10 skjønnhetstips som holder deg ung

 

Det er ikke bare skjønnhet det handler om for alle. For noen kan det dreie seg om å utstråle at man er frisk. 

Dette innlegget er å regne for å være det motsatte av reklame, og selv om enkelte produkter er nevnt, er jeg ikke sponset. Mange av mine anbefalninger vil heller gi deg bedre råd enn å få deg til å åpne lommeboka. Mye av det som står her vil spare deg for enorme og unødige pengeforbruk. Det er dessuten en del av dette som er allmenn velkjent fra før, men jeg kan bare ikke få fullrost effekten av det hele bildet av alle tiltakene satt i sving samtidig. Jeg er 37 år, og på bildet over er det ikke brukt noe slags filter eller justeringer, kun blur i bildekanten som ei slags ramme. Jeg har alltid kun vært gjennomsnittlig, og ingen skjønnhetsdronning. Det er heller ikke viktig for meg. Jeg har aldri gjennomført en skjønnhetsoperasjon, og aldri tatt botox eller noe annet i den gata. Det er fordi dette med skjønnhet ikke er så viktig for meg, siden jeg ikke lenger ønsker meg en partner. Jeg er altså ikke på konkurransemarkedet, og anser det som viktigere at mine egne øyne virker som de skal. Jeg skal se verden. Det er ikke så nøye om verden ser meg. Men jeg ønsker å se frisk ut. For jeg er ikke helt frisk, men lever med en sykdom jeg står på venteliste for å få kur mot. Dette har lenge gjort at jeg gjør alt for å se friskere ut enn jeg er. Og på veien hit fant jeg ut mye som jeg gjerne deler med dere.

 

Mine råd for et friskt og ungt utseende er en coctail bestående av disse boostene:

 

– Kutt ut så mye sukker som overhodet mulig og bli kjent med erstatninger som tagatesse, sukrin og stevia. Sukker er for huden din like krise som om du skulle røyket sigaretter, hørte jeg en gang i tiden. Nå vet jeg av erfaring at dette stemmer. Jeg har både kuttet ut nikotin og sukker, og kjenner de trappetrinnene godt. Huden er nå i en helt annen etasje.

 

– Begrens inntak av gluten, siden gluten kan oppføre seg limaktig i tarmene dine, og begrense ditt næringsopptak. Litt gluten innimellom, kunne det funket for deg? Kunne du for eksempel heller eltet sammen like deler linfrø, sesamfrø, chiafrø og solsikkekjerner, en ts salt og litt vann, strøket det utover bakearket, og strødd over litt revet ost, heller enn å spise brød? Og kunne du baket de deilige kakene til meglerfru1, og så oppdaget en spennende verden av oppstrammende livsstil og mye bedre mat enn du spiste før? Tror du at det å prøve denne livsstilen et par måneder kunne vært interessant? No one has to know, og så slipper du annet enn å nyte deilige knekkebrød, kaker og middagsretter, i fred og ro. Aldri sulten, alltid fornøyd.

 

– Røyker du? Hva med å slutte med Easywaymetoden til Allen Carr? Jeg har levd røykfri i 10 år nå, og nyter hvert sekund uten giftpinnene. Ikke en eneste sprekk. Ikke en eneste nedtur. Bare opptur. Ja, det ER mulig å slutte jublende, uten å legge på seg og uten å bli sur som ei potte. Hva vet du egentlig om nikotinavhenginget? Kan det hende du er lurt opp i et hjørne av tobakksindustrien, i et sammensurrisarium av falske rykter? Vel, ja, hvis du fortsatt røyker, skynd deg å lese deg opp, alt står i boka “Endelig ikke røyker”. Du behøver ikke å slutte å røyke for å lese den, men skaff deg denne vitenskapen, nå.

 

-Vær smart og åpen for å lære når du velger kremer, øyekremer og andre skjønnhetsprodukter. Følg med på helsekontrollen, TV2 hjelper deg og andre produkt tester. Kan det være at den billigste er best? Den lyseblå kremen til Garnier er rimelig, og kom best ut i test av ansiktskremer hva angikk blant annet evne til å gi fukt. Soft style shampoen til rundt tieren vant også tittelen som best i test. Ikke la deg lure. Det du trenger er kunnskap, og du er omringet av kunnskap på internett. Selv liker jeg å følge med på apoteksalg når det kommer til øyekremer. Jeg har nemlig hørt at det kan være lurt å variere disse kremene, så jeg kjøper den jeg finner på salg der og da. I det jeg følger salget, unner jeg meg også ansiktsmasker og iblant serum. Men jeg følger altså lommebok og salg. Ikke la deg lure, når det kan hende noen av de beste produktene er de rimeligste.

 

-Ser du sinnarynka mi? Jeg ser den, og aksepterer den. Linjene på sidene i pannen min også. Senk forventningene dine et par hakk. Hvem er du her for og hva gjør du her? Er du på utstilning? Hva med å akseptere naturen, og omfavne de første rynkene? Og så tar du hintet naturen gir deg med den rynka, ikke sant; du slutter å røyke, slutter å hive innpå med sukker, og…

 

-…hva med å prøve en periode på 3 mnd uten alkohol? Glem alle dyre rynkekremer og alle kostbare krukkemasker: etter 3 mnd uten alkohol kommer ditt sanne jeg frem, og du kommer til å gløde. Ingenting funker som avholdenhet! Og du vil føle deg som rene regnskogen av fukt og sunn drikke.. Men unn deg litt koffein, det vil sette fart på systemet og sørge for å holde øynene dine mens du lever. Det er jo derfor du er her, for å være våken og få med deg livet.

 

-Innimellom riktige doser med søvn, skaff deg en avslappet holdning hva angår selvtillit. Dette området berører også duft og sikkerhet mot svette. Hva med å teste ut den spesielle men dønn effektive deodoranten Yerka? Den forvandlet livet mitt. Jeg kunne ikke stole på når neste svetteflekk dukket opp under armene, og hadde stort sett sorte og ellers mørke klær. Dette begrenset meg. Hemmet meg, rett og slett. Nå har jeg brukt Yerka i ca 6 år, og har eliminert en anspent del av min hverdag, til en fargerik garderobe, deilige dufter og null svetteflekker. Når det kommer til duft; Mine yndlingsparfymer er den billige vaniljeparfymen til Hennes og Mauritz, og de mer kostbare Lolita og Hypnose.

 

-Drikk grønn te, og hvis du gjør det, pass på å få i deg enda mer vann enn da du ikke drakk grønn te.

 

-Tren. Gjerne gratis trim i form av jogging utendørs med musikk på ørene. Ikke jogg på deg idrettskade på asfalt slik jeg gjorde et år. Husk mykt underlag, som stier og kunstgressbaner. Du trenger ikke sette lista så høyt. Etter 20-30 minutter har kropp og sinn fått utbytte av oksygen og et par frigjorte stoffer i hjernen din. Husk å snakke positivt til deg selv foran speilet etter dusjen. Du er rå. Akkurat som du er. Det handler om action. Og det å gi deg selv litt stoffer i hue som booster lykkefølelsen din. Tenk ikke over om det er så innmari lenge og effektiv work out bestandig. Det vil tidsnok komme dager da du får lyst til å løpe fortere enn vinden.

 

– Det er lite som vil gjøre så store underverker på utseendet ditt som selveste ungdomskilden “lykken”. Gjør deg selv GLAD, og tillat deg selv å blomstre. DU bestemmer i ditt liv, og hvis DU bestemmer det for at fra nå av skal alt bli bra, well then you’re the boss. Jeg har skrevet flere innlegg om hvordan en kan booste sin egen lykkefølelse, blant annet dette: http://m.forbipolene.blogg.no/1499790002_dette_vil_gjre_deg_lykkelig.html. Hva lykke har med utseendet ditt å gjøre? Everything, my dear.

 

Jeg har altså vært røykfri i 10 år, totalavholds fra alkohol i 10 mnd, pluss i 2 år før det, og jeg innførte et kosthold i januar 2017 som innebar å bytte ut sukker med tagatesse, så og si fjernet all gluten, ris og potet, og i det hele tatt å holde karbohydrater helst under 7. Jeg er superflink på mitt eget kosthold, og vet akkurat når det er på tide å skeie ut med noe potet, litt gluten eller en milkshake. Balanse. Tilogmed da tenker jeg over hva jeg putter i meg. Jeg bytter ut melken med fløten i den milkshaken, og bruker smak med mindre karbs. Inad og ut, ikke sant. Jeg blir det jeg spiser.

 

Slapp av, og bli din egen aller beste venn nå. Mediter og ta i bruk mindfulness for alt det er verdt. Du er ikke her for at alle skal drive og glo på deg som om du er verdens navle. Dette livet ditt, det skal jo leves også. Bli glad i deg selv, og ha tillit til forandring. Det er meningen du skal forandre deg, og det er du selv som skal være fornøyd. Ingen andre enn du selv. Du skal gå imot strømmen og vasse i dine egne retninger og vassdrag. Skaffe deg glød ved å kjenne på spenning og engasjement. Spise det du vet er bra for deg, og lære så mye om det som ikke er bra for deg, at du dropper det. Har du hårkrisetider? Vel så la det gro ut. Alt er i forandring, til enhver tid. Aksepter at ikke alt er perfekt, på veien mot det som er friskere og vakrere enn noensinne før. Ta den tatoveringen, ta den piercingen, farg det håret ditt i den knallfargen din, det er din personlige pynt på veien mot ditt hele.

 

Og de andre? Du hører dem piper for enhver forandring du foretar deg. Noen er positive, andre negative. La dem mase om sigarettene sine, drinkene sine og de proppfulle kakene sine. La dem klage over trening og ufarligjøre sukkeret og glutenet sitt så mye de vil. De forventer å bli respektert for sine holdninger, og da kan du i ditt stille sinn kreve like mye respekt for din nye livsstil. Det er i alle fall ikke DU som kommer til å angre om et par år. Kjør på. Skaff deg spennende nye marker å dyrke dine bønner i. Velg regnskogen foran uttørret grunn, og bestem deg for å svare dem smart når de begynner å kommentere forandringen din. Lykke til, og ta gjerne kontakt hvis du undrer på noe, så er jeg her.

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg