Bipolart kosthold: Gryte mediterranean

 

Som bipper med bipolar 1 bør jeg pent passe på kostholdet. Jeg må innta to typer medisiner, hvorav bivirkninger er blant annet vektøkning og lavt stoffskifte, og er svært utsatt for fedmesykdommer som diabetes og søvnapne. Balanse innen diagnose bipolar handler dessuten mye om et sunt kosthold generelt, derfor holder jeg meg til lavkarbo livsstil.

 

I dag gikk jeg en lang tur med en venninne; og da jeg kom hjem hadde jeg sykt lyst på spaghetti. Innimellom skeier jeg ut på gluten, ris, frukt eller potet, og nå var jeg på nippet til å kjøre sprekk midt i uka. I stedet fant jeg heller opp min egen nye delt i to – gryte : Mediterranean, og den ble ganske god, den 🙂 

 

Gryte mediterranean lager du lett.

 

Ingredienser:

 

Del 1; soppstuing ala ranean:

To håndfuller små champignon, delt i biter

En kvart paprika, delt i små biter

50 g meierismør

1/2 ts Salt

1/2 ts Pepper

1 fedd hvitløk

Litt løk

2 dl fløte

 

Del 2; kjøtt: 

1 pk kjøttdeig / reinsskav/ kylling / svinekjøtt

En halv løk, hakket i smått

4 fedd hvitløk delt i store biter

En kvart agurk delt i store biter

En halv paprika delt i store striper

4 skjeer rømme

1/2 dl rømme

2 ts gurkemeie

1 til 2 ts pepper

1 ts salt

Grillkrydder

100 g meierismør

5 skiver hvitost

 

 

Fres soppen, ha i paprika, løk, hvitløk, pepper og salt. Når soppen er gyldenbrun heller du over fløten. La småkoke til brun masse med soppstuing.

Mens stuingdelen av gryten koker, stek kjøttet i halve smøret i en stekepanne. Ha i hvitløk og løk, så agurk og paprika. Krydre med gurkemeie, salt, pepper og grillkrydder, men smak deg fram; den kan lett bli for mild. 

Ha i fløte og rømme, og la gryten frese til hvitt ikke vises mer. Ha i resten av smøret og la det smelte inn. Legg på hvitost og la smelte. Server deg selv 😉

 

La halve fatet ditt bestå av kjøttdelen, og den andre av soppdelen. Nyt en middag som ikke gir deg særlig til blodsukkerstigning sett bort fra løken.

 

Attåt passer funlight saft, og til dessert; en bit av kakene til  http://m.meglerfru1.blogg.no/

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg