Muslim forlangte at norsk kvinne på bussen burde dekke seg til



 

Det var på Kristi himmelfartsdag at fotograf og blogger Lena Andreassen satte seg på 60bussen fra Vippetangen i Oslo. Hun hadde fri fra jobb som, og var eneste passasjer. Lena ville bruke dagen på å fotografere, og hadde avsluttet en fotorunde ved Akershus festning, før hun nå skulle innta Botanisk hage på Tøyen. En typisk norsk, respektabel og seriøs kvinne som har vokst opp i Oslo med shorts og t-skjorte på varme sommerdager. Slik anstendig kledd var hun i dag også, der hun satt og gledet seg til å fotografere flere blinkskudd.

 

Ved Jernbanetorget fylles bussen opp, og Lena er plutselig den eneste damen på bussen uten hijab. Høflig oppdratt som hun er, benytter hun sjansen til å tilby det ledige setet ved siden av seg. Hun skal til å reise seg opp, og sier til en kvinne med et vennlig smil: "Du kan få sitte her. Jeg skal av om to stopp uansett."

 

Da bøyer en stor dame seg over henne, og sier bestemt og med sint blikk: "Du, jeg synes du skal dekke deg litt til, jeg!"

 

-"Vet du hva. Jeg ble helt satt ut, og det føk tusen tanker gjennom hodet mitt. Det var som om hun stakk meg med en kniv." forteller Lena.

Det sitter langt inne å innrømme det for den tøffe norske damen, men hun begynte nesten å gråte der hun befant seg på en buss i hjembyen sin som hun vokste opp i. Lena greide ikke å svare. Klarte ikke å forsvare sin typisk norske klesdrakt på grunn av sjokket, så hun hoppet av bussen to stopp før hun egentlig skulle av, med vondt i magen og tårer i øynene.

 

-"Jeg har en homofil kompis som ikke kan leie kjæresten sin i hånden når de går gjennom visse deler av byen." Sier Lena stille. Nå kan hun heller ikke sette seg på en buss i Oslo med vanlige norske klær uten å bli trakassert og mobbet. Var det omvendt, og Lena ba denne damen ta av seg hijaben sin, ville hun blitt dømt for rasisme. Er det da rasisme å be en norsk kvinne dekke seg til? Hvor mange nordmenn opplever denne stille, sure vinden av skarpe kommentarer fra mennesker som får være her i det trygge landet vårt sammen med oss?

Til kontrast skryter Lena av naboene sine fra Libya og Erithrea. De har tre koselige barn, og oppfører seg skikkelig trivelig og vennlig mot henne. Lena elsker andre spennende kulturer, og forventer naturligvis at folk fra andre kulturer også skal elske og være åpen for den norske kulturen.

For her sprader vi rundt i de samme shortsene, tskjortene og bikiniene som mødrene våre også kledde seg i. Vi minnes varme deilige somrer i behagelige klær fra vi var små barn. Her i vår felles hage har vi for lenge siden bestemt reglene og kleskodene.

 

Hva mener DU? Er det greit å be en norsk kvinne dekke seg til ute i vårt offentlige rom?

 

Lena Andreassen har selv meninger om dette, inne på http://m.lenaandreassen.blogg.no/  og hun har valgt å prøve å finne det positive i årets kristi himmelfartsdag ved å dokumentere bildene fra blant annet Botanisk hage inne på sin fotoside https://lenaandreassen.wordpress.com/

 

Du leser forbipolene.blogg.no

Facebook: https://www.facebook.com/forbipolene.blogg.no/

Snap: forbipolene

 

Les også gjerne "Når nordmenn blir utsatt for rasisme" : http://m.forbipolene.blogg.no/1469225145_23072016.html

26.05.2017 kl.19:08

Utrolig bra skrevet.

Nei, det er ikke greit! Overhodet ikke i nærheten en gang!

Jeg burde være sjokkert over historien. Men jeg er ikke det, bare usigelig lei meg. Respekt er en toveisgreie. Og rasisme gjelder begge veier.

Evy
26.05.2017 kl.20:03

Rasisme er rasisme uansett hvilken veg den går. Damen med kommentaren er rasist. Hun klarer ikke respektere andre kulturer/etnisiteter/religioner enn sin egen tydeligvis. Nei. Ingen skal finne seg i rasisme.

Karina
27.05.2017 kl.09:13

Når vi reiser til andre land, må vi tilpasse oss stedets kulturer. Enkelte plasser må man da passe på at skuldre og knær er tildekket for eksempel.

Da synes jeg at folk som kommer til vårt land også må godta VÅR kultur. Om de ønsker å dekke seg mer til, er det selvsagt deres sak, men å vise respekt for landets kulturer er viktig.

Dermed må kvinnen gjerne tenke i sitt hode at å ikke være tildekket er galt i hennes kultur, men siden hun befinner seg i norge og shorts og t-shirt er helt vanlig, bør hun la være å si det.

Rine Gry Madland
27.05.2017 kl.10:31

Nei det er ikke greit

Trude
27.05.2017 kl.10:46

Nei, det er ikke greit og nå håper jeg ikke noen bryr seg om hva dette damemennesket sa til Lena. Uakseptabelt og damen står fritt til ikke å møte på oss damer i shorts. Hun må bare oppholde seg på steder der vi ikke er.

Lõwe
27.05.2017 kl.10:48

...og likevel så støtter et stort flertall av kvinner og homofile opp om politikken som VIL føre til at slike situasjoner ikke blir unntaksvise, men normen. Norske folk må slutte å være redd for å forsvare seg selv og sin kultur hvis vi ønsker i det minste å ha en snøballs sjanse i helvete til å bevare et relativt liberalt samfunn i fremtiden. Hvorfor skal innvandrere integrere seg når vi ikke engang har ryggrad til å stå opp for egne idealer?

Elin Tangen Henriksen
27.05.2017 kl.10:51

NEI DET ER IKKE GREIT!!!! Ikke i det hele tatt, men jeg forstår reaksjonen din for jeg hadde muligens gjort det samme og det er heller ikke greit. Vi burde vært tøffe nok til å stå opp mot denne typen rasistiske utsagn. Men mulig du er det hvis det skjer flere ganger. Denne damen kom med et rasistisk utsagn mot deg og det er aldeles ikke greit. Rasisme går begge veier.

Bjarne Sørensen
27.05.2017 kl.10:55

Sier vi noe negativt om muslimer så er det rasisme og du er islamofob?. uansett? med de krever retten til å trakassere innfødte nordmenn og at vi skal endre vårt samfunn slik at det passer dem!! Dessverre er pressen og den politiske venstresida gode hjelpere i denne utvikliklingen av det Norske samfunnet? Jeg er redd det allerede har gått alt for langt og at det en dag kommer til å oppstå en åpen konflikt?. Folk finner seg ikke i denne ?snikislamiseringen? lenger?. Tror at eneste muligheten er å stille krav til de som kommer til landet, og kanskje en må gå så langt at en forbyr islamsk ideoligi og de som ønsker å forholde seg til islam får gjøre dette privat, ikke offentlige steder og all offentlig utøvelse/misjonering straffet hardt? Steng alle moskeer som ikke holder forkynning på Norsk (Østerrike forbyr all forkynning på andre språk enn Tysk, dersom dette ikke overholdes stenges moskeén)? Imamer som preker ekstrem islam utvises umiddelbart. Ingen særordninger. Kan de ikke innretteseg etter dette, så får de flytte til et islamsk land.

Safina
27.05.2017 kl.10:58

Nei

Caroline
27.05.2017 kl.11:02

Skjønner at den historien kan virke opprørende. Men jeg vil bare minne om at vi ikke aner noenting om hva den kvinnen som kom med uttalelsen har opplevd for å bli slik at hun kommer med slike ytringer. Mest sannsynlig er det en god grunn til at hun ble slik. Muligens hadde hun en ekstra tøff dag også. Jeg vil også minne om at det finnes massevis av kjipe norske damer som sier stygge ting om og til hverandre også. Og sist men ikke minst virker det som om vi har lavere terskel for rasisme når den vendes mot oss enn mot "de andre". Denne uttalelsen representerer ikke muslimer som gruppe. Den representerer kun den ene kvinnen som angivelig kom med den. Viktig å huske på dette mener jeg i slike litt ekstra hårsåre saker.

Monica
27.05.2017 kl.11:09

Stemmer dette?

28.05.2017 kl.15:58

Monica: Ja dette stemmer, og hvis du leser mitt siste innlegg ser du at jeg som skribent også har opplevd lignende, bare hakket verre. Mer truende.

27.05.2017 kl.11:18

Nei det er absolutt ikke greit. Jeg har å fått beskjed om å dekke meg til, men dette av mannfolk av utlandsk opprinnelse.

Også fått beskjed om at jeg havner i helvete fordi jeg er norsk..

Men jeg har også møtt på svært trivelige å snille folk også å de er bare supre <3

Dessverre finnes det folk med fæle holdninger uansett kultur/religion men jeg velger å tro at de er i mindretall å vil ikke ta alle under en kam..

HET
27.05.2017 kl.11:19

Nei. Dette er ikke greit. Men, vi vet at det ikke er noe nytt. Dessverre.

Opplever mye sånt her i Drammen og.

Det er for sent å gjøre noe med.

Norge er ikke lenger vårt.

Det er ikke lenger Ok å gå i vanlige sommerklær.

Grethe Åkebrand
27.05.2017 kl.11:20

Helt uakseptabelt.Her går vi kledd som vi selv vil..vår norske kultur og våre skikker må aksepteres av disse innflyttere.Frekkheten blir for stor en sånn gang.At deres menn ikke kan se på sommerkledde kvinner er ikke vår feil.Da får de flytte tilbake dit de kom fra.Det er jo faktisk en mann fra dems land som har bestemt dette idioti over deres hunkjønn!

Bente Sjøgren
27.05.2017 kl.11:30

Nei og atter nei, omvendt rassisme er stor her i landet, men få tørr det du gjør å gå ut offentlig med det, dette er ikke akseptabelt!!!!

Trygve Hagland
27.05.2017 kl.11:40

Det er utrolig hvor lite disse muslimske kvinnene forstår av det samfunnet de nå lever i.Oppførselen til den aktuelle kvinnen tyder på at hun er fullstendig hjernevasket siden hun tror at hennes "ukultur" skal være rettesnor for alle rundt henne.For å hindre at vi får flere som henne,og andre "ekstreme" muslimer til Norge,bør vi stenge grensene for alle muslimer,inntil vi har oversikt over de som allerede er her og hva som foregår i moskeene.Når vi har kastet ut alle muslimene som ikke fortjener å bli i Norge,kan vi igjen vurdere om det Tjener Norge å Ta imot flere Muslimer.

27.05.2017 kl.11:40

Gjensidig respekt og ydmykhet var jo forholdsvis fremmed her! Vi lærer om assimilering, mener jeg det heter, men det skal være at vi tilpasser slik at de som kommer til oss skal føle seg hjemme, ha sine kulturer osv - IKKE at du som etnisk Norsk skal forandre på din personlighet/kultur! Men det beste av alt; er at vi er mange som er sjokkert og frustrert over hendelsen, mens denne damen har det like godt i hjertet sitt og ofrer sikkert ikke noe mer tid på hendelsen! Dette er bare ikke greit! Viktig å belyse slike hendelser, vi trenger ikke godta alt :)

Torunn Økland
27.05.2017 kl.11:43

Det viser hvordan muslimene sin prosess i den vestlige verden foregår:

Først trakkasering

Så trusler og vold, gjerne en hel gjeng med unge muslimer som går til angrep på en hvit person - feighet i antall

Deretter forbud mot hvite i muslimske soner - NO GO ZONES og til slutt rene SHARIA LAW ZONES. Dette er slik det foregår i alle byer i vesten....

Marianne Arnesen .
27.05.2017 kl.11:53

Dette er jo uhørt og si og behandle deg og Norske befolkning. Når de kommer hit må de respektere Norske lover og regler og de må intrigeres, hvis ikke så mener jeg at de ikke kan være her. De får bo og støtte og penger her og da bør de virkelig respektere oss. Jeg ønsker ikke at de skal dekke seg til med hidjab her i landet fordi her skal kvinner respekteres. Men de forstår dessverre ikke det når de har blitt så nedtrykte i sitt land i mange år. Så derfor MÅ den Norske staten forlange at her i Norge skal det ikke bære sånn. De kan ha din tro men oppføre seg og ikke dekke seg til. For dette har egentlig ikke noe med religion og gjøre. Det er bare blitt fortalt av menn i muslimske land.

Cecilie Chan
27.05.2017 kl.12:08

Det e aldri greit, synes Lena bli rett og slett fornærmet av den rasisme dame. Lena bør anmelde denne saken til politiet!

Emely
27.05.2017 kl.12:15

Vi må godta å bli behandla sånn .Men sier vi noe er vi rasister .

Man blir satt ut,men vær forberedt på at det kan skje igjen .og da kan du si "jeg er i mitt eget hjemmeland. Men det er ikke du .Liker du det ikke får du reise hjem"

Jeg er ikke rasist jeg har muslimske venner ,men sånne frekke mennesker må settes på plass ..

27.05.2017 kl.12:16

Det er overhode ikke greit at vi skal bli trakasert i VÅRT EGET LAND .

Truls Buttingsrud
27.05.2017 kl.12:20

Overskriften er i mine øyne villedende og feil.

Det er ei idiotisk dame som er ufin. Ikke islam/alle muslimers skyld at noen sier/gjør noe idiotisk.

Dette blir bare nok et fakta/sanhetsvitne for brunt grums på sosiale medier.

Lillan Støen
27.05.2017 kl.12:22

Absolutt ikke greit mener jeg. Rasisme ville jeg ha kalt det. Når jeg reiser på ferie til andre kulturer sørger jeg alltid for å kle meg etter landets koder for ikke å støte noen. I Norge er shorts og singlet helt normal påkledning ved varme dager. Det bør respekteres. Et alternativ vil være å holde seg hjemme slike dager så man slipper å ta anstøt av "lettkledde mennesker" som nyter de få soldagene vi har her i landet. Respekt må være gjensidig.

Åsmund
27.05.2017 kl.12:26

Jeg lurer på hva som har hent om vi kom til deres land, og bett de å ta av seg Hijab. Bot/fengsel.???

Jan Holshagen
27.05.2017 kl.12:30

Tragisk og blir bare mer og mer av dette. Vi er ikke er muslimsk land, ennå!

27.05.2017 kl.12:42

Greit å få vite om dette, så man kan kreere et motsvar om det skulle skje andre.

Beathe
27.05.2017 kl.12:50

Veldig bra skrevet.

Vi i dette landet kler av oss om sommeren. Og få høre slikt hører ikke hjemme her. Syns nå at de muslimske har fått for mye makt og vi er blitt mindre tall.

Helt forferdelig.

Jeg er også enig i det Evy skriver. Ingen skal finne seg i rasisme

Berit
27.05.2017 kl.12:51

Nei, det er ikke greit!

Vi alle må ta skikken dit vi kommer, og passer ikke skikken oss.. vel - da er det helt fritt å reise tilbake dit vi kom fra igjen!!

27.05.2017 kl.12:56

Det må settes en stopper for muslimsk innvandring til Norge før de kommer i flertall og innfører sharia-lover.

Bente Sjøstrand
27.05.2017 kl.12:57

Dette er ikke akseptabelt, LANGT DERI FRA😡

Kåre
27.05.2017 kl.13:00

NEI! Det er ikke greit!

Torgny Lars Bakken
27.05.2017 kl.13:05

Dette har dessverre alt å gjøre med politisk islam; en kjønns- og religionsfascistisk ideologi.

At vestlige kvinner blir ansett som løsaktige og mindreverdige hvis de ikke dekker seg til, er bare én av mange andre grunner til at hijab, burka, burkini og niqab bør forbys i det offentlige rom.

Å legge vekk symbolene for en kjønns- og religionsfascistisk ideologi, bør være ett tydelig integreringskrav som bør være lett å etterkomme for de familier som har et reellt beskyttelsesbehov, og som har vilje til å la seg integrere.

27.05.2017 kl.13:12

Dette var veldig trist å lese.

Helena
27.05.2017 kl.13:14

Ærlig talt. I Norge har vi heldigvis frihet til å kle oss som vi vil. Det er helt respektløs oppførsel.

Jostein
27.05.2017 kl.13:15

sjukt... rett og slett sjukt... det er så sjukt at jeg må spørre.. er det sant???

fortsetter dette slik så er det ihvertfall ikke rart at vi får flere og flere rasister og fremmedfrykten vokser.. Se dere omkring, hva har skjedd med Norge de siste 20 åra?

Turid Breiland
27.05.2017 kl.13:18

NEI , bra skrevet😊De burde forstå at de er gjester i VÅRT LAND OG AT HER MÅ DEBARE INNRETTE SEG ETTER OSS OG VÅRE HOLDNINGER 😳Reis hjem hvis dere ikke klarer det

Dagfinn løkke
27.05.2017 kl.13:19

Nå må det ble slutt at våre egne blir trakassert av muslimske innvandrere.De må som alle andre leve med den kulturen som vi har i Norge. Har de problemer med å leve etter våres regler og normer.Så må de finne en annen plass å bo. For eks deres hjemland. De er ikke tvangflyttet hit. Du har min fulle støtte. Jeg kaller dette respektløs.. mvh Dagfinn Løkke.

Anne Marit
27.05.2017 kl.13:21

Nei det er ikke greit.

Linda Kristin Øye
27.05.2017 kl.13:24

Aldri I livet om nokon kan kome hit å fortelle kva ein kan ha på seg og ikkje, at denne dama har hijab er henna valg, at Lena har på seg t-skjorte/shorts er henna valg! Noreg er eit fritt land, og ingen norske skal måtte forsvare korleis dei går kledd. Om nokon finner det støtande, so versågod hald dykk heime, eller reis herifrå, her er det norske klèskodar som gjeld, om oss besøker eit land som krever meir tildekking, so blir det etterkòmt, nei finn dokke I retningslinjene her, eller reis heim, rasisme er rasisme, same kva veg det går, ein kan ikkje finne seg I å bli sjikanèrt utan grunn!

Tvillingki
27.05.2017 kl.13:24

Husker en sommer det var så varmt jeg kjøpte meg en shorts og topp og ruslet nedover gågata da en norsk eldre dame sa til meg at jeg burde kle på meg for jeg så ikke ut. Ja jeg var da overvektig men det var sårende. Jeg har ikke brukt shorts siden den dagen.

Og ja rasisme går begge veier tro meg jeg var gift med en fra et annet land så så det vet jeg veldig godt.

Lisa Haarbye
27.05.2017 kl.13:39

Jeg synes at det som skjedde med deg på bussen er helt uakseptabelt. Helt hårreisende at du fikk en slik kommentar slengt mot deg i ditt eget hjemmeland! Det er provoserende for å si det mildt!!

Sven Espeland
27.05.2017 kl.13:40

Det er tragisk lesning. Jeg blir bare enda mer forbannet over folk vi har tatt vel imot, som ikke respekterer oss. Håper virkelig at noen politikere gjør noe med fandenskapet som tar seg bare til rette her.

Geir Jøsendal
27.05.2017 kl.13:40

Dette handler IKKE om "rasisme". Men om religiøse og kulturell intoleranse. Det er viktig å skille mellom begrep som betegner forskjellige ting. Det "utvidede rasismebegrepet" er en ulykke som bidrar til forsimpling av viktige debatter. Stort sett er nyanserende begrepsbruk å foretrekke fremfor ord og uttrykk som innebærer overgeneraliseringer. Det handler blant annet om presis fremfor uklar argumentasjon og tankegang, og om at virkeligheten faktisk er sammensatt og komplisert.

Geir
27.05.2017 kl.13:43

Nei det er langt fra ok at sånt skjer. Sånne burde ikke få lov til å bo i Norge hvis de ikke kan respektere at Kari og Ola er norske med norske verdisyn.

Geir jægtvik
27.05.2017 kl.13:45

Utrolig.. syns vedkommende kunne reist hjem til hjemlandet sitt.

Mimmi
27.05.2017 kl.13:54

Er jo så typisk at man kommer på ett godt forsvar etterpå. Absolutt ikke greit i det hele tatt. Er i så fall kun mine barn som kan komme med kritikk av mitt klesvalg og forventes å bli hørt på .

Awais
27.05.2017 kl.13:57

Jeg har vanskeligheter for å tro at dette her har skjedd..

Jeg personlig har aldri sett full buss med folk som har på hijab, og på en så fin sommer dag har jeg hvertfall vanskelig å tro at det ikke var noen andre etnisk norske på den bussen fra jernbanetorget.

Så beklager, den kjøper jeg ikke.

Og glem ikke de dagene damene med hijab ble trakassert og dratt av hijaben, du som er veloppdragen høflig og sterk kvinne lot deg selv bli satt ut av at hun ba deg dekke deg til..

Og ikke minst du gikk av bussen 2 stopp før og gråt i tårer..

Tenkt på dem som må ta av hijaben uten deres egen vilje men på grunn av folk som ser ned på dem og kritiserer osv...

Tror nok du overeagerer, folk har hatt det mye mye verre en det du mener du gikk gjennom.

Dessuten så har jeg vanskeligheter med å tro på det..

27.05.2017 kl.13:58

Nei det er absolutt ikke greit i det hele tatt .. Vi er Norske og her går vi nøyaktig slik kledd vi vil. Syntes absolutt det er omvendt rasisme. Takk gud at jeg er så heldig å ble født og oppdratt i Norge ❤ Takk mamma for at du er Norsk, takk pappa for at du lot mamma oppdra meg i Norge og ikke i Chile som er ditt fødeland ❤ Ikke for at Chile er noe gale og vokse opp men jeg slapp fattige kår i ett land jeg pr dags dato ikke har noen annen tilknytning til enn en pappa ❤ Jeg forstår de har sin religion men nå har det seg slik at jeg kan ikke dra til Tyrkia ( har feriehus der ) og forlange at de bygger kirke for jeg er kristen men de kan komme hit å få byggw moské. Tyrkerene hadde ledd av mef og spurt hvem jeg tror jeg er 😂

Ingvar
27.05.2017 kl.14:16

å spre slik hat er bare tullete. Eneste norske???? Hva vet vel du om hvor de er født?! De finnes kristne som er like frekke uten at noen generaliserer. Hva med å prøve å ikke hate så mye? Det var en kvinne, og det er klart at det finnes rask innenfor alle kulturer og religioner. Å fremstå deg slik, som en arisk kvinne uten feil og som er perfekt er bare idiotisk. Prøv å være litt åpenhjertig og ikke døm andre.

Håkon
27.05.2017 kl.14:18

Ser ut til at det er bare en ting å gjøre.

Innføre Burkapåbud for alle, uansett etnisk tilhørighet.

*

*

Kanhende inkludere turister også? Just in case...

*

*

*

IRONI

Beklager til alle som ikke har kapasitet til å skjønne det.

Yngvar Nilsen
27.05.2017 kl.14:24

De kommer til å bli verre bare vent 😓

27.05.2017 kl.14:40

4zzzzzz 4z3to 44cm e44z4r4z22q3ww325q2q3å233to h

Anne brit Røste
27.05.2017 kl.14:44

Enig! Dette er ikke greit!!

Anne-Grethe Christensen
27.05.2017 kl.14:46

Dessverre hadde ikke rasisten på bussen sitt navn stemplet i pannen, men jeg ville gitt beskjed til sjåføren og anmeldt forholdet til politiet😡

kari knatvold
27.05.2017 kl.14:47

Helt sykt. Fortsett å kle deg som du gjør😘Det var hun som burde gått av bussen!!!

Borgny
27.05.2017 kl.14:48

Det er ikke greit å be en norsk kvinne dekke seg til offentlig. Har disse menneskene problemer med hvordan vi er kledd, så kanskje de skulle pakke kofferten og returnere til der de reiste fra.

Marit
27.05.2017 kl.14:52

Nei, dette er ikke greit. I dette landet har vi frihet og den skal vi hegne om for alt det den er verdt.

Når man reiser rundt i verden og besøker andre land så må man respektere og akseptere andre lands lover og regler og kle seg deretter. Det gjelder for de som kommer til Norge også, og spesielt hvis man skal slå seg ned i Norge eller et annet vestlig land.

Kim Andre
27.05.2017 kl.14:55

Send dem hjem igjen eller gi dem ein straff som vi nordmenn får når vi ikke respekterer andres religion. Men det skjer vel ikke noe når det er innvandrere som gjør eller sier noe pga politiet og statlige folk ikke tørr fordi dem er redd får å bli kalt for RASIST...

27.05.2017 kl.14:56

Nei,der er IKKE greit. Det er faktisk vårt land, vår kultur.....og det er slik vi skal ha det her....RESPEKT for vår identitet bør de ha. ......

Marianne Aas
27.05.2017 kl.15:12

Enig i at den tilslørte damen var rassist. Det er mange av dem på Tv og ute i byen ellers.

Det er blitt slik for at vi etnisk norske går rundt livredde for å være rassistiske og finner oss i at

vi blir behandlet slik av alle innflytterne.

Jeg forstår ikke, eller det gjør jeg jo, hvorfor de vil hit til Norge. Her kan de behandle oss slik de

vil for kanskje å hevne seg på at vi her er oppdratt til at kvinner og menn er like verd (nesten)

Camilla
27.05.2017 kl.15:13

Nei, det er absolutt ikke greit! 😡

Er vi i Norge eller?

27.05.2017 kl.15:26

Uff

Lene F. H. Schmedling
27.05.2017 kl.15:30

Dette har ikke noe med rasisme og gjøre, for det er ikke rasen det går på, men en idiotisk tolkning av en religion som egentlig er god. Det er tolkningen som er feil, Kvinner skal ikke dekke seg til annet enn når de ber. Resten er mannens dominans over kvinner!

Star
27.05.2017 kl.15:38

de som flytter hit får respektere oss og vårt land ..har de problemmer med det .bør de vurdere å ta turen tilbake dit de kom fra ..ingen har tvunget dem hit .

Kari Anne
27.05.2017 kl.15:57

Dette burde vært tatt opp lenger opp i systemet. Innvandringsministerens kontor faktisk. Sånn kan vi ikke ha det. Denne personen og hennes familie burde sendes ut av landet som straff for å ikke godta vår kultur. Jeg mener faktisk at hijab burde vært forbudt. Jeg sliter med å akseptere damer med hijab.

Jo
27.05.2017 kl.16:07

Den kommentaren kunne denne kvinnen spart seg.

Jeg skal ikke si noe som er sagt tusen ganger før om slikt.

Men har de problemer med at norske kvinner er kledd på en annen måte en dem bør de gå skikkelig i seg selv å spørre seg om det er verdt å være i et slikt land.

27.05.2017 kl.16:08

Tatt i betraktning dommen mot frisøren burde dette vært meldt som rasisme. Her blir da en norsk borger tilsnakket på en slik måte som omvendt ville vært meldt som rasisme. Rasisme virker like dårlig mot absolutt alle.

Peo johansson
27.05.2017 kl.16:13

Om jag nu har förstått Norskan rätt, så är denna fråga djävligt dum och obetänksam!

27.05.2017 kl.16:22

Er det et problem for disse innsnevrede menneskene så synes jeg de kan gå isteden for å ta buss. De kan holde seg inne hvis det er et problem for dem å være i det norske offentlige rom. Faktisk ganske uintelligent kommentar!

27.05.2017 kl.16:29

Det er jelt uhørt at våre nye landsmenn skal komme hit å forandre vår kultur. Men det er noen av de som ikke har noen grenser for hvordan de oppfører seg.

Bjørn Stene
27.05.2017 kl.16:37

Her i landet er det Vi som bestemmer, vårt land, våre lover, vår regler, vår normer og våre skikker.

Passer det ikke dem, så kan de jo bare å reise hjem

anne olsbø
27.05.2017 kl.16:41

det får da være måte på,hun skulle vært tiltalt for rasisme på lik linje med hun norske frisøren som fikk en stor bot

Bård
27.05.2017 kl.16:42

En alminnelig trygg og robust kvinne i sin egen hjemby skal ikke bryte sammen av at en religiøs kvinne fra en annen kultur ytrer seg om klesdrakten hennes. Vanskelig å si her om dette er en bevisst overdramatisering eller om Lena også har mer "bagasje" å bære på vis a vis islam og/eller muslimske kvinner, men det er under alle omstendigheter tøvete å beskrive situasjonen som om det nå er slike tilstander at enhver norsk kvinne risikerer å bli trakassert så grovt på bussen at et nervøst sammenbrudd på kunne påregnes.

Dessuten: Man kan ikke "forlange" at noen "bør" dekke seg til. Enten forlanger man at noen SKAL dekke seg til, og har da en eller annen form for formell eller uformell makt til at kravet må kunne oppfattes som et reelt press, eller så GIR MAN UTTRYKK FOR at noen bør dekke seg til, og da svarer vel de fleste bare "Hyggelig å høre - og jeg synes i grunn du kan holde tankene dine for deg selv".

Christer Laudal
27.05.2017 kl.16:46

Utrolig at vi er så tolerante her i landet😇 Hadde nettopp en kompis på en som var inne på et interessant tema; nemlig at vi i Norge opererer som nest største menneskesmugling, ved hjelp av Siem- båten i middelhavet! Noen i Italia er ikke så overvettes begeistret for denne innsatsen!

27.05.2017 kl.16:56

Legger tilfeldigvis merke til at min kommentar ikke gikk gjennom modereringen. Om dette er fordi du tror noen av mine kontaktdetaljer falske så kan jeg trygt påpekte at det er faktisk min epostadresse (men ser jeg stavet feil første gang), og ja, hehe, det er min hjemmeside. Det domenet er en intern spøk bare.

27.05.2017 kl.17:12

Maja: Heisann. Her inne på forbipolene eksisterer et filter av ord som ikke slipper gjennom, og som aldri når meg. Disse kommentarene blokkeres av blogg.no, og jeg får altså aldri se dem.

Amonym
27.05.2017 kl.17:00

Dettan e vårres land, kor vi e vandt tell å gå lætt kledd i varme daga...

Ves de itje lika kles stiln vårres så kan dæm bære fær tebake te sitt land... 😡😠

Dæm kan itje kall åss rasisme, før dæm e like masse rasisme mot åss i vårres land...

Gro Wenche Pettersen
27.05.2017 kl.17:02

Jeg hadde tent på alle pluggene, makan til frekkhet !! Å komme her og kreve noe sånt, nei fyyyy.

27.05.2017 kl.17:24

Hei,

Takk for svar, bemerkelsesverdig dog ettersom min skrevne kommentar ikke inneholdt noe usedvanlig, ei heller hetsende.

Men jeg kan nevnte at "høydepunktene" i kommentaren var at tittelen er misvisende. gjenfortellingen inkorrekt og overdramatisert til sammenligning av originalt utsagn.

27.05.2017 kl.17:33

Maja: Jeg aner desverre ikke hva du kan ha skrevet, men du må ha brukt ord som ikke slapp gjennom filteret. Det filteret behøver ikke inneholde noe som akkurat du mener er usedvanlig eller hetsende, da det jo ikke er din blogg dette her. Takk for kommentar. Man kan være enige om at man er uenige. Ha en fin dag.

Hege
27.05.2017 kl.17:30

Jeg hadde blitt så forbannet og provosert at jeg hadde gått i busstaket! Jeg hadde ikke tenkt på min egen sikkerhet engang så sint hadde jeg blitt. Den damen skulle fått høre hva jeg mente om hennes uttalelse og patetiske undertrykte holdning. Steike.......!

Kjell
27.05.2017 kl.17:52

Setningen: "Du, jeg synes du skal dekke deg litt til, jeg!" - Er det rasisme? Er dette en politisak?

Sandra Storvik
27.05.2017 kl.18:02

Det er fullstendig uakseptabelt å be en norsk jente/kvinne,gutt eller mann om å kle seg respektabelt. Her har vi frihet til å kle oss som vi vil .

Charlotte Moberg Lokøy
27.05.2017 kl.18:19

Det er definitivt ikkje ok. En ting å si til sånne. Pakk dere hjem der dere hører til eller innfinne dere ned sånn vi har det

27.05.2017 kl.18:33

Synes det er rart at folk skriver at man bør få kle seg slik man vil, men så fort det er snakk om en kvinne som dekker seg til blir de bedt om å ta kulturen sin "tilbake dit de kom fra". Mange av disse kvinnene er født og oppvokst i Norge og har valgt selv å kle seg slik i de aller fleste tilfeller nettopp fordi det er en del av deres kultur fra det landet foreldre eller besteforeldre kommer fra.

Mange her skriver jo til og med at her i Norge har man rett til å gå kledd slik man vil og det gjelder ALLE. Ikke bare "etnisk norske" som dere kaller det.

Og det med at "etnisk norske" er blitt i mindretall og at muslimer kommer til å "ta over landet" er rett og slett bare tull. Hvis dere hadde lest dere litt opp om temaet før dere slang ut kommentarer hadde dere visst at man regner med at det er maks 194 000 muslimer i landet (kilde dersom noen skulle være i tvil: http://forskning.no/meninger/leder/2013/02/hvor-mange-muslimer-er-det-i-norge). Og selv om man er muslim betyr ikke det at man ikke er norsk.

Jeg mener at man bør bli mindre opptatt av mitt og ditt og heller fokusere på vårt. Vi må bli bedre på å dele med hverandre og respektere hverandre. Dette gjelder også for alle. Sånn som verdensbildet ser ut i dag er det viktig å ta vare på de som har det vondt og hjelpe de som trenger hjelp. Uansett hvor de kommer fra, hvordan de ser ut, hvilken hudfarge de har og hvilken religion/hvilket livssyn de har.

27.05.2017 kl.19:19

Overhode ikke greit, det finnes mye rassisme den veien og men det blir ikke snakka høyt om. Ikke rart at enkelte ikke integreres i Norge de er overhode ikke intresert i dette. Og då kan de benytte seg av en anna frihet vi har i dette landet. Reis tilbake der dei komme i fra det står de helt fritt. No er det selfølgelig ikke alle som er sånn. Det er forskjeller blant de som hos oss NORSKE

Hanne
27.05.2017 kl.19:25

Hørte faktisk et utsagn fra en invandrer for ei tid tilbake, det han, en somalier, sa: De verste rasistene er ikke nordmenn av norsk opprinnelse, det er faktisk innvandrerne selv som er de værste, for de trakasserer de hvite mere enn folk tror, de blir kaldt for hvitfisker, haier, hvitinger.. Krittiserer hvordan folk går kledd, harselerer den norske klesdrakten og de norske kvinnene mere enn noen tror, og innvandrer kvinner er ikke stort bede enn innvandrer mennene i sine utalelser.... Lurer på hva som hadde skjedd om du hadde annmeldt disse kvinnene for trakassering og rasisme... Ståpå, vær deg selv, svar på tiltale..

Bente
27.05.2017 kl.19:54

Det er ikke greit i det hele tatt! Jeg blir rasende av å høre slik! Vi må kjempe for den friheten vi har opparbeidet oss. Men nei, det har ikke noe med å dra hjem å gjøre. Kvinnen var vel hjemme. Sikkert norsk statsborger også. Her må det svares på tiltale uten å blande kortene! Bente

Jeg
27.05.2017 kl.20:14

det gjorde meg rett og slett vondt å lese dette her ettersom jeg tar buss nr.60 hver eneste dag, flere ganger på dagen, og det har aldri vært episoder noensinne i nærheten av det som ble beskrevet her, altså ALDRI. Jeg tror at dette er rett og slett TØV og overdrivelse(dessuten så kan overdrivelse luktes på lang avstand i teksten at dette blir rett og slett for dumt). Når var det å gå i bikini og shorts "typisk norske klesdrakt" forresten?? Nei, dette er så tullete forsøk på å sverte utlendinger igjen og det øøser av teksten og alt dette pga. at en eldre "dame med hijab" sa til Lena at hun kunne dekke seg litt til...hahah fy fan at det går ann

27.05.2017 kl.21:28

Ikke bra....

Men det jeg la merke til var at det stod skrevet:

"Hun hadde fri fra jobb som resten av landet, "

DET føltes som et slag i magen på meg da. For jeg i likhet med mange andre måtte på jobb den dagen... Ikke mye fri nei...

27.05.2017 kl.22:05

Anonym: Oi det har du rett i ja. Atte går an å skrive så feil. Sorry. Takk, den skal jeg rette på. Ellers er det svart på kommentarene i et eget innlegg ( http://m.forbipolene.blogg.no/1495914777_den_vakreste_dukka_mi.html)))))

Anne
27.05.2017 kl.21:41

Skjønner ikke hvorfor enkelte mener dette er tøv. Hvorfor skal vi ikke tro på at en norsk kvinne ble provosert. Innvandrere/muslimer er vel ikke noe bedre enn andre. Så fort noen kommenterer et eller annet negativt om en innvandrer/muslim, så er hylekoret her med en gang. Ingen er feilfri, ikke en gang muslimene. Har selv stått og ventet på buss i Drammen som eneste hvite norske kvinne. En gjeng unge muslimske menn sto klint inntil meg, og han ene sto å spytta foran bena mine helt til bussen kom. Men hylekoret har vel en unnskyldning for det også, jeg har vel provosert dem på en eller annen måte.

27.05.2017 kl.21:43

Anne Grete jeg hadde samme sjåfør i dag da jeg dro til botanisk og ga han beskjed . Han sa at dette ikke er akseptabelt og at enkelte somaliske kvinner ikke har noe respekt . Dette gjelder ikke alle og det må understrekes . det er skremmende å se at folk er så overrasket , jeg ble jo det selv da dette skjedde meg men det er dagligdags desverre

Magnus
27.05.2017 kl.21:46

Det er pussig hvordan noen som kommenterer her, klarer å lese inn ting i bloggen som faktisk ikke står der. For eksempel 'Jeg' som nevner 'bikini'. Kvinnen hadde ikke på seg bikini, men shorts og T-skjorte!

Og så er det et par mannfolk som jamrer seg fordi dette er generalisering av alle muslimer. . . Hvem påstår noe sånt? Det er i tilfelle dere selv som tenker på 'alle muslimer'. Hva sier det om dere selv?

Ellers er jeg enig med Geir J. i at dette ikke handler om rasisme, men om intoleranse.

Camilla
27.05.2017 kl.21:58

Hahaha, vet du hva, da skulle jeg ha anmeldt en drøss med norske kvinner i å legge seg borti hva jeg har på meg. Kvinner er kvinner verst, uansett hvor og hvem.

Imtiaz
27.05.2017 kl.22:19

De som har kommet til dette fantastiske landet med de beste menneskene i verden, må skjønne EN ting; er det noe dere ikke liker med dette landet så er det bare å reise tilbake dit dere kom fra!!!!!!!!!!

Arne
27.05.2017 kl.23:15

Dette er uakseptabel av en innvandrer, vi i Norge skal gjøre det som vi alltid har gjort. Vi kan ikke begynne å la oss underkue av andre nasjonaliteter og trossamfunn. de har valgt å komme hit og må finne seg i våres kultur å kjøreregler men man bør ikke være uforskammet i kommentarene til dem.

Dhea
28.05.2017 kl.00:01

Hei.Jeg blir så rasende å lese innlegget ditt.Jeg er selv muslim og slik hennes holdningen er ikke riktig.Neste gang du får høre slik utsagn da kan dere svarer på lakum dinukum waliyadin som betyr din tro skal forbli din og min tro skal forbli min.Så det er ikke slik vi skal tvinge folk til å følge våres regler.Beklager at du måtte oppleve dette.

Dhea
28.05.2017 kl.00:10

Dette innlegget retter jeg ti Awwais.Ja...enten du tror på eller ikke nå må du også vite om at jeg hadde tatt en kollektiv i Oslo og de var bare hijaber som satt i bussen.Husker ikke hvor mange de var men det var vell ikke viktig.Så alt er mulig i denne verden dessverre!

JJ
28.05.2017 kl.00:20

Spørsmålet er hvorfor vi har tatt imot tusenvis av flyktninger og asylsøkere hvert eneste år siden innvandringsstoppen ble innført i 1975 ?

Jeg leste et sted , husker statestikken sånt ca.

Til år 2000 var det ca 260.000 innvandrere i Norge , nå i 2017 er det ca 970.000 innvandrere, nesten en økning på 700.000 innvandrere på 17 år.

Børge Nilsen
28.05.2017 kl.00:30

Defintivt ja! Av og til er det helt på sin plass å be folk dekke seg til. Selv blir jeg mest irritert og føler vemmelse når jeg ser menn i bar overkropp i dagligvareforretninger, der de strekker seg og åpner de rufsete armhulene sine over grønnsakdisken.

Singlet er også en uting. Nesten verst er de ermeløse t-skjortene som får folk til å se straffedømte ut.

Men å oppfordre folk om å dekke seg til av religiøse årsaker, er selvsagt helt tullete. Uansett hvilket spøkelse man velger å tro på, så er det ikke klesdrakt som kommer til å være tema når dommedag kommer. Vi ødelegger planeten. vi bruker vanvittige beløp på luksusvarer til oss selv vel vitende om at folk sulter ihjel eller blir alvorlig syke fordi de ikke har råd til legehjelp, de fleste av oss står også ganske passive og ser på mens verden rives i stykker for 80 millioner flyktninger verden over.

Nei, jeg tror nok regnskapet til Gud, Allah eller hvem det når er, kommer til å inneholde langt mer vesentlige poster enn en dames klesdrakt på bussen.

Remi S
28.05.2017 kl.01:04

Nå kan man sikkert si mye om FrP og innvandring, men dette har de advart mot i minst 30 år! Kanskje man nå skal begynne å lytte? Eller er det for sent?

Nei, selv om denne muslimske kvinnen har sin ytringsfrihet og dermed har retten til å ytre sine meninger, så synes jeg ikke dette er greit! Det er faktisk ikke greit at mennesker som vi har tatt imot fordi de trengte hjelp, skal kreve at vi skal endre vår måte å leve på kun for å tilfredstille dem! Dersom noen ikke liker vår frihet og måten vårt samfunn er skrudd sammen på, så kan de reise hjem til det landet de kom fra! Er de født og oppvokst i Norge? Ja, vel... Da burde de vite bedre.

Jeg er glad i landet mitt! Jeg er glad i friheten vi har her! Jeg er glad i mangfoldet denne friheten skaper.

Som en innvandrer sa i et intervju for noen år siden: "Når vi er så heldig at vi får lov til å bo og leve i et land som Norge bør vi vise dem respekt og takknemlighet, ikke tråkke på det som har gjort Norge til det fantastiske landet det er. Vi behøver ikke oppføre oss som om vi fortsatt bor i Pakistan eller Iran, vi kan heller vise vår takknemlighet og ære landet og det norske folk ved å omfavne deres frihet. Vi har ingen rett til å kreve at det norske folk skal leve som om de bodde i et muslimsk land. Vi må ikke glemme hva vi flyktet fra, vi skal ikke glemme hvor vi kommer fra, men vi skal og bør omfavne gjestfriheten Norge viser oss. Hvis ikke kan vi like godt reise hjem igjen ...".

Det er valg til høsten. Dessverre er det ingen andre politiske partier som våger, derfor bør kanskje flere gi FrP honnør ved høstens valg. Ikke stemple dem som rasister og fremmedfiendtlige, men rett og slett stemme på dem!

Linn
28.05.2017 kl.01:11

..dette er noe av det verste jeg har hørt! -vi kan jo snart ikke være norske i Norge! Jeg bor i Nordland fylke og er skjelden i Oslo, men det hender, og ble mildt sakt oppgitt over det jeg så! Vi er nok mer skjermet for slikt hær oppe, og blir litt satt ut når vi da ser hva som har skjedd! Vil si at det er like rasistisk å uttale seg om den norske kulturen, som noen annen kultur!

Britt
28.05.2017 kl.02:07

Zzz.. hvor mange ganger daglig blir muslimer trakassert av oss nordmenn? Ikke greit av den hijabkledde kvinnen å si sånt, men hvor er hylekoret når en mørkhudet/tildekket person blir trakassert? Pek ikke fingre, om dine hender ikke er rene.

Jente 20
28.05.2017 kl.02:25

Nei jeg tror først jeg hadde sett meg om om det var noen kamera der og vist det ikke var noen som jeg så, ja da hadde jeg vudert å dratt opp t-shirts og vist henne bh/puppen og gått av bussen c:

Valhall
28.05.2017 kl.04:25

anmeld henne for rasisme.

Rolf
28.05.2017 kl.09:21

På tide og få alle damer i norge til å storme de distriktene iført badeklær. Rett og slett en flashmob.

Anna
28.05.2017 kl.09:43

Nesten som fra" Handmaids tales" serie - det sterter med snåblikker og komentarer, små forandringer som er så smott at ingen reagerer, helt til den dagen hvor kvinners frikhet er helt borte. Men da ble det for seint...

Jannicke Kanutta
28.05.2017 kl.09:54

Dette er ikke greit. Kvinner har I mange år kjempet I dette landet for muligheten til å velge selv blandt annet hvordan de kler seg. Bor mann I Norge skal mann akseptere de lover og

regler som gjelder her, uansett hvilken religiøs tilknytning mann har eller ikke. Det blir I en tidligere kommentar påpekt at siden muslimske kvinner I hijab blir trakassert, er det derfor berettiget at hun kan få en slik kommentar om å kle på seg. Ingen av delene skal aksepteres! En kvinne (og/eller mann) skal ikke føle tvang, usikkerhet eller frykt over sitt valg av klær, kjærlighet, politiske synspunkter eller bare av å gå på gata.

I hun
28.05.2017 kl.10:21

Nei det var ikke greit av damen å si det.

Men jeg registrerer at det er en del her som benytter anledningen gen til å spy ut galle her. Uttrykk som reis tilbake til dit de kommer fra, muslimene kommer.mer å tar over la det, snart har vi shafia lo er her flyr. Dere som slenger ut slike ting er de som gjør meg kvalm her.

28.05.2017 kl.10:49

Frihet bør være å gjøre det man vil, uten å skade andre. Ytringsfriheten gir oss rett til å si hva vi vil. Det blir en kamp mellom verdier. Den sterkeste vinner. Vær sterk. Sjekk ut MY STEALTHY FREEFOM på Facebook. I sommer skal jeg bade naken.

Elise
28.05.2017 kl.10:51

Svært uhøflig å ikke takke kvinnen som ville tilby setet sitt til andre. Isteden blir hun pepret med negative bemerkninger om kledningen sin. Voksne mennesker må vise yngre generasjoner hvordan en respekterer hverandre, noe annet er uakseptabelt. Vi burde også dele opplevelser der en møter hverandre med vennlighet og toleranse, dessverre er media ikke like interessert i oppløftende saker ;)

Vibeke Hoff
28.05.2017 kl.10:57

Jeg synes det vitner om lav toleranse og Lite smidighet fra våre nye landsmenn. Dette er veldig trist, for akkurat dette skaper rasisme i Norge. Dette er vel rasisme andre veien. De har valgt å komme hit og har fått lov å nyte godt av våre goder. De får bygge moskeer og bruke hijab. Vi aksepterer deres kultur, det minste de kan gjøre er å akseptere vår. Om de har problemer med kleskode, norske flagg på 17. Mai, feiring av jul og påske i skoleverket- shit happens! vi er så innmari redd for å være rasistiske og uhøflige her i landet at hele vår kultur går snart føyka!!

Jostein B
28.05.2017 kl.11:29

Når innvandrere kommer til Norge for beskyttelse , burde dei tilpasse seg Norske skikker / klæskode.Dvs sei at dei bruker burka og andre unorske antrekk på sin nasjonaldag eller andre høgtider. Desto mer innvandring , desto mer problemer vil etnisk Norske oppleve det samme som hun på bussen

Aud
28.05.2017 kl.11:33

HURRA! Jeg har mange ganger hatt lyst til å si det samme til enkelte unge damer som ikke helt vet å kle seg etter situasjonen. Så slapp av, vi har alle våre meninger om hva som passer seg til enhver tid.!

Petter
28.05.2017 kl.11:34

Norske politikere har ødelagt Norge ved å fylle det med folk som ikke hører hjemme her!

Ann
28.05.2017 kl.12:56

Det var godt skrevet. Sånn burde ikke vi ikke måtte høres. Liker de ikke oss og landet vårt. Ha det bra og god tur. 7Men mye av det har vi ødelagt selv. Mange som kommer hit får hjelp både I hue og rev. Vi burde bruke litt av de pengene godheten på de gamle å syke som har bygget opp landet.

28.05.2017 kl.13:28

Jeg synes at graden av bekledning man bør bruke avhenger av hvor fin eller stygg kropp den enkelte har. Hvis en person har stygge hudsykdommer (slik som meg) eller utlagt tarm eller for eksempel bare er svært stygg, så blir det feil å ikke ha klær på. Men en pen ung dame eller kjekk ung mann med ren fin kropp kan gjerne sitte nesten naken. Jeg tenker at det å sitte /helt/ naken på bussen ikke nødvendigvis vil være bra for setene. Men vi må se litt praktisk på det.

Om noen fortalte meg at jeg burde dekke meg til, for å følge en innvandrerkultur, så ville jeg nok først ha tatt opp mobilen og fotografert ham, og jeg ville ha spurt om navnet. Så ville jeg kanskje ha postet om det på Facebook, Det samme med en etnisk norsk idiot som manglet folkeskikk og kom med urimelige krav til meg.

Det jeg reagerer på her er ikke at det tydeligvis finnes en muslimsk kvinne som bruker buss og er ganske tåpelig og ufordragelig, men at en etnisk norsk kvinne skriver et LANGT blogg-innlegg om denne ene muslimske idioten (det er jo absolutt ikke mangel på etnisk norske idioter), og at en skare av andre etnisk norske kvinner henger seg på med å poste om det og kommentere det, som om det skulle være representativt, og som om det skulle være forskjellige fra dem. Det vil si, dere. Slik jeg ser det er det dere fremmedfryktere som prøver å sette innvandrere generelt i et dårlig lys, det er dere som er livredde for andre, som er de virkelig stupide her.

per kristian
28.05.2017 kl.13:33

Ett lysende eksempel på hvorfor vi må stemme Frp å sikre en streng invandringspolitikk. Dersom vi ikke gjør det vil vi beklagelig nok bli nødt til å stille i nikab hele gjengen.

Skulle nesten ønske jeg var på bussen sammen med deg å kunne bedt dama kysse seg i baken.

May
28.05.2017 kl.14:00

Jeg hadde dradd av meg toppen, stått i bh-en og sagt: "å jøye meg så varmt det er! Er ikke dere varme i dag?"

Johannes
28.05.2017 kl.14:52

Vel hun har rett til å si det. Ser at det var uhyggelig å bli fortalt det, men virka som litt overreaksjon med nesten å begynne å gråte. Går an å overse folk, eller si dem imot.

Kenneth
28.05.2017 kl.15:11

Nei, det er ikke greit å komme til Norge og så prøve å tvinge på etniske nordmenn uskikken de har tatt med fra slummen de kommer fra. Jeg merker meg i kommentarfeltet at svært mange ikke vet hva en rasist er. Jeg er litt overrasket over at så mange tror at det som skjedde her er rasistisk. Rasisme er når du behandler folk annerledes basert på deres rase eller hudfarge. Hvis du tror dette skjedde her, bør du lese artikkelen en gang til. :D

Julie
28.05.2017 kl.15:16

De har muligheter til mange andre trygge land, mens velger Norge fordi her får de alt servert på sølvfat!

Da synes jeg virkelig de kan være takknemlige og vise respekt ovenfor VÅR kultur i stedenfor å tvinge sin kultur (som de faktisk ikke ville bo i, ironisk nok) hit og på oss!

28.05.2017 kl.16:18

Vil bare si tusen takk for all støtte og kommentarer

Blogginnlegget er ett samarbeid mellom Helene og meg.

Jeg har jo skrevet ett innlegg på Facebook , jeg kunne jo selvfølgelig skrevet dette innlegget selv men valgte å la Helene ta det fordi hun er en av de mest seriøse bloggerne jeg kjenner. Hendelsen var skikkelig ubehagelig og det har faktisk gått opp for meg nå at dette ikke er akseptabelt.

Tusen tusen takk igjen. Mvh Lena Andreassen

28.05.2017 kl.16:52

Lena Andreassen: Kjære deg, tusen takk for dette samarbeidet. Som du vet har jeg kjent dette på kropp og sinn selv, og følte derfor at jeg godt kunne belyse din opplevelse av avmakt. For selv om slikt kan virke som en bagatell i hverdagen, er det ikke slik det oppleves for oss. Du har helt rett, dette er en sann og seriøs blogg, og alt som publiseres her har ikke bare rot i virkeligheten, men har skjedd og bør gjenfortelles, samt belyses. Slik verden har blitt i dag, synes jeg dog det er verdt å stille spørsmålstegn ved de som betviler våre opplevelser. Det finnes meget mer å berette om, og jeg skriver gjerne. Så lenge man ikke støter noen, kan man godt ta opp temaer til debatt, mener jeg. Så fint at både du og jeg vet hva vi står for, slik at vi ikke støtes av uvitende kommentarer.

Arne
28.05.2017 kl.16:59

Litt om rasisme:

Det moderne rasismebegrepet, nyrasisme ("neo-racism") oppstod på 1970-tallet som en "rasisme uten raser", hvor det ikke er biologisk opphav, men kulturell tilhørighet som er grunnlag for diskriminering. Da kan rasisme forstås som at noen mennesker med en annen kultur er av mindre verdi enn andre.

Man kan i utganspunktet skille mellom

1. hverdagslige former for rasefordommer og rasediskriminerende holdninger

2. Ideologisk rasisme

3. Vitenskapelig rasisme.

Selv om forholdet mellom holdninger og handlinger ikke alltid er like klart eller lett å påvise, kan alle de tre nevnte formene være med på å begrunne ulike former for rasediskriminerende praksis. Disse kan også gi opphav til politisk forfølgelse og utryddelse av hele folkegrupper.

Med rasediskriminering forstår man gjerne det å nekte individer eller grupper de samme muligheter og rettigheter som andre nyter godt av i et samfunn på grunnlag av biologiske eller visuelle kjennetegn, religion, nasjonal opprinnelse eller andre egenskaper som kan gi opphav til raseforestillinger.

Så er det rasisme å bli tilsnakket fordi man går med klær/klesdrakt som kjennetegner en gruppe mennesker som kalles for nordmenn eller etniske nordmenn?

28.05.2017 kl.17:09

Arne: Takk for oppsummeringen. Det er dog aldri hevdet i teksten at dette var rasisme. Et spørsmål er stilt, men ingenting av den art er påstått. Mvh skribenten.

magnar
28.05.2017 kl.17:09

Det er et Parti som må ta ansvaret ene og alene for at at vårt land er blitt forpestet og ødelagt fra 1970 og til idag

28.05.2017 kl.17:33

Buhu

frode
29.05.2017 kl.06:24

Da får man begynne å ta igjen. Å gå rundt å gråte hjelper iallefall ikke. En annen ting jeg begynner å bli litt lei av, er denne mentaliteten: "Det er noen fæle folk der ute, men det er noen som er allrighte også". Nå er det faktisk ikke de "allrighte" olkene som er interessante i denne sammenhengen, og hvorfor alle som skriver i og rundt emnet om at noen diskriminerer, absolutt skal ha med den lille setningen: "og så er det noen allrighte også da!; den begynner å bli litt oppbrukt og slitt. Helt uinteressant at noen er allrighte. Det vet alle. Det finnes allrighte folk rundt omkring. Si det som det er, og fokuser på det som ikke er allright. Du trenger ikke en unnskyldning for å si at det er noen utlendinger som aldri burde ha vært her; eller at man helst skulle sett at de levde en annen plass. Det at folkegrupper er forskjellig vet vi. Det at politikere ikke kommer til å gjøre noe vet vi; det eneste man kan si om det er "f**k...ingen skal tråkke på meg". De folka der kommer det til å bli fler av. Det eneste man kan gjøre er å vise finger'¨n.(spør du meg :-) )

29.05.2017 kl.10:43

Jeg sa en gang at Jugoslavia krigen kommer til Norge om 150 år. Jeg tror den kommer langt tidligere.

Tove
29.05.2017 kl.14:05

Dette er overhode ikke greit. Jeg blir møkk lei av at muslimer en eller annen gang kom hit for å få hjelp, og så respektere de ikke vår kultur. Her skal barn ikke få lage marsipangriser til jul - fordi skoler har en fordummende snillisme. Islam har forbud mot å _spise_svinekjøtt. Ikke forbud mot å lage marsipangriser!

Vi åpner opp for at innbyggere fra andre land, skal få gå med sitt eget lands flagg på_vår_nasjonaldag. Hva betydde datoen 17. mai for folk fra andre land, før de kom hit? Fint lite om de etter år på norsk jord, fremdeles føler behov for hva deres opprinnelige flagg står for.

Jeg ser frem til den dagen en muslim - kvinne eller mann - forsøker å rakke ned på min norske væremåte. Jeg er oppdratt strengt av en bestemor som var nøye på takt og tone i alle sammenhenger - og spesielt i klesveien. Én liten kommentar, så imploderer jeg og da fosser ordene ut.

Ken Rune
29.05.2017 kl.22:29

For det har aldri hent at en kristen (eller jødisk eller hindu eller... ) person har klaget over at en kvinne har for lite klær? Ikke at det er greit at denne muslimske damen legger seg opp i andres valg av antrekk, men det er ikke eksklusivt for Islam eller muslimer.

Når det er sagt, jeg er for å motarbeide slike holdninger uansett hvilken religion de som kommer med dem har!

Anita
30.05.2017 kl.07:25

Ikke greit. Meget frekt og ikke overasket. Men heldigvis er det mange I hijab som ikke er sånn.

Richardt Thomas Lionheart
30.05.2017 kl.11:54

Hvis man græder og tier i en sådan situation, er det fordi man er på vej til at tabe eller allerede har tabt. Man bør stolt, stærkt, højt, tydeligt og offensivt sige fra. Det er indvandreren der er gæst og bør integrere sig i norsk skik. Man bør (uden at være nedladende) spørge om hun er rigtig klog, og om hun ikke fatter, at hun er gæst, og konstatere at det er sørgeligt at have modtaget gæster, der ikke har respekt.

Fariba
30.05.2017 kl.18:59

Hei Lene

Det er utrolig trist å lese dette, men tror du ikke at dette har mer med kultur å gjøre enn islam? Det er mange muslimske kvinner som klær seg og presterer slik som andre innbyggere av den vestlige verden.

Slike kvinner som du har møtt i bussen må settes på plass. Liker ikke hun kleskapet ditt, må hun bare dra der hun kommer fra.

BO
01.06.2017 kl.14:41

Ikke greit i det hele tatt! Er du tatt inn til Norge med åpne armer for å få hjelp. Bør de i hvertfall forholde seg til norsk kultur å regler. Å vist det ikke passer med vår kultur, bekledning og regler er de kommet til feil land! Hva ville ha skjed vist en norsk kvinne har gått i bikini i deres land som flyktning og klaget på regler, rasisme og deres bekledning? Hva og hvordan folk har det i sitt eget hjem har vi ingenting med! Men ute i vårt land er en helt annen sak, mener nå jeg da!!!

hits