Støtter du Listhaug, er du rasist…

 

Jeg er sint. Ja, sint! For ingen, jeg gjentar: INGEN kommer her og kaller meg noe så stygt og kynisk som “rasist” bare fordi jeg støtter Sylvi Listhaug! Nå har det kortet, som en gang var funklende rødt, blitt rosa, oppbrukt og falmet. Fordi det har blitt brukt i feil setting så mange ganger at det er på tide å finne på et nytt ord for det. Så mange ganger da det åpenlyst aldri var så mye som en finger borti ballen. Å ville beskytte landet sitt mot en skadelig ideologi i religiøs forkledning, har definitivt ingenting med rasehat å gjøre. Og ingen har patent på ordet “terror”. 

 

Kvinneundertrykkelse, voldtekter, sharialover og skremmende holdninger er ord som faktisk ikke handler om rase. 

 

Hun er håpet mitt. En sterk og selvstendig kvinne med mot. Bak spakene. Ved roret. For min del var det henne jeg satte min lit til. Jeg kjenner at mange ikke forstår hvorfor. Ja, vi er mange som opplever i disse dager at folk tror vi er rasister. 

 

Nei. Jeg er ingen rasist. Aldri vært, og kommer aldri til å bli. Men jeg har opplevd rasisme. 

 

Få aner hvor vondt det gjør å bryte sammen på sin egen trapp, sliten og klar for et varmt bad, men trampet ned i grusen av hat og ren rasisme mot den eneste hvite i rekka.

 

Det var sommer. Jeg er alenemamma, og endelig hadde gogutten inntatt fredelig drømmeland klokken 19.00. En toåring som hadde sovnet alt for sent kveldene i forveien, og en mamma som nesten sovnet stående under middagslagingen. Men jeg kunne ikke bare legge meg å bade når naboungene hørtes ut som 20 rølpelag der ute. De kom til å vekke gutten min. Alle som har hatt naboer fra visse kulturer, vet om nivået på støyen midt på sommeren. Og nei, det heter ikke “rasisme” å skrive det. Man kan påstå at nordmenn er kjent for mye rart på Mallorca også, uten at det handler om det ekskluderende ordet “rasisme”.

 

I vårt fredelige hjem hadde altså sønnen min sovnet på loftet, og jeg skulle bade i kjelleren. Men i det jeg vennlig stakk hodet ut for å be 20 barn og ungdommer om å dempe seg, skjedde det. En illsint furie av en muslimsk mamma gikk løs på meg med kjeftbruk på høyeste volumknapp. Jeg spurte om hun kunne være så snill å snakke lavt, ja jeg nærmest hvisket og smilte så ydmykt jeg kunne, men hun kjeftet enda høyere og kritiserte meg for norsk kultur, leggetider og duppetider. “Barnet ditt sove klokken tolv og klokken syv. Du tulle bare!’ Hun ropte og kauket, og hele nabolaget kom ut for å roe henne ned. Jeg var den eneste hvithudede.

 

Jeg var så sliten, og jeg ble så innmari lei meg. Til slutt segnet jeg ned på trappen mens tårene sprutet, og min venninne fra Cuba som bor rett ved siden av, samt en hyggelig nabo fra Kongo, fikk roet henne ned. Men hun var forsatt sint. Det kjentes utrygt.

 

Da jeg gikk inn følte jeg meg som ingen. Hatet kvinnen ga meg var rett og slett for mye, her i strøkene hvor jeg vokste opp. Da kom 2åringen min ruslende ned trappen, og jeg ante ikke hvor mye han hadde hørt, eller hvor redd han hadde vært oppe i sengen sin. Men han sa lite til å være ham.

 

Another night in Norway.

 

Det ble altså nok en senkveld. Fordi jeg er norsk. Fordi jeg ikke hører hjemme i gata her, med mine norske klær og hår som vises. Fordi barna mine legger seg til vanlige; norske leggetider. Fordi jeg ikke må komme her og komme her. Jeg fikk hjelp av flyktningetjenesten i kommunen her vi bor. De snakket med sinnakvinnen og forklarte henne at her i landet legger barna seg gjerne 19.00 hvis de er bare 2 år, og at jo faktisk; norske barn sover dupp rundt tolv fram til en viss alder. 

 

Jeg har opplevd verre rasisme før, i et nabolag der jeg virkelig fikk gjennomgå fordi jeg var en eneste stor hijabløs haram (synd og skam). Jeg skrev om det her:

 

 http://m.forbipolene.blogg.no/1469225145_23072016.html

 

Til slutt begynte jeg å forstå alvoret i integreringsproblematikken. Hvem skulle integrere, og hvordan? Hvem lærte dem om norsk kultur? Hvorfor får de lov til å hakke løs på meg og min kultur på denne måten? Det forventes at jeg endrer meg. At jeg kler på meg heldekkende antrekk og at jeg snarest finner meg en mann som kan ta avgjørelsene her i huset. Det forventes dessuten at alle mine homofile venner ….stopp en halv; jeg tør ikke å skrive her hva som ønskes hva angår dem, fra alle her i landet som støtter sharialovene i Koranen. 

 

La oss jobbe med dette. La oss lære dem om landet vårt og hvordan det fungerer. La oss høre på Sylvi når det kommer til integrering; det er ikke slik at nazisme og rasisme har noe å gjøre med evnen til å sette sunne grenser. Husk at kongen en gang sa “Nei” så det dundret i fjord og fjell: Norge skulle ikke bli tysk. Norge skal ikke bli muslimsk heller. Hvorfor gir vi oss selv dårlig samvittighet bare ved å skrive det? Husk at 13åringer hjalp til med å bygge opp dette landet en gang i tiden. La det være ok å mene noe, uten at det skal hamres ned til et slitt og oppbrukt kort ved navn “rrrasismenazist” eller noe annet i den duren. Vi er lei av durelyden, og at ordene rasist og nazist misbrukes, kastes hit og dit og brukes opp i hytt og pine.

 

For vi som selv har opplevd grov rasisme, har også lov til å mene noe. Vi har lov til å si det høyt, vi også. Være oss selv, akkurat som Sylvi Listhaug sa i talen sin i dag, etter å ha blitt tolket og vridd på av makt-tørste motstandere i en uke. Er det virkelig greit å bare dømme andre slik? Mobbe? Gyve løs og tolke som man vil? Hvis jeg sier noe, og du tror noe, men jeg mente noe annet; er det da det du innbiller deg i din fantasi at jeg mente, som teller? Selv om jeg aldri brukte ordet ditt?

 

Et høyt og rungende NEI, for Norge!

 

Link til underskriftkampanje:

 

https://www.opprop.net/signatures/nei_til_store_som_statsminister/

33 kommentarer
    1. Kunne ikke sagt det bedre selv! De verste rasistene og mobberne er de som dømmer andre som rasister og nazister. Hvem er de? Jo, “de” er Støre og “fanklubben” hans! “Fanklubben”, hvem er de? Jo, de er alle de som “pisser i buksen” av skrekk hver gang Støre åpner kjeften, hver gang han finner noen som han kan mobbe, sjikanere og/eller trakassere utelukkende fordi de ikke jatter med ham! Støre ønsker et “demokrati” hvor alle er “robotimerte!”

    2. En statsminister skal velges av folket og ikje tilrive seg taburetten med løgn og ufinheter!, Den mannen har utspilt sin rolle og mistet all truverdighet

    3. Tusen hjertelig takk for dette! Setter stor pris på at du setter ord på det jeg føler! Gikk på skolen i dag og drt første læreren sa var Sylvi Listhaug har gått av, hun klappet og hoiet. Kjenner at jeg nesten syns synd på de som ikke klarer å se gjennom Støre og co og maktpolitikken de driver!! Dette gjorde dagen min ganske mye bedre! Takk

    4. Per definisjon er du rasist :
      Rasisme, tidligere omtalt som raselære, er forestillingen om at menneskeheten kan kategoriseres i ulike raser som hver tillegges et sett egenskaper og som rangeres etter verdi. Rasisme er og har vært grunnlag for diskriminering eller segregering.-Wikipedia
      Du skiller mennesker etter folkeslag og det er rasisme.

    5. Dette er å gå alt for langt vi inviterer de fattigste menneskene i verden , verner om folk som forfølges og hva skjer JO EN ALMINNELIG NORSK KVINNE MED TUSENER AV ÅR PASSERT NED TIL HENNE OG DENNE “GJESTEN” HARVER OVER HENNE FORDI VI HAR EN KULTUR!!!!!!!!!!!!!!

    6. Du er veldig flink å skrive, veldig sterk historie. Jeg er jo selvfølgelig ikke enig I dette med listhaug, men det gjør ingenting. Å bli møtt på en slik måte liker jeg ikke. Du setter lys på en ting som jeg også undrer jeg over, når sover disse barna ? Når jeg går tur med hundene I 10-12 tiden på natta I midnattssola, så møter jeg ofte små barn under 10 år sammen med foreldrene. Utrolig at de kommer seg opp på morran. 😤

    7. Herregud jente 😘 jeg skulle ønske jeg kunne gjøre noe for deg. Ingen fortjener og ha det slik du har det 😓 du skriver så godt, så rett ifra hjerte 💕 du skal vite at jeg støtter både deg og Solbu Listhaug. Skulle så gjerne se henne ved roret igjen. Men hun har nok for sterke meninger til at de takler henne på stortinget. Hun jobber for ytringsfriheten, den er vi i ferd med og miste. Pga all innvandring, null intigrering slik at våre såkalte nye landsmenn kan herje akkurat som de vil. Dette blir feil. Det er vårt land, våre regler og våre tradisjoner som skal opprettholdes . Vi skal ikke bli trengt oppi et hjørne i vårt eget samfunn. Noe du blir der du hører til. Vi må være sterke, reise oss komme oss ut i gatene og si ifra snart. Så får de kalle oss nazister da eller rasister om de ønsker det. Det må jo være flere enn oss som har sett seg lei på at det popper opp moskeer over alt. Det er ikke riktig. Hva gjør vi ! Vi sitter og godtar 🙄 vi må gjøre noe med hverdagen vår. Protestere høylytt bruke ytringsfriheten vår. Spørsmålet er ! Er vi mange nok ? Hilsen en frustrerer etnisk norsk statsborger, som gjerne tar denne jenta og sønnen i fanget og passer godt på de 💕 p

    8. Meget flott artikkel. Du kan være stolt av den. De fleste muslimer vil ikke integreres. Det er folk i dette landet som har vert her i over 20 år. De snakker ikke Norsk og må ha tolk..Det må bli slutt på kravet på tolk etter 3 år i Norge

    9. For noen dager siden fikk jeg en melding fra en mangeårig venninde. Om jeg støttet Sylvi Listhaug så hadde jeg rasistiske og nazi sympatier. Overrasket, skjønte ikke helt hva hun mente, svarte at jeg var gammel nok til å vite hva nazisme innebar i og med at jeg var født i 41 og min far var internert, fange og utplassert på tvangsarbeide m.m.At jeg var uten far mesteparten av krigen som var. At jeg syntes bra om SL og var betenkt over JGS som koblet inn tragedien på Utøya. At jeg hadde bestilt en bok om om Islam som er skrevet av en muslim.Den Islamske Fasismen. Hamed Abdel -Samad. Fikk svar at hun var sjokkert over min holdning og ønsket å slette sånne som meg på sin fb-sise men at hun kunne vøre overbørende overfor anderledes tenkende. Syns dette er skremmende hvordan det har blitt i vårt samfunn. Vi må da ha mulighet til å tenke selv og ha egne meninger. Vi bør alle sette oss inn i hva islam er og hva grunntanken i denne ideoligien innebører uten at vi må lystre hva andre sine holdninger er. At vi ikke skal tenke selv er nå blitt skremmende. Hvem er det egentlig som skaper splittelser i samfunnet? Er det de som ikke har selvstendige tanker som vi skal la bestemme. Les og tenk selv!

    10. Jeg er enig i at det skal være mulig å være kritisk til innvandring/se utfordringer ved det, uten å kalles rasist. Men jeg har to problemer med listhaug: nr 1. Disse problemene/utfordringene vi møter skyldes i stor grad mangel på integrering, som du også påpeker i teksten din. Sylvi og FRP hadde så og si 1 punkt på «integrering» i partiprogrammet sitt, det gikk kun ut på økte midler til politi. Dette er vell og bra det, men hvordan bidrar det til økt integrering? Samtidig har de trukket midler til de ulike tiltakene som finnes, som bl.a norskopplæring. FRP som er så kritisk gjør med andre ord ingenting for integreringen, men snakker likevel så utrolig mye om hvor negativt det er med innvandring. Derfor mener jeg Listhaug og FRP bidrar negativt til samfunnet, ettersom de kun fyrer opp under frustrasjonen folk der ute møter, men ikke kommer med noen forslag til forbedring utenom å hindre at flere kommer hit. Men hva med alle som allerede er her?? Vi kan jo ikke kaste dem ut heller? Samtidig sier du til slutt at ingen burde tilegne deg meninger som du ikke har gitt utrykk for, men er det ikke nettopp det Sylvi listhaug gjorde med den Facebook-posten? Hun skrev at fordi AP stemte nei til siste delen av deres forslag er de mer opptatt av terroristenes rettigheter, enn nasjonens sikkerhet – vil du ikke si at dette er en tolkning, og en måte å tilegne noen meninger dem ikke har? Samtidig synes jeg det er rart at AP er de som får alt hatet fra Sylvi, da både KRF, Sp, SV og Ventre var i mot siste paragraf i lovforslaget. Samtidig er det AP som får skylde etter det blir opprettet et mistillitsforslag som Rødt starter, og alle i opposisjonen skriver under på. Er ikke det å bygge opp under et hat-AP så vet ikke jeg. Legger ved link til saken om lovforslaget som startet det hele, dersom det er litt uklart for noen: https://www.dagbladet.no/nyheter/faktiskno-er-arbeiderpartiet-imot-a-frata-terrorister-og-fremmedkrigere-statsborgerskapet/69603927
      Det jeg derimot er enig i, er at det er mye utfordringer som kommer med innvandring både grunnet kulturelle og ideologiske forskjeller, men også med tanke på tilgang til ressurser. Det man feks ser i Sverige skyldes i stor grad mangel på integrering og oppstår i svake grupper med lite ressurser. Det jeg savner er at disse utfordringen blir snakket om, på en ordentlig måte, og at det blir fremmet forslag på hva som kan gjøres fremfor hatytringer. Det krever at også venstresiden tar til ordet for dette, isteden for å late som det ikke finnes utfordringer.

    11. Fantastisk skrevet.Rasisme er å hate en rase.I ikke ville ha ett muslimsk norge er ikke å hate en rase og derfor ikke rasistisk nei.

    12. Listhaug støtter ikke akkurat dine homofile venner hun heller, just saying. Det er i følge henne imot biologien å være homofil, og hun har stått på talerstolen og sagt at hun er stolt over at hun stemte imot den nye ekteskapsloven. Det er ganske sneversynt og konservativt, det må du vel være enig i? Jeg vet at utgangspunktet for innlegget ditt ikke var synet på homofile, men siden homofili ble nevnt her måtte jeg bare kommentere akkurat det.

    13. Og kristendommens syn er bedre? 3 Mosebok 20:13 “når en mann ligger hos en mann som en ligger hos en kvinne, da har de begge gjort en verdensstyggelig gjerning; de skal late livet, deres blod være over dem”. Poenget mitt er: synet på homofili kan være ekstremt innenfor alle religioner. Synes det er ille en av våre folkevalgte som faktisk har noe å si for norsk lovgivning er imot homofili og sier høyt at det er imot biologien. I mine øyne håner hun dermed alle MINE homofile venner (som ikke har valgt å bli født sånn), og det er på bakgrunn av det at hun ikke har min respekt (selv om jeg er for en streng innvandringspolitikk).

    14. Jeg er helt enig i at ingen skal kalles rasist kun fordi de støtter Listhaug. Jeg er også klar over at slikt skjer, og det er en uting. Men i Listhaugs tilfelle så er problemet du setter opp er en gigantisk stråmann. Det er ikke dette om er hovedkritikken mot hverken Listhaug eller støttespillerene hennes. Det var «ingen» som kalte Listhaug, eller Listhaugs støttespillere generelt for rasister nå i siste runde heller. Med ingen mener jeg her en samlet oppsisjon, et samlet pressekorps, og absolutt alle kommentarer jeg kan huske å ha lest på sosial medier. Kan det ha vært noen? Jada, men det var ikke det folk forsøkte å formidle.
      Hovedkritikken mot Listhaug og veldig mange av de som støtter henne er at retorikken de bruker er så splittende, så urimelig og av og til så gal at det er med på å nøre opp under rasistiske meninger – selv om Listhaug ikke mener det selv. Og ikke bare rasistiske meninger, men totalt ubegrunnede, konspiratoriske teorier om feks AP. Det skaper er debattklima som gjør det ekstremt vanskelig for å få et demokrati til å komme videre. Man kaller rett og slett ikke kolleger for imamsleikere. Som statsråd sprer man ikke rundt seg med unyanserte, enkle meldinger som gir inntrykk av at AP støtter terrorister og ikke ønsker å frata dem pass eller statsborgerskap. Det er fullt mulig det ikke var intensjonen hennes, men det er effekten og hun burde vite bedre. Effekten er lett å se. Fremdeles, snart to uker etter, flommer kommentarfeltene over av folk som mener AP ikke ønsker å frata terrorister pass og statsborgerskap. Selv om det gang på gang har blitt presisert at det er galt. Listhaugs melding lever videre. Og slike urimelige beskyldninger er kanskje noe som du synes høres kjent ut? At AP støtter terrorister er like urimelig som å kalle Listhaugs tilhengere for rasister. Men enn så lenge kan jeg ikke huske at noen statsråd har kalt Listhaug eller FrP for rasister. Bør ikke en statsråd, av alle, heve kvaliteten et hakk?
      Er du klar over hvor enig et samlet Storting er rundt asylpolitikken? Alle partier har innsett, sikkert med mye hjelp fra FrPs innsats de siste tiår, at innvandring og integrering må under kontroll. Og er du klar over at det var AP som i 1975 sørget for stopp på fri innvandring? Vi er nå på et nivå som er så lavt at det stort sett bare gjelder det vi er nødt til å ta inn. Enten pga formelle internasjonale forpliktelser eller som mer uformelle krav fra verdenssamfunnet – begge deler er umulig å komme unna uten at det får store konsekvenser for Norge på annet vis. Selv FrP har, i regjering, skjønt at internasjonale forpliktelser ikke er noe å spøke med … hvor langt var det de fikk sendt Krekar? 14 dager på Kyrksæterøra?
      Integrering er en vanskelig debatt. Alle ønsker det, men målene er forskjellig. FrP og Listhaug har noen poenger, men måten hun sier dem på fører til alt annet enn integrering. Det fører til splittelse, til fremmedgjøring av den gruppen mennesker som skal integreres – er det så vanskelig å forstå? Hvorfor kan ikke bare Listhaug og hennes meningsfeller forsøke å implementere politikken sin uten å ta til populistisk retorikk? Hvorfor må det spres usannheter eller kallenavn på meningsmotstanderene? De har jo poengene, politikken kan rasjonelt argumenteres for – hvorfor ikke bare gjøre det da?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg