Farmen-Line rystet over ondsinnede rykter: “Jeg er ingen dyremishandler!”

 

-“Jeg er rystet og såret, og jeg er en dyre-elsker. Ikke en dyremishandler. Jeg har aldri hatt døde hester, og aldri har jeg mishandlet dyr. Plettfri vandel har jeg, og det må alle ha for å slippe gjennom Farmen-nåløyet!”

 

Line Suomalainen, som vi så i Farmen 2017, er sjokkert over ryktene som er spredd om henne i bloggverden og i sosiale medier, og nå har hun fått nok. Sannheten skal fram. 

 

Selv om Line aldri i virkeligheten er dømt, blir hun i disse dager dømt av en blogger i den offentlige gapestokkmentaliteten (Sitat Geir Magne, som senere i dette innlegget får uttale seg om saken.)

 

Kanskje har du lest virale innlegg i det siste, som “Farmen-deltakeren som røk ut først i 2017, smuglet hunder over grensa”? De groveste påstandene går ut på at Line skal ha slaktet både kaniner og sitt eget reinsdyr, samt mishandlet en hest til døde. Det er på tide å la Line fortelle sin versjon. 

 

-“Jeg vokste opp i Kirkenes med foreldrene mine, og var alltid glad i dyr. Vi hadde hund i barndomshjemmet. Da jeg var 15 år fikk jeg en tervuven i konfirmasjonsgave; en belgisk fårehund som fikk navnet Ajavrik. Jeg elsket den hunden, og han ble 15 år. Ajavrik rakk å bli Norsk, Svensk, Finsk og Dansk Champion i exteriør. Og i motsetning til ryktene som spres om meg, så hadde hunden min hale. Jeg ville aldri kappet halen av hunden min. Tenk å påstå noe så grusomt om meg?”

 

Det var Line og Ajarvik. Ajarvik og Line. Hun hadde med seg den kjære hunden sin over alt. 

 

Da hun gikk på Tana landbruksskole, fikk hun en svak reinsdyrkalv som var født for sent på høsten. Hun spurte rektor Harald Hirsti om hun kunne ha reisdyrkalven sin på skolen for å prøve å redde den, og fikk det. Men den ble raskt enda svakere, og levde kun i noen dager, noe som gikk inn på den unge dyreelskeren. 

I ettertid oppleves det særdeles tøft for Line å få slengt etter seg rykter viralt som at hun “har slaktet sin egen rein”. I virkeligheten handlet det om en ung jente som for alt i verden ville redde en reinsdyrkalv. Men naturen “ordnet opp”. Det kunne ikke Line gjøre noe med.

 

Tana landbruksskole hadde 5 kaniner, og det ble holdt foredrag om kaninene. Elevene måtte lære seg hvordan man slakter en kanin.

-“Men jeg slaktet aldri noen kanin. Det var det skolens ledelse som gjorde. Andre slakt ble også gjennomført av skolen. Det var jo tross alt en landbruksskole vi gikk på. Men jeg har aldri drevet å samlet kaniner i bygda, “for å slakte dem for å lage meg en pelskåpe”, slik disse onde tungene påstår om meg. Det må rett og slett være ulovlig å æreskrenke et menneske på denne måten?”

 

Noe som påstås om Line er at hun har “smuglet hundevalper over grensa fra Sverige”. 

I et facebookinnlegg skriver kvinnen som kjøpte valpen, dette: 

 

Men i en melding til Line fra den dagen hun skulle levere tilbake hunden til Line, skriver hun derimot:

 

Kvinnen var altså usikker på om allergien var noe hun innbilte seg rent psykisk, eller om det var reelt. Hunden var hun strålende fornøyd med, og nevnte hverken lopper eller annet suspekt. Alltid er det flere sider av saken:

 

Line Suomalainen, var det så ille som kvinnen påstår?

 

-“Nei nei. Langt fra. Jeg var i Farmens avslutning den helgen fra fredag til mandag, og slo av telefonen. Da jeg slo den på mandag morgen, var det ingen ubesvarte anrop fra kvinnen det gjaldt. Jeg sendte en melding om at hun kunne komme med hunden. Hun skrev at hun kunne komme med en gang, og da skrev jeg:”Oi, nå? Jeg skal egentlig på jobb og er forsinket fra før, men jeg er der om 2 timer.”

Line forteller at hun kom kjørende til møtestedet i en skitten gammel Golf, og kvinnen i en ren og søvfarget mercedes SUW.

 

Jeg gjør research, og prater med både hundekjøper og bekjent Ingvild Berntsen, Farmendeltaker Geir Magne, og Line’s datter. 

 

Line’s datter Kristin er oppgitt over de ondsinnede ryktene som herjer om moren sin.

-“Hvis mamma skulle ha gjort alt det vonde mot dyrene, hvorfor er hun da ikke dømt?”

Kristin forteller at hun aldri har sett sin mor mishandle dyr, og er sjokkert over det som blir hevdet i enkelte bloggeres kommentarfelt for tiden. Som at “alle i slekta skjemmes av Line”, en høyt elsket mor og bestemor. Line’s datter kjenner seg ikke igjen, og kan fortelle at dette er svært vondt å lese nå, etter en ellers personlig tøff periode for den unge gårdseieren, som aldri har sett sin mor plage noen. Hun opplever at fantasier får fotfeste som en slags vill sannhet, og tenker med fortvilelse på sin yngre søster. Selv får hun tilsendt de fæle virale blogginnleggene av venner, og orker ikke å være så aktiv på sosiale medier for tiden.

 

-“Kommentarfeltene går jo helt av skaftet. Det verste synes jeg er påstanden om at hun har slaktet reinen vilt med en hammer?! Hvordan kan noen i det hele tatt tenke ut en slik tanke? Dessuten husker jeg godt den dagen TV2 hjelper deg kom på besøk. Vi slet med at en bjørn hadde hiet sitt 100 meter inn i skogen, derfor gikk stefaren min med rifle hele tiden. Bjørnen hadde tatt både hest, sau og gris, og akkurat den dagen var stefar ute og slo åkeren med traktoren. Han så bilen og gikk i møte. Da ble de redde og dro. Han trodde de hadde tatt med seg noe fra gården, og kjørte etter.”

 

TV2 ble engasjert etter at en hestekjøper varslet TV2, og hendelsen ble forvridd til det ugjenkjennelige for en familie som måtte beskytte seg mot ei sint binne med bjørnunger. Barna fikk ikke leke ute alene.

 

Line, hva skjedde egentlig i forkant av TV2’s besøk på gården deres?

– “Jeg var 31 år og bodde i Pasvik. Jeg sendte fra meg en drektig shetlandsponny som skulle kjøpes. Den ble fraktet fra Kirkenes til Harstad, og i og med at det var hardt vær ble den boende hos bonde Knut Vikeland. Der ble den stående på beite i 6 uker, fordi været ikke ga muligheter for videre  frakt. Jeg hadde ingenting med ponnyen å gjøre den tiden, og da rakk den å få melkesyrebakterier. Det var ikke min feil, men likevel fikk jeg skylda, da ponnyen døde.”

 

Geir Magne fra Farmen er opptatt av sannheten, og mener det er en fullstendig forkastelig holdning av voksne mennesker å spre så ondsinnet løgn som påstandende om Line. 

-“At de skal dømme noen på en blogg og drive med en slags offentlig gapestokk, er ikke greit.” Forteller Geir Magne, og presiserer at han aldri så Line mishandle dyr inne på Farmen heller: “Jeg ser en blogger kritiserer TV2 for å ha sluppet inn en dyremishandler på Farmen. Men TV2 slipper ingen inn på Farmen, det er det produksjonsselskapet Strix som gjør. Og der måtte vi alle ha plettfri vandel. Line er ikke dømt for å ha mishandlet dyr av norsk rettsvesen, så alle påstander mot henne slik de fremkommer er grovt injurierende.”

 

En annen som gjerne vil uttale seg om Line Suomalainen, er hundekjøper og oppdretter Ingvild Berntsen. Hun har kjent Line i 2 år, og kan fortelle detaljert hvordan det er å kjøpe hund av den freske Finnmarkingen.

-“Jeg møtte henne hos veterinæren i Ørje. Line ordnet med alt. Papirer, ormekurer -alt var i orden. Hun var påpasselig med hunden. Helseattester var sikret, og det var ordnede forhold omkring handelen.” 

Ingrid forteller at hun har sett at Line vaksinerte og gjorde alt hun skulle korrekt med to andre kull også, i ettertid.

-“Dem sier hun smugler hunder, men det er helt feil, for Line passer jo på at hundene får det de skal. Dessuten mener de at hun er stengt ut av Norsk Kennelklubb. Dette stemmer ikke.”  Ingvild er full av lovord om en kvinne hun kjenner godt nok til å gå god for: “Line kunne aldri mishandlet dyr!” 

 

Line ønsker at sannheten om henne skal spres, slik at farlige situasjoner ikke oppstår på grunn av falske rykter. Hvem vet hva en uskyldig kvinne kan havne opp i når så mange tror hun har mishandlet dyr og svindlet mennesker med viten og vilje. Kjøp ikke alt du leser på nett, for det kan hende det ikke stemmer overens med virkeligheten. 

Siste nytt i saken siden dette innlegget ble skrevet, er at bloggeren er anmeldt, og veterinæren som følger Line og dyrene hennes har gått ut med dokumentasjon. Les mer om det i følgende link:

 

http://m.forbipolene.blogg.no/1513710530_blogger_anmeldt_av_farmenline_risikerer_2_r_i_fengsel_og_saftig_bot.html

 

14 kommentarer
    1. Tull og tøys det foreligger bevis og flere har anmeldt denne kvinnen ! Min venn ble forsøkt svindlet . Lyver nesten 100mennesker om mishandlingen? Nei lyver de som har blitt bedratt ? Nei glad så mange har stått frem og gitt sin historie .

    2. Jeg har hørt litt om Line fra før Farmen og mye av det er sikkert bare sprøyt.
      Å dele sladder på nett på denne måten er ingen tjent med, men det kunne også kanskje vært unngått?
      Jeg vet om veldig fornøyde valpekjøpere som sitter med hund fra Line.
      Jeg kjenner også noen som er svært skuffet fordi stamtavlen som ble lovet aldri kom.
      Og akkurat dette med stamtavlene kan Line lett ordne opp i.
      Hvorfor vente enda lenger med å gjøre noe riktig. Det er uansett noe både Line og valpekjøperne er tjent med, for hundene er aldeles nydelige og burde vises frem!

    3. Dere vet vel alle at Line er ilagt registreringsforbud i Norsk Kennel Klubb i perioden 14.12.2017 til 17.11.2020. Hun er dømt for brudd på Etiske grunnregler x 3 i en periode på 15 mnd. Her snakker vi om brudd på dyre velferd.

    4. Jeg kan informere at hun bor i sverige der hun har dyrforbud av myndigheter. Likevel har hun hatt dyr på gården og drevet med oppdrett, I sverige..
      Noe å tenke på kanskje

    5. Vel vel….Hvorfor var Line M utestengt fra katteklubben? Jo fordi hun tilsynelatene putta katta i en støvel og kastererte katta. Hvorfor lå det en død gris på tunet da tv 2 var i Pasvik? Hvorfor løp det en hund med et øye rundt omkring? Hvorfor løp mannen Ilpo etter tv teamet med gevær mens han bannet? Hvorfor måtte tv2 inn å hjelpe den unge jenta som kjøpte en dødsyk hest?
      Hvorfor er det først en drøss med chihua hua som folk ikke fikk stamtavle på? Hvorfor ble disse hundene hentet over grensa fra russland, SMUGLET uten at de var sjekket? Hvor mange ble lurt?
      Jo alt fordi hun ikke bare var en svindler men også en dyremishandler som klubber rundt om sendte mail med avarsler. Bevare meg vel om hun endelig er blit voksen og tar til vettet, men er hun dyrevenn så blle hun det i går..

    6. Hva er sant her? Besøk alltid kennelen før kjøp av valp! Line selger stadig hunder på Finn.no uten at de er registrert i NKK. Hvorfor???

    7. Kjøp aldri valp uten å besøke kennelen på forhånd, dersom du ikke kjenner forholdene. Hvorfor registrere hun aldri valpene i NKK? Hun selger flere raser på Finn.no

    8. Jeg har ikke gått ut med min erfaring tidligere, men etter å ha lest her, synes det riktig å gå ut med min historie.

      Jeg kjøpte selv hund av Line for 4 år siden. Vi ble sjokkert av helsen til den 4 måneder gamle valpen som vi måtte hente på en parkeringsplass da hun ikke ville treffes hjemme. Har fra før hatt 4 andre hunder av samme typen, samt håndtert titalls valper i samme alder og av samme rase som hun vi fikk fra Line. Valpen vi fikk fra Line hadde et skjelett som var mykt som på en katt med underutviklet benstruktur. Valper skal være stive og faste i skjelettsystemet på dette tidspunktet!

      Dyrlegen vår mente åpenbart det skyldtes feilernæring/underernæring. I tillegg var huden hennes misfarget, brun og illeluktende. Hele valpen stinket forråtnelse. Hun klødde seg til blods mens øyne og nese rant. Dette ordnet seg først etter eget medisinsk tilpasset for over 3 måneder og disse helseplagene burde ha vært kjent for selger på overleveringstidspunktet. Valpen var forøvrig nyvasket samme dag så lukten ble gradvis sterkere over de første dagene sammen med henne.

      Verst var likevel hvor livredd hun var mennesker! Det gikk 6 mnd før hun i det hele tatt turte nærme seg oss, og spesielt menn. Uten vår andre, trygge hund som rollemodell hadde vi aldri klart det.

      Vår hund kom med NKF-papirer som vi aldri betvilte, men i følge raseklubben var hennes kennelpapirer ikke korrekte, noe en dame der forklarte for meg på følgende måte: Vår hund har et pelsmønster kalt merle som må arves fra et av foreldredyrene. Ingen av hundene som var oppført som hennes foreldre hadde merlegenet, og klubblederen mente å kunne navngi den tispen som egentlig var hennes mor. Raseklubben forklarte også at de hadde vært medvirkende i å sperre Line ute fra NKF på bakgrunn av flere historier rundt syke hunder.

      Joda, min hund kom med veterinærbok, pass og chip, så den delen var i orden for vår del. Men bagasjen hun også kom med, gjør at jeg ikke med god samvittighet kan anbefale noen å kjøpe dyr fra Line, selv om jeg elsker det lille dyret mitt over alt i verden.

    9. Vi kjøpte også valp av Line. Mager, tynn pels, klødde alle steder, aggressiv osv. Vi måtte før den var 2 år avlive han. Den skulle være en liten dverg puddel,men han ble liten mellompuddel. Trist historie!

    10. Line Marjavara tror æ hu het til mellomnavn
      kjøpte valp av hu helt tilbake tel 2010 og hunden kom med stamtavle/papirer som ikke var gyldige. tispa var livredd oss og andre hunder
      æ har masse bilda enda som tyda på at hunden va underernært, mishandla og diverse avl defekta

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg