Når mamma er operert: brev til en 3åring

 

Han titter opp mot meg og strekker de små hendene sine oppover. “Bær mæ, mamma?” 

Og hver gang må jeg skuffe den lille gogutten min. Jeg kan ikke løfte ham på noen uker enda, men må være forsiktig.

Han er opptatt av at “mamma er delt i to”, og vil sende meg til legen på sykehuset slik at den dumme legen kan fjerne det like dumme arret. 

 

Han vet ikke hva keisersnitt er. Ikke hva intertrigo er, heller. Han vet bare at en lege på et sykehus har sørget for at mamma har en lang strek på magen sin, slik at hun ikke kan bære ham lenger. Teip er det på arret også, noe han ikke kan fatte og begripe er nødvendig. 

 

Nei, magen til mamma er ikke særlig pen lenger, men operasjon var nødvendig, lille venn. Noen ganger må man ofre skjønnhet for velbehag, og derfor er mamma sin mage skikkelig ugly, selv om mamma selv synes arret er råtøft. Kanskje vil den aldri bli særlig fin, den magen. Men snart skal jeg bære deg rundt i et varmt julehjem, og når våren kommer skal jeg bære deg mot sommeren. Derfra skal jeg løfte deg over til høsten, og bære deg gjennom en ny vinter. Masse. Jeg skal løfte deg masse. Og så skal sår gro og bli til hvite arr. 

 

En vakker dag kommer du til å spørre: “Hvorfor har du arr på magen din, mamma?”

Og jeg skal svare deg: “Fordi det var jeg som bar deg inn i livet, min sønn. Det er det vakreste arret mamma vet om, og vil alltid minne meg om deg og storebror. Langt der tilbake i tid kom to gutter til verden akkurat der arret er, og da fikk jeg de to beste gavene det er mulig å få.”

 

Så vent lille venn. Selvfølgelig skal mamma løfte deg igjen. Løfte deg opp, og bære deg gjennom gråt fordi du falt, bare for å gi deg en klem og for å leke karusell mens du hyler av fryd. Et par uker til nå, så skal jeg gi deg det beste du vet: en mammaklem her oppe i høyden.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg