Bloggervju om Bamses pub: Morten Ramm og Einar Tørnquist


 

Det er showstemning i Stjørdal. I kveld er det Bamses Pub som er byens navle, for ingen ringere enn Einar Tørnquist og Morten Ramm har inntatt Scandic hotell på Hell for noen dager (Ja eller hvor er det egentlig dem sover mens de er her?)  Bare for gode gamle Bamse’s skyld.. Et hyggelig filmteam og de to komikerene reiser nemlig omkring i landet i disse dager for å lage en ny TVserie produsert av Monster entertainment. 

De jobber for å stoppe sniksossifisering av steder de reiser til, ved å gå inn for å redde utrydningstruede butikker, puber etc. De bruker 4 dager på hvert sted og ca 2 uker mellom. TV-serien vil bli vist på TV 2 utpå våren, og har enda ikke fått tildelt tittel.

I kveld er hele 3 lokale MC-klubber invitert til puben, for å forenes der, som i gamle dager. Dørene er åpen for lokalbefolkningen; det er invitert til fest på Bamses pub! 


 

Innspillen starter, og Monster-teamet setter i gang profesjonelt opptak. Flotte motorsykler imponerer i takt med at røykmaskina pumper ut tøff effekt.


Fyrverkeri for gode gamle Bamse. 


F v Stig Ole Teigen, Morten Ramm, Einar Tørnquist og medeier Cornelia Thøtinen.


Sammen med min bror Hans Even, får jeg med meg et amazing show, utenfor Puben. Vi beveger oss etterhvert inn, der det er stappfull partystemning. Jeg har ikke sett Bamses Pub så folkerik og glad siden jeg snek meg inn der som 16åring.


F v: Marthe Cecilie Stamnes Johansen, Cornelia Thøtinen og Stig Ole Teigen, 3 stk entusiaster for puben. Marthe bak bardisken, Cornelia og Stig Ole som eiere. Jeg overhører i løpet av kvelden Cornelia snakke om Marthe. Skryte av at hun har stilt opp hele kvelden og stått på. Sånnt liker vi, ikke sant? Framsnakk er i det hele tatt coolt, men framsnakk av ansatte er enda bedre, Cornelia…


 

Jeg får en vennlig Morten Ramm og en imøtekommende Einar Tørnquist på tomannshånd. Snille Pubeier Stig Ole Teigen sørger for at jeg får bruke 2.etg av puben som bloggervjulokale. Vi sniker oss under gitteret, og opp i toppetagesofaen, Tørnquist, Ramm og Dalland. 

Jeg spør om dem mener det er håp for puben våres, som skal rives snart. Der ligger et ønske i lufta om at puben må få plass i de nye lokakene (=lokalene. Men “lokaker” sounds great for en usossete pub) som skal bygges der puben står nå.

De svarer kjapt i kor, nærmest før jeg rekker å spørre: “Absolutt!”


 

En ivrig Tørnquist tar ordet: “Sett at denne fantastiske brunpuben hadde ligget på Grunerløkka i Oslo, da hadde den vært en stor suksess!” 

De prater om at lokalbefolkningen kanskje må urbaniseres litt i sitt syn på puben, mens de skryter av den gode gamle Bamsepuben våres. 

De forteller at det de synes må endres på, er at det må arrangeres flere konseptkvelder på Bamses pub. De har dartkvelder på puben, og det er jo bra. Nå er det ønskelig at det i tillegg plottes inn intimkonserter og egne MC-kvelder. Blant annet. Her er det rom for å være kreativ.


 

 

Morten er opptatt av noe han mener er veldig viktig: “MC-klubbene dere har her, har fått nok dritt nå. Nå er det nok.” Han snakker om at folk nå må få øynene opp for at dette er hyggelige miljø der de mekker sykkel og kommer sammen. Dette er noe han ivrer for, og ønsker å komme med som et budskap. Et budskap om å slutte å dømme MC-miljøet. 

 


 

Samtalen dreier inn på hårkrisa mi. Vi ler litt av den, og jeg blir litt roastet. får streng beskjed av Morten om å ha meg til frisøren. Jeg forteller dem at det er ikke så nøye, jeg er jo ikke fisefin. Hallo, det er meg, klomsete Helene. Tåler at håret har en dårlig periode. Litt pre-hårielt akkurat nå. Jeg bare venter på at håret skal vokse ut, så sorry, Morten, det er mulig at jeg kanskje sannsynligvis dropper frisørbesøk i nærmeste framtid. . .ok kanskje da. Maybe baby.


 

-“Siter oss på denna a: Vi lar oss IKKE BLOGGE. Til vanlig! Du er kjempeheldig, for vi har sagt nei til mange bloggere. Få med det.” De to komikerene setter igang et lite komishow foran meg der oppi den lille sofaen oppå Bamseloftet, mens de forteller om alle bloggerene og journalistene dem har dumpa og sagt et høyt og rungende nei til. Så peker de på meg med store Ramm Tørnquist- øyne (Mer duftende ønskequist-blikk)  som om vi spiller inn Torsdags kveld fra Bamses Pub, og sier høyt i kor: “…så DU, er HELDIG DU!!” 

Jeg hører ironien. Ser den også. Dette er ikke noe divamenn, more like happydudes rockalike. Pæra henger ikke så høyt her i gården. Kanskje har de ikke hatt tid til noen andre bloggere enda.

-“Hvorfor vil dere la meg bloggervjue dere da?”, spør jeg humrende.

-“Jo det skal vi fortelle deg. Du har catcha oss på er særdeles dårlig og ømfintlig tidspunkt! Vi har drukket.” 

Morten og Einar daa.. jeg tror nok at grunnen til at dere velvillig lot dere bloggervjue av hårkrisa herself, er fordi dere bare elsker oss Trøndere. Jeg både hørte og så jo det da dere sa til crewet at dere ville være lenger. “Bare dra!”, sa dere. “Vi vil være lenger.” 

Ser du DET, “Bare Egil”: De ville være lenger! Klokka halv ett på natta ville Ramm og Tørnquist være LENGER på Bamses Pub..  Og til slutt viste det seg, at det ville Egil også. 

Bamses ække så verst, hva, dere? Let’s keep it!

 

 


Redd brunpuben våres! 


Hyggelige Ida Holtet jobber i produksjonsteamet for Monster entertainment, bak TVserien. 


Jeg slår av en prat med mannen som i 1990 sammen med Erling Sæternes startet opp brunpuben Bamses pub, nemlig Vidar Nilsen. Det var Vidar som laget møblene, i et slags verksted i Hommelvik, med tømmer fra gamle Alvergården rett borte i gaten der Bamses pub ligger. Panelet i veggene oppe i 2.etg stammer fra et gammelt hus oppe i Elvran.


Vidar påpeker at bamsen på hans gamle jakke…


….ser triveligere ut enn den nye bamsen på up to date T-skjorter. Hehe jeg er enig som fy, Vidar.


Her sitter f v Kari Anne Krogstad, Martin Heggli og Marte Leive i møblene som Vidar Nilsen en gang i 1990 laget for hånd.. Ved en evt ny Bamsepub, håper vi på rekonstruksjon av Nilsen’s møbler inne i hele puben. Også slik det så ut oppe i 2.etg før. Å få oppleve de klassiske brunpubmøblene på ny, ville blitt historisk for alle oss som har tilbringt trøndertimer inne på Bamses opp gjennom årene. Håpe, ønske og atter håpe…

 Lykke til, gode gamle Bamsefar.. Jeg kommer til å gråte bittelitt den dagen du blir revet. Det er noe med det… du er ikke bare en pub. Du er så mye mer minnerikt enn det.

Kremt, minnerikt og minnerikt fru Blom og Karse og hele sulamidten; jeg har nok mange ganger i mitt tidligere liv som vindrikker, slitt litt med å huske dem der minnene. Men: Det var TIDER DET, Bamse Brunpub …tider det … 

Folkens! Lokalbefolkens! Vi må verne om brunpuben vår! Møt opp på Stjørdal torg lørdag kl 14.00, bli med Morten Ramm, Einar Tørnquist og Monster-teamet for å demonstrere mot sniksossifiseringen av Stjørdal. Bli en del av historien og kjemp for å beholde eldre deler av byen vår. Stå på for å la Bamses Pub bygges og blomstre opp igjen. Vi har jo ingen Bamse å miste! Dere vil bli belønnet med spennende konseptkvelder på puben, og et forrykende show på TV2 til våren 😉

Lykke til!

4 kommentarer
    1. Sitter i California, men skulle gjerne heller vært på Bamse’s i kveld. Håper Ramm & Tørnquist kan få mobilisert støtte for pub’en. Kan ikke noen flytte hele kåken til en eller annen ledig tomt, uten å ødelegge bygningen?
      God fest!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg