Skal dere virkelig nekte barna våre å leke her?

 

Årsaken vites ikke. Kanskje har de sine grunner. Men jeg kan vanskelig forestille meg hvilke. 

 

Det er en flott lekeplass med både disser, sklie, andre leker og benker. Den har mange fine farger, og er fristende for barn å leke seg på. Den ligger midt mellom to blokker i Stjørdal, ikke langt unna sentrum, og i den ene blokka bor ei dame jeg kjenner.

Hver gang jeg besøker henne og barna hennes med mine barn, må vi gå forbi lekeplassen. Aldri har jeg sett barn som leker der, og jeg har tenkt at det er trist den blir brukt så lite. Jeg husker vi brukte å ta barna med dit og leke, samt spise lunsj der, da jeg jobbet i en barnehage i byen her.

Damen jeg kjenner bruker å ta med barna sine og følge oss til lekeplassen, så barna våre får luftet seg litt der før vi går hjem hvert til vårt. Men i dag opplevde vi noe trist. Ungene gledet seg til å leke, men da vi kom til lekeplassen var det satt opp skilter over alt, med streng beskjed om at lekeplassen tilhører kun den ene blokka, og at den kun er til bruk for de som bor der. Vi måtte altså egentlig nekte 2åringene våre å leke seg der. For å være ærlig gjorde vi ikke det. Vi bestemte oss for å være litt “kriminelle”, og lot dem leke bittelitt før vi sa goodbye i sommerkvelden. 

 

Kjære beboere i prippenveien 1, Stjørdal.

 

Gratulerer med kostbare, fancy, splitter nye skilt! Jeg må si dere har lagt mer arbeid i disse fiendtlige skiltene deres, enn en eventuell avtale med naboblokka deres.

Jeg håper dere har gode grunner til å nekte andre barn å leke på den fine lekeplassen de i hele lekeplassens levetid har fått lov å leke på.

Jeg håper dessuten at denne nye bestemmelsen ikke handler om intriger mellom voksne, men et reelt problem som f eks mobbing eller herverk. Hverken jeg eller min venninne som bor i naboblokka deres har noensinne sett barn som leker på denne lekeplassen, og jeg nekter å tro at våre snarturer innom lekeplassen går utover vedlikeholdsbudsjettet deres.

Er det forresten slik deres barn får seg venner? Kompiser og venninner fra andre veier i strøket. Kan de ikke ha med seg vennene sine fra hyggeligveien eller koseligveien, til lekeplassen sin i prippenveien lenger nå?

Jeg visste ikke at det var lov å sette opp avanserte lekeplasser, for så å ekskludere barn. BARN. Våre bitte små barn altså. Må de VIRKELIG gråte seg gjennom denne lekeplassen deres hver eneste gang vi går forbi? Og hvis vi lar dem disse litt og skli et par ganger; skal dere jage barna våre og oss derfra i stor stil?

Sorry. På forhånd beklager; hvis jeg i framtida glemmer meg og lar barna mine gå gjennom lekeplassen deres. Beklager bråket hvis de gråter en skvett fordi de er ekskludert fra en tidligere så offentlig lekeplass. Lykke til med naboskapet.

4 kommentarer
    1. Hei 🙂
      Vi har nesten samme skilt i vårt brl. men det skiltet er pga at da kan styret jage vekk ungdommene som sitter der på kveldene og drikker, knuser flasker og ødelegger lekeplassen.
      Hvis det ikke er varslet med “privat område” er det vanskelig å få anmeldt dette, da plassen ikke var merket med akkurat “privat område” eller “privat eiendom”.
      Hvis venninnen din som bor i naboblokken spør styret eller noen av de som bor i den blokken med lekeplassen så er kanskje grunnen den samme der også 🙂
      Her oss oss er ihvertfall alle barn velkomne 🙂 Jeg sitter ofte på verandaen og koser meg med en kopp kaffe ser på barna leker og hører den herlige barnelatteren i lekeparken vår <3

    2. Elisabeth: Det er et forståelig problem ja. I denne saken har alle beboerene i den andre blokken nå fått skriv om at barna i den blokken ikke er velkommen til å leke der. At den kun tilhører de som bor i den andre blokken. Vi har aldri sett undommer sitte og feste på denne lekeplassen

    3. Da må jeg bare si at det er helt på tryne, hva i all verden skal det være godt for at en lekeplass skal stå tom? Tips lokalavisen om dette innlegget ditt, det er helt sikkert mange flere enn deg som tenker akkurat det samme. Prøver man ikke å lære barna at man skal dele? Hva med å dele på lekeplassen sin?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg