Kjære Erna Solberg: Jeg prøvde å integrere dem, men det jeg får tilbake er avsky. Hilsen norsk alenemamma.

 

 

Kjære statsminister
 

Jeg hadde flere ganger tenkt på hvordan jeg skulle skrive dette, Erna. Det ville være uanstendig mot mine lesere av meg å ikke forklare hvordan det gikk etter innlegget jeg postet i fjor sommer. Så jeg skrev dette innlegget. Nå har jeg gjort det om til et brev til deg og resten av regjeringen.

For jeg tok feil. Det var ikke slik at jeg hadde peiling på integrering likevel. 

 

Jeg ga leserene dette: http://m.forbipolene.blogg.no/1469294374_23072016.html

…og etterpå fikk jeg trøbbel. 

(Erna Solberg, trykk deg helst inn på linken og les, innen du fortsetter.)

 

Det var fortsatt sommer. 

En muslimsk mann kom irritert inn i mitt hjem og ba meg slette noen av bildene i innlegget. Det hele var en vond opplevelse, hvor jeg ikke greide å holde tilbake tårene. Han var forbanna. Jeg prøvde å forklare at jeg hadde publisert bildene med moren’s og døtrene’s samtykke, men han framstilte dem som ofre som ikke ante at jeg hadde tatt bilder. Jeg slettet noen av bildene, men fikk forståelse hos moren senere på dagen, da jeg snakket med henne, og innlegget fikk stå. Hun hadde jo gitt sin tillatelse. Nå bryr jeg meg ikke om det hvis det en dag må fjernes. Det er ikke verdt en tøddel lenger, selv om jeg trodde jeg gjorde det rette. Trodde de likte den varme velkomsten. Trodde jeg burde ta ansvar som borger og hjelpe til å integrere dem. 

 

Men etterpå ble det kaldt.

 

 

Det hjalp ikke å prøve å integrere noen som helst. Jeg hadde gledet meg til å ta med de unge barna til sentrum, vise de rundt i byen og være en god norsk statsborger som tok imot nye landsborgere. Men med vondt i magen og smerter i brystkassa måtte jeg til slutt innse hva som skjedde: De frøs meg ut, og jeg ble ekskludert fra deres indre nabosirkel. Her bor fire utenlandske familier i nærheten, og alle behandler de meg som om jeg er spedalsk. Jeg kjenner heldigvis en av de andre nabofamiliene. Det er som å få et slag i magen hver dag, skjønner du Erna?

 

En dag fikk jeg en god idé. Hva med å lage velkomstfest i nabolaget for våre nye landsmenn? Vi kunne grillet, og jeg kunne tilogmed droppet svinekjøtt. Alle kunne blitt kjent; like we are all one. Akkurat da stod en annen av de utenlandske familiene utenfor omkring bilen sin. Det var sensommer, og jeg hadde på meg en sort kjole av type normalt nordisk. Ikke spesielt kort. Singlettoverdel. Helt grei. Jeg stilte meg på trappen og snakket vennlig til dem om idéen min. De snudde seg mot meg, mann og kone som barn, og så stygt på meg. Flaks at blikk kun dreper på film. De stod kun et par meter unna meg, og inntok rå og fiendtlig stillhet. Øynene lyste av agressivt hat, og straffendr stillhet.

 

Jeg gjentok. 

De glodde.

Det var stillle. 

 

Kvinnen i huset begynte å gå sakte mot huset deres, med barna på slep, mens hun fortsatt hvilte blikket sitt intenst på meg. Mannen ble stående. De er gode i norsk og hører godt, likevel behandlet de meg som pest og kolera i samme kvinnekroppen.

Jeg ble irritert, og sa: “Dette er rasisme! Det er nettopp hva det er!” 

Da snakket mannen til meg. Han lurte hånlig på hvorfor jeg i det hele tatt snakket til dem. Så jeg ikke at han var opptatt med bilen? 

 

Jeg åpnet både hjertedøren min og ytterdøren våres i sommer, men fikk i retur en type forakt jeg ikke er vokst opp med i dette trygge landet.

 

Etter å ha tatt varmt i mot dem med fruktfat, smil og klemmer, ble jeg målt opp og ned av en av de muslimske kvinnene, før hun spurte meg stille, med mørk stemme: “fryser du ikke? Skal du ikke gå og kle på deg?” Jeg prøvde høflig å forklare at det var en varm sommerdag, og at jeg ikke kom til å kle på meg mer enn tskjorte og shorts.

Så ble det stille igjen. Ingen av barna kom over til meg mer. Det ble straks restriksjoner. De overser meg. Glor på meg. Behandler meg som luft. Og jeg nekter å endre meg for å behage dem.

 

Jeg blir bekymret og gjør meg noen tanker. Mange tanker. For hvordan skal det gå med samholdet i landet dersom vi i tillegg til å krenke våre egne tradisjoner, går glipp av det som skjer i landets nabolag.

 

For jeg var naiv, og tok grundig feil. Jeg oppfordret mine lesere til å ta ansvar, men vi vanlige borgere KAN ikke bare integrere så innmari mange av dem. Det er umulig. Vi kan prøve, men det er som å helle olje i vann og forvente at det skal blande seg. Vi nordmenn blir ikke godtatt som mennesker, men heller utsatt for forsøk på å totalforandre oss. Det finnes sekter som bruker ignorering, utestengning og og avvisning som straff. Jeg føler meg slik behandlet som norsk alenemor. Wikipedia: Rasisme er blant annet å fryse ut og holde utenfor et menneske eller flere fra en annen nasjonalitet.

 

Jeg vil ikke at Sverige’s Pippi Langstrømpe skal få munnbind, og Norge’s Hellbillies nye retningslinjer. Dette er nordiske nasjonalskatter. Jeg vil ikke sitte å se på at de fjerner Lucia, og barna våre bare må nynne “Deilig er jorden”, mens svinekjøttet svir seg i ovnen i det vi uoppmerksomt lar landet miste sine særpreg.

 

Jeg er lei av at der hersker en fare for å bli kalt rasist bare jeg krever at mine forfedres og formødres verk må få stå i fred, samme hvor tradisjonene opprinnelig kom fra, mens jeg selv blir utsatt for rasisme oftere enn vinden skifter retning. Jeg mener tilogmed at jorden kunne vært cool uten grenser. Men sånn er det ikke; her er land oppdelt i grenser, et system vi må forholde oss til.

 

Og jeg, jeg kan være både inkluderende og integrerende, men vit at her nede på bakkeplanets grasrot funker det ikke hva vi gjør og ikke gjør. De kan ikke forakte en norsk og selvstendig kvinne uten mann i hus. Sånn er det

.

Jeg er bekymret, i det jeg tenker på forskjellen fra nå og tilbake til det nabolaget jeg vokste opp i. Jaggu var det ingen av naboene som stilte seg til og glodde stygt på hu mor i sommerheten, og når vinteren kom, var det tid for juleforberedelser. Vi ble opplært til å ha en dose selvironi forresten. Skal du bo i dette landet med alt det heftige været, trengs både galgenhumor og selvironi. Vi gikk ikke gjennom mørketiden uten litt humor i hverdagen. Da sola ikke lenger pøste på med Dvitamin, burde vi ha passet på å ha skrelt av oss nok klær for å få nok D på huden, og vi måtte sørge for latter og glede i grender og bygdakroker vinterstid.

 

Joda. Vi har tradisjoner både fra Tyskland og Usa. 

Det betyr ikke at vi skal drukne de tradisjonene nedi skagerak før Danskebåten rekker å redde dem med tilbake, bare fordi vi ønsker å være inkluderende. 

Jeg mener at man ikke bør bosette seg i et land man finner støtende. Og man må omfavne landets tradisjoner, lover og regler med respekt.

Akkurat nå finnes et sprik mellom Norske og enkelte innvandrende statsborgere. Mange av oss norske blir altså forsøkt endret, og er ignorert etter noter. Dette er en type iskulde som gjør vinteren dobbelt så kald og dobbelt så lang. Og når sommeren kommer og vi skal sanke Dvitaminer, er det rett før enkelte av dem flyr på oss kvinner i frustrasjon over lettkleddheten. Jeg skriver herved under på dette, samt at jeg vet om angrep i form av steinig av kvinne i Oslo. I samme by ble en homofil mann slått ned. Hva skal dere gjøre med dette, Erna?

 

Jeg vurderer tiltak. For jeg kan ikke akseptere å bli behandlet som dritten på bakken der jeg vokste opp, bare fordi jeg som kvinne insisterte på å delta i dugnaden i sommer, heller enn å høre etter en innvandret mann som ba meg passe barna mine heller enn å jobbe som en mnn rundt huset mitt. Men nabodama passer barna mine, og jeg sa til ham: “Nånei! Her i Norge jobber kvinnene like mye som mannfolka, det tror jeg du vet!” Dette er en mann som korser seg fordi han tror jeg er heks, siden jeg ikke har en mann i hus. Og Gud forby dersom en eventuelt samboer av meg skulle bli en kvinne. Jeg har tydelig fått med meg hva de synes om homofili. Det ville faktisk gått ut over min egen sikkerhet å irritere naboene med homofilt samboerskap.

Selv om homofili er lov her. Selv om de ikke kan gjøre noe med det.

 

Eller KAN de det? Har du tenkt på det? Hva det neste blir? Jeg kan love deg at det ikke er norske sympatisører som står bak alle ønsker om endring. Selvfølgelig vil mange av dem se deg tildekt, kvinne. Og de vil ikke integreres eller bli venn med deg før de finner deg finslepet og respektabel nok.

 

Burde det ikke være omvendt?

 

Nei, de fikk ikke til å endre meg, Erna. Jeg går i de samme klærne, spiser den samme maten, og skjønner ikke hvorfor de i utgangspunktet tror at jeg vil komme til å legge alt norskt vekk, bare for å bli godtatt av dem. Bare for å bli hilst på, smilt til og besøkt. Men jeg vil være den jeg er uten å bli mobbet og utsatt for rasisme.

 

Jeg prøvde iherdig, men de ville ikke vite om integrering. Jeg kan ikke tvinge dem til det. De avskyr meg, de hater katten min og de forakter klærne mine. Dessuten mener de det meste jeg gjør er haram synd og skam, og jeg tør ikke skrive her hva de mener om alle mine flotte homofile venner.

 

Erna Solberg, hjelp meg du som skal kunne: Hvordan hindre at landet blir skumlere delt enn det allerede er? Hvordan lære innvandrere om de eksisterende normer, regler, tradisjoner, at mine homofile venner gjør noe lovlig og ikke minst at det er ok at jeg som kvinne går i skjørt? Hvem lærer dem ved grensa, at hekser ikke finnes, og at det er helt ok at norske damer bor alene? Hvorfor får de holde på å ekskludere oss nordmenn på denne avskyelige måten?

 For jeg har nemlig gitt opp, Erna. Jeg prøvde å integrere, både her og der jeg bodde før, og vet nå at det er umulig. Jeg blir utsatt for ren rasisme tilbake, uansett hvor mange forskjellige innvandrerfamilier jeg ønsker velkommen med flotte fruktfat, smil og klem. Jeg har gitt opp. Dette er staten’s ansvar: kurs dem! Skoler dem! Lær dem hvordan de skal behandle naboene sine, homofile, hunder, katter, lettkledde damer og alenemødre her til lands! For vi har vel visse rettigheter som skal ivaretas av staten, her til lands, ikke sant? Hører dere vi er flere som piper her nede på grasrota? …i håp om at dere skal høre oss.

 

Kjære statsminister og resten av dere der oppe ved styrbordet: les gjerne også om der jeg bodde før. Da jeg ble utsatt for så heavy rasisme som norsk alenemor, at jeg måtte ringe politiet: http://m.forbipolene.blogg.no/1495962441_nr_nordmenn_blir_utsatt_for_rasisme.html

 

Vennlig hilsen Helene Dalland, skribent av forbipolene.

17 kommentarer
    1. Bra noen løfter fram et problem som brer om seg sakte men sikkert. Om politikerne ikke gjør noe med krav om tilpasning så kommer det til å utarte til en katastrofe etter hvert.

    2. Du høres utrolig uheldig ut med naboene dine. Det er ikke moro å bli møtt sånn, og jeg forstår bekymringen din.
      Men jeg kan jo komme med gladmeldingen om at jeg aldri har opplevd noe sånn. Jeg har to syriske gutter som leier hos oss, og de kaller min familie for sin egen. De er positive og hjelpsomme. Lager gjerne middag til oss og alle naboer og slektninger som kommer innom for å bli kjent. De fikk oppholdstillatelse like før jul, og har allerede masse venner og kjente. Spiser alt vi spiser. Er i gang med språkpraksis og har kvinnelig sjef, helt uten å stille spørsmålstegn ved det. Er positive til homofili. Må man virkelig kaste søpla i søppelkassa. Dog, svært spørrende – for det er mye som er totalt annerledes enn hva de er vant til.
      Jeg var med å arrangere en internasjonal dag, og det var folk fra masse land og verdensdeler, hovedvekt fra Syria, Afghanistan, og Eritrea, ved siden av nordmenn som var i overtall. Da var nordmennene i særklasse på lite hjelpsomhet, de ville helst sørge for egne barn og eget fat. Men jeg mister ikke trua på nordmenn lell.
      Det skal også være sagt at kultur sitter langt dypere enn vi tror. Alle har hørt historier om flokker av nordmenn i Spania. Til og med i Nepal er ambassaden jevnlig åpen for nordmenn som vil komme på vaffelbeaøk. Og hva har vel nordmenn til felles når man møtes i det store utland, jo hvor annerledes alt er i dette landet. Så ja, du har vært veldig uheldig med naboene dine. I Spania er det og enkelte strøk hvor naboene er sjokkert over de nye landsmennene som kommer som værflyktninger fra nord og ikke vil integreres.
      Jeg skjønner at du gjerne vil gå som vanlig, og insistere på at de kom jo hit, så du skulle ikke behøve å endre deg. Men det er nok likevel sånn at det kan oppleves som provoserende for kona at du kommer og blotter deg for mannen hennes – selv om du eller jeg ikke tenker på det når vi går i kjoler med nordisk stil. Du behøver ikke endre personlighet, men akkurat den dagen du skal invitere til nabofest kan det være til festens beste at du tenker på hvor stor kulturell ulikhet det er mellom dine sommerkjoler og naboens bekledning.
      Helt til slutt vil jeg si at det først og fremst er generaliseringen din som provoserer meg. Du har et eksempel, og jeg har et eksempel. Jeg vet at selv om vår familie har fått to ekstra familiemedlemmer så er ikke alle flyktninger slik, og jeg håper at du også forstår det i forhold til dine naboer.

    3. Marie: “Blotter deg for mannen”? Hvor i alle dager har du det fra? Jeg stod på MIN egen trapp i dagens antrekk: en helt vanlig norsk sommerkjole. Mener du at jeg skal kle meg i vinterdress på sommeren slik at nabofrua ikke synes jeg “blotter meg”? Eller skal jeg låse meg inne med mine norske klær for å skåne og ta hensyn? Nei nå må du nok lese en gang til. Og jeg kan ikke se at jeg allmenngjør noe som helst i form av generalisering, slik du har tolket dette. Flott å lese dine opplevelser, takk for kommentar.

    4. Hei Helene 🙂
      Veldig godt skrevet!
      Jeg syntes det er kjempe bra at du opplyser flere om dette temaet. Om hvordan det er for deg å prøve å integrere nye landsborgere og den forakten du får igjen. Jeg syntes det er viktig at flere får vite hva som faktisk skjer rundt om i landet og hvordan vår kultur blir behandlet fra de som kommer til landet vårt. Jeg syntes det er trist at det er sånn som det er, og at mange blir behandlet så forferdelig dårlig bare fordi de vil lære nye landsborgere å ta i mot vår kultur, tradisjoner og land med respekt og aksept. For det er viktig å vite at landet vårt blir respektert selvom innvandrere har religionsfrihet og kan gå som de vil, bare på et primiss om å respektere andre som er annerledes enn dem. For hva ville skjedd hvis nye landsborgere som kommer inn ikke lenger aksepterer norges kultur, tradisjoner og skikk, hva ville skjedd med norsk kultur? Den vil ikke eksistere mer. For den blir møtt med forakt og de som tilhører denne kulturen og som er født her utrydder den med glede for å bli akseptert av nye landsborgere, og dette er helt uakseptabelt.
      Derfor vil jeg bare si at tusen hjertelig takk for at du belyser et så viktig tema, som ikke veldig mange vet så mye om. Jeg er med i FrP selv og syntes det er helt fantastisk å høre en person stå opp for norsk kultur og tradisjoner, og ikke minst det å bevare dette. Tusen takk

    5. Hei!
      Eg er heilt einig med deg i dette du har skreve i bloggen din,og eg støttar deg i alt du har skreve,og eg kjem nok til og stemme på Frp eller dei andre som er mot Islam og anna fanskap som er kome inn her i landet.

    6. Frp er for EØS/Schengen. Grunnen til at vi har alle disse naboene som fryser oss ut med sin rasisme. Stem Demokratene.
      Marie: Sto du virkelig og foraktet nordmenn som forsynte seg og barna sine?

    7. Helt enig. Min datter var eneste etnisk norsk i klassen. Hun fikk beskjed om at hun måtte dekke seg til , når hun en varm sommerdag gikk i singlett. Og hadde hun mensen, mente de hun var skitten.og burde holde seg hjemme. På tur dager måtte hun spise grillmaten til sist. For kylling pølsene hennes var ikke hal hal mat. Mye diskriminerende på norske skoler i Oslo.

    8. Jeg la ut din blogg I forbindelse med en kommentar på Hege Storhaug side. Egentlig som et eksempel på hva vi kvinner må gå igjennom….men fikk svar av en eller annen Anna Nordlund med denne kommentaren:
      Eh nei. Hun var leder av en neo-nazistisk gruppe tidligere. Prøv å Google kildene.
      At du hadde kopiert linken og hadde ingen troverdighet.
      Tenkte jeg bare skulle nevne dette.Synes det er trist at vi kvinner ikke kan stå sammen..vi er de store taperne uansett 😯

    9. Hei 🙂
      Er lei meg for at du måtte gå gjennom så mye., men du må huske på at ikke alle er like trangsynte og naiv som de utenlandske naboene dine. De folka er utakknemlig og naive som ikke setter pris på å ha en så flott nabo som deg. Jeg bor sjølv i et nabolag der jeg aldri har blitt bedt om grillfest o.l… skulle ønske jeg var naboen din. Ha en flott sommer.
      Hilsen
      En evig takknemlig utlending

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg