Hemmeligheten bak positive endringer

 

Dette er mine tips og råd til deg som synes endringer skal være spennende, og ikke kjedelige!

 

2018 er godt i gang, og kanskje har du bestemt deg for at du skal bli en bedre utgave av deg selv i år?

 

Jeg har aldri hatt et eneste nyttårsforsett. Likevel ble 2017 mitt forvandlingens år. Med trillende tårer gikk jeg inn i det nye året, for jeg var ulykkelig da rakettene lyste opp himmelen de første minuttene av 2017. Men lettet også, for i romjula hadde jeg innsett en ting: Jeg tålte ikke alkohol, og måtte bare innse det; jeg måtte være totalavholds, og kunne ikke engang ta et glass rødvin innimellom. Et år senere har jeg holdt løftet jeg ga meg selv; jeg har ikke drukket så mye som en dråpe alkohol på dette året.

 

 

Hos en søvnapnélege tidlig januar fikk jeg beskjed om at jeg var litt overvektig. Det kom som et sjokk. Skulle JEG virkelig slanke meg? Really? Me? Det var i utgangspunktet ikke aktuelt, men for å ta vare på helsa mi, så måtte jeg visst. Det dreide seg om liv og død. Diabetes eller ikke diabetes. Søvnapné eller trygg søvn. Jeg visste jo innerst inne at jeg var mer utsatt for diabetes enn andre, etter jeg hadde svangerskapsdiabetes. Nå var det på tide å snu før jeg nådde feil unnabakke.

 

Fettet rundt halsen min måtte bort, fordi det stanset pusten min mens jeg sov. Men jeg nektet å gå til innkjøp av en badevekt, for jeg ville ikke preges for mye av denne omvendingen rent psykisk. I henhold til det ansvaret jeg har som blogger, vil jeg heller ikke skrive her hvilke størrelser jeg bruker nå, hvor mye jeg veier eller hvor mye jeg har gått ned. Men jeg kan fortelle at jeg ikke lenger er overvektig, og at jeg ikke har søvnapné eller diabetes. Jeg har spist meg frisk på et år. 

 

Ordet lavkarbo er et forferdelig kjedelig ord, hva? Og det er nettopp derfor jeg ble så positivt overrasket.” Laaavkaaarbooo”  liksom, god damned, kan det høres mer boring, like in english, ut enn det? Men! Ved hjelp av min venninne lavkarbobloggeren Christina Johansen, har jeg spist deilige kaker til frokost, lunsj og kveldsmat gjennom dette året; ja, jeg har aldri spist så spennende mat som lavkarbo. Jeg har spist meg sunn, rett og slett. Sjokoladekake, suksessterte, gulrotkake og kanelsnurrer. Nam! 

Sjekk ut bloggen til Christina her: http://m.meglerfru1.blogg.no/

 

Christina visste ikke i begynnelsen at jeg stalket bloggen hennes. Ingen visste. Jeg gjorde denne endringen uten å si det til noen i starten. Det var for personlig, og det var først da det begynte å vises på meg etter noen måneder, at jeg tilstod: jeg stod midt i en stor livsstilsendring for evig og alltid. Det var ikke en kur. Ikke en diett. Men en ny livsstil. 

 

Mitt råd til deg som vil endre livsstil er: ikke si det til noen i begynnelsen. Din lille hemmelighet kan du heller gjøre til noe lurt og spennende. Bare vent til kommentarene begynner å komme, men aldri svar negativt. Svar: “Jo takk, I know; det er en bivirkning av min nye livsstil!”

Screw badevekta; du kan veie deg om et halvår hos legen. Kjenn heller etter hva buksene dine prøver å fortelle deg, for når du begynner å zægge, vet du at du må på shopping. Undersøkelser i lavkarbogrupper på facebook viser at du sparer penger på å leve på lavkarbo, jevnt over. Du kan kjøpe nye klær for de pengene. Gjør det for helsa di, og ikke for utseendet.

 

Kreftesløs gikk jeg inn i sommeren. Et eller annet tappet meg for energi, og ved et tilfelle havnet jeg på legevakten fordi jeg nesten ikke greide å røre på meg. Jeg var som lammet. Men prøvene viste at  ingenting feilte meg. Det var nettverket mitt som feilte noe. Grums. Jeg tok etterhvert valget om å kutte kontakten med et par stykk mennesker som bare tilførte livet mitt negativitet og unødig kritikk. Vipps så var energien min tilbake. 

 

Har du tenkt på hvordan ditt nettverk er? Er det friskt og sunt? Vil alle deg bare godt? Kjenner du mennesker som bruker deg som ei søppelbøtte, der søpla er usortert avfall av skitten baksnakking? Vil du egentlig bruke av din verdifulle tid på å lytte til disse ustabile vulkanene? Kjenner du folk som kritiserer deg for hver minste lille ting? Prøv å begrense kontakten en periode, samme hvem relasjonene er, og se hva som skjer med energien din. Da kan du lettere se hele elefanten; etter du har gått et stykke unna. Med den oversikten kan du lettere ta avgjørelsen: er det best å prioritere bort hele relasjonen? Vær egoistisk, og tenk på helsa di.

 

Da høsten kom var jeg full av energi. To tilbud stod for døren, og det var dekt av staten. Tannlegen ville fikse tennene mine etter medisinskader, og helsevesenet ville operere magen min. Det var en nødvendig operasjon siden hud lå mot hud etter keisersnitt, og kunne føre til hudsykdom.

Så utpå høsten både lå jeg i narkose for å få fikset tennene mine, og noen uker etter for å operere magen min.

 

Nå hadde jeg levd avholds i over et halvår, gått betraktelig ned i vekt, kvittet meg med folk som ikke ville meg godt, fått bedre tid til folk som vil meg vel, operert keisersnittarret og fikset tennene. Nå gjenstod ødelagte øyenbryn. Livet har lært meg at man ikke ustraffet piercer seg selv i øynebrynene. Bye bye hårvekst. Jeg fikk microbladet nye øyenbryn hos dyktige Sanja, og ble positivt overrasket. Les mer om det her: http://m.forbipolene.blogg.no/1511782125_magisk_forvandling_av_yenbryn_semipermanent_makeup.html

 

Jeg vil råde deg til å hoppe ut i endringene. Det er ikke alltid man gleder seg i forkant, og selv gruet jeg meg til begge narkosene. Men nødvendigheten i det hele fikk meg til å gjøre det

 

Hva angår alkohol, vil jeg komme tilbake til det nå. For jeg vet du er nysgjerrig. Har du tenkt på at dette også kan være din egen lille hemmelighet? Saft ser ut som vin, og noen energidrikker og ingefærøl brus ser ut som øl. Hvis du ikke gidder drikkepress, så har du heller ingen meldeplikt omkring hva du drikker. Du behøver ikke å informere folk om du drikker juice eller melk, like lite som de har noe med hva du har i glasset ditt når dere møtes til fest.

Det vil gi deg en egen slags rus å leve uten falsk stimuli. Det å kutte ut all type stimuli uten koffein, vil gjøre noe med kropp og sinn som intet annet kan. Det hersker en naturlig energi og et supert humør ingenting kan måle seg med. Din privatsak. Det er din egen private sak, og du behøver ikke si de til noen. Bare prøv det ut, og fyll saft på flaskene. Allier deg med bartenderen, og be om brus som ligner på pils. Går du i tillegg på lavkarbo, finnes mye sukkerfri drikke, og nei du greier ikke å få i deg nok aspartam til at det skal gjøre noen skade. Da måtte du drikke flere liter i sekundet, kontinuerlig. 

 

Jeg tåler fint å være åpen om at jeg er avholds, offentlig og hele pakka. Men jeg er veldig sterk og selvstendig, og tar lett en diskusjon dersom noen henger seg opp i hva pokker jeg drikker eller ikke drikker. Jeg vet av erfaring at drikkepresset eksisterer, siden jeg har hatt en periode på 2 år tidligere da jeg var alvholds. Nå er det for resten av livet. Jeg har der best sånn.

 

Hvilke endringer skulle ville rocke livet ditt? Er det nikotinen? Jeg var storrøyker og slutta for 10 år siden ved hjelp av boken “Endelig ikke-røyker” av Allen Carr. Fantastisk. Ikke en eneste røyk siden da. Føles like godt enda. En forandring som rocker resten av det fantastiske livet ditt. Selv simpelthen elsker jeg positive forandringer.

 

Er det noe annet du gjerne skulle endret? Gå i dekning og begynn i skjul. Gjør det rent, uten påvirkning fra andre. De har ikke noe med dine privatsaker. Ikke alle ønsker at du skal gjennomføre amazing changes. Dette med å stå igjen på det synkende skipet alene, mens du hopper over i et skip som funker fett, er ensbetydende med misunnelse. Noen vil ha deg med seg på det synkende skipet, og sånn er det menneskesinnet fungerer. 

 

Bestem deg for å være åpen for joyride. Skap dagene dine slik du ønsker at de skal være. Bli stolt av deg selv. Selvtilliten som skal til for å stå oppreist på det velfungerende skipet, og se dem i øynene, kommer tidsnok. Akkurat i begynnelsen skal du sørge for fred og ro, og for at svært få i det hele tatt har merket din forandring i det du starter å gjenomføre den. 

 

Har du testet jogging? Det er ikke så kjedelig som det ser ut til å være. Bare putt noe steike bra musikk inn i ørene, og løp. Jeg trodde jogging var dønn boring, men nå er det noe av det mest morsomme jeg gjør. 

 

Hiv deg med på livet! Gjør hva DU vil, og føkk hva de andre vil at du vil. De har i realiteten mer enn nok med seg og sitt. Kaboom; så har du endret deg rett foran øynene dems. I virkeligheten blir du en inspirasjon, og vipps så har de hoppet over i redningsskøyta, de også.

 

Det handler om livet ditt. Ditt eget liv. Hvordan kan du leve det best og lengst mulig? Hvordan kan du få helsen din til å blomstre?

 

Min neste forandring blir å gjenomføre en kur i løpet av våren. Denne kuren vil helbrede meg fra en alvorlig sykdom som ellers ville stjålet 10-20 år av livet mitt. Bring it on! Heal me! La meg leve dette herlige livet lengst og friskest mulig!

 

Så. Hva er DIN neste kaboom forandring?

2 kommentarer
    1. Høres ut som 2017 alt i alt var et veldig bra år for deg 🙂 imponerende hvordan du på så kort tid har endres livsstilen din såpass mye. Jeg blogger selv om de små endringene jeg prøver å gjøre og det viser seg å være mer vanskelig en man skulle tro. Håper 2018 blir like bra for deg!

    2. Thea: Ja det er power over alle positive endringer, og det er for min del det å starte i det ensomme som er hemmeligheten. Ikke alle ønsker at vi skal oppleve suksess. Men nå må jeg stikke innom bloggen din en tur jeg. Ønsker deg alt godt i det nye året.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg