat..  Hva har en slik person å stille opp med, mot en smart, intellegent og snill dame som meg?

Nothing. I tell you. Nothing…

For det kommer en dag. En solskinnsdag hvor du reiser deg og hever hodet ditt. En dag hvor din båt er ferdig snekret sammen av alle de muggfulle plankene fra gamle dagers vegger, og du putter din lille flaue psykopat oppi den båten. Så vinker du farvel forever, smiler, og gir båten en dytt i retning kaldere strøk. 

Og hver gang den båten forsøker å nærme seg ditt deilige paradis igjen, skal du leke heks og blåse opp til storm. Du skal rope: “Nånei! Neverrr! Ever!”, og du skal ikke gi deg før den mugne båten er ute av syne. Til slutt kommer den aldri mer tilbake til ditt varme farvann igjen, og du kan bade, i fred for is, mugg og tåke.

 

 

 

9 kommentarer
    1. Ååå jeg sender og sender båten. Den kommer stadig tilbake med forskjellig farge og seil. To og et halvt år siden bruddet. Skjønner så inderlig hva du beskriver. Nå er jeg blitt obs på alle ‘flygende aper” (psykopatens medhjelpere). Gleder meg til båten er ute av synet, har lest det kan ta 3-5 år. Håper å bli fri til sommeren, men tror det kan ta lengre tid. Noen råd for å få fortgang i prosessen? Er så lei og sliten av å vente på nye angrep. Har forsøkt å lene meg tilbake å si rett ut, at meldingene ikke påvirker meg lengre. Og det har virket, meldingene om hvor tragisk og idiot m.m. jeg er, har nesten stoppet. Men ønsker så inderlig å bli fri. Takknemmelig for alle små og store råd.

    2. Flott skrevet. Det må bli en lovendring som kan stoppe de djevlene . Hva de gjør med enkeltmenneske. Ondskap. De er økonomiske parasitter som gjør det de vil. Helt respektløst. Jeg har opplevd dette. Det er så ille at en oppdager det ikke før det er forsent.

    3. “snart fri…”: Det er så vondt i magen, det du beskriver. Slike mentale angrep etter brudd kan gjøre deg uforklarlig skjelven og gråtende sårbar. Du kunne sikkert gitt meg like gode råd som jeg kan gi deg. Men jeg kan forsøke. Er du som meg, at du har slitt med den intense empatien? Altså at vedkommende har spilt på samvittighet og offerrolle? I så fall har jeg lært av en klok eldre dame at universet gjerne VIL ha disse ned på det nederste trinnet, for at de skal greie å lære mest mulig. Selv om det kan være nærmest umulig for dem å lære, uten connection mellom hjerne og hjerte. Det vi skal gjøre er vanskelig, men: vi skal unngå å hjelpe, når dem spiller denne offerrollen. Vi kan ikke gjøre dem bedre tjeneste enn å vise dem et realitetslerret der ting ikke er så enkelt som å bruke løgner og sutring for å få viljen sin. Over tl noe annet: se for deg at det ER slik at dette livet er det eneste livet, den eneste sjansen du får. Det er over snart. Klokka tikker. Uret løper. Hvert eneste sekund teller, og hva du velger å bruke hvert eneste minutt på, er dødsviktig. Din x er en tyv som stjeler av din største rikdom, nemlig din TID. Og du, åpne deg. Snakk om det med dine nærmeste. Gå inn for å fortelle. Åpenhet er lyset troll sprekker i, og dine nærmeste er viskelæret som visker ut tyven fra DITT lerret. Legg meg til på fb om du vil (Helene Dalland) så skal jeg sende deg noen linker til innlegg jeg har skrevet om det å booste sin egen selvtillit med blant annet affirmasjoner. For det er kun DU som kan ruste deg selv med riktig rustning. Og jeg har lært meg mye om det, som jeg gjerne deler med deg. Til slutt: Aldri vis ham tårer. Aldri vis ham at du føler med han. Bruk samme setning på repeat: “Jeg ønsker ingen kontakt. Lykke til videre.” Aldri vis ham at du føler for å gå i forsvar. Bruk ikke “jeg” først i setninger. Ikke slik: “Jeg gjorde ikke det!” ….men sånn: “Så du mener at jeg gjorde det? Det stemmer ikke. Men jeg ønsker ingen kontakt. Lykke til videre!” Gjerne ta kontakt, jeg støtter deg. Heier på deg. Ganner godt i magen på deg, så du slipper mer magevondt og skjelvende minutter pgr av en avslørt manipulator. Klem fra Helene

    4. Solveig rønningen: Ja du har så rett. Mener nå jeg. Noe av det skumle kan være deres evne til å vise tårer i en offerrolle dem er vant til å spille for å sette prikken på manipulator-i’en sin. Vi som har opplevd psykopati mange nok ganger, vet bedre hvordan vi avslører løgner og bedrag, så noe godt kom det da utav det her i gården iallefall: jeg ble sabla smart av det, og begge de to som jeg var ut for, tør nok ikke kødde mer med meg nå. I grew strong, og dem vet det. Vi utvikler oss, alle, vi med connection mellom hjerne og hjerte, så det vil alltid komme en dag hvor manipulatoren vil krympe sammen til en flau liten tassi uten skamvett…

    5. Snart fri.
      Kom meg langt bort,.0 kontakt, også ang hanses omgangskrets. Blir ” hjemsøkt ” men i mindre grad med tiden til hjelp.Det tar desv. noen år ja. En har jo delt et liv den tiden man har hatt sammen på godt og vondt. Det gode var jo før en beg. å gruble på hva som skjer,?? hvorfor ,???og spør du så får du alltids en god forklaring fra han. Men di er ikke egentlig så smarte alikavel. Di avsløre seg mer og mer. Tragisk hvordan den type m forkledning kan ødelegge andres liv. Har hatt famliv mann og barn i mange år før skuespilleren og det kan ikke sammenlignes. Innsåg at det finns folk til allt og så var jg drittlei av at han skulle skinne i sola pga allt jg gjorde for han. Nei, ikke verdt dritten under skosålen min. Parasitt løyner gledesdreper, livsfarlige.helseskadlige alltid i komflikt m advokathjelp, også mot fam. medl. sine. Snakk om sjarmerende artig og snill type du. Etter ei stund er det bare utad,.Innomhus, en du bare ikke ønskt du hadde truffe og flyttet sammen med og bidratt med allt av midler og han bare suger deg tom og psyker deg langt ned med psykopatfaktene sine,med straffe tiltaka med utisingen med isolasjonen osv. Men for så og plutslig “se” deg Det er knallbra det kommer frem allt om alle som har desv. opplevd dem og hvordan di er Viktig å opplyse og hjelpe dem som er under demmes regime.
      Kunne ha skrevet masse forskjelligt om di syke påfunna/straffetitakene mot meg på gården hans. Sku nesten ønskt jg hadde feks. smellt ei dør igjen så jg forstod hvorfor disse straffetiltaka oppstod. Husker også at hans energi varekstrem ubehaglig. uff for en hygglig artig kvalmende ubehaglig vesen..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg