10 råd mot angst

 

Dette er på ingen måte annet enn et personlig inspirert innlegg. Jeg kan kun basere det jeg skriver her, på personlige erfaringer. Jeg har jobbet med meg selv og mine metoder i 12 år, og fra å være plaget med angstanfall og sosial angst, er jeg den dag i dag ikke forstyrret med noe angst i det hele tatt. Dersom man sliter med en kronisk psykiatrisk diagnose, bør man ta forbehold om at man kanskje behøver riktig medisin for å få virkning av noen av disse rådene. Selv må jeg som bipolar innta lithium for at det jeg daglig gjør av tiltak skal fungere.

Grunnen til at jeg skriver dette innlegget, er at jeg fikk en melding fra en jeg kjenner. En melding på facebook, der han forteller at han sliter med angst. Den måten jeg kan hjelpe på, er å skrive dette innlegget, og sende det til ham.

 

Her er mine råd mot angst.

 

1. Tenk over hva angst er. Det er et ord. Et ord for en forverret tilstand av frykt. Frykt er vi utstyrt med fordi vi behøver det. Angst er skapt av tanker som har bygd skrekk videre oppå frykten. Vær bevisst at du ikke skal “fjerne angsten”, men lære deg å leve med en frykt i naturlig balanse. Du kommer til å bli redd. Mange ganger. Men du kommer til å la det gå over i andre følelser slik det skal. 

 

2. Skap deg et bilde i hodet ditt på 6 måneder. Du skal bruke et halvt år på å sjekke om dette er noe for deg. Finn deg gjerne et ark nå, for å illustrere hva de 6 månedene skal inneholde av forandringer. Slapp av. Jeg skal vise deg forandringene i de følgende punktene. Men først vil jeg fastsette et akutt-tiltak ved angstanfall. Du er tross alt automatisert innen en angstpreget tilværelse, og du skal ikke klandre deg selv ved anfall av angst. Da skal du puste deg ut av det. Pust i tellefirkant: inn på fire, hold i fire, ut i fire, hold i fire, og igjen, mens du tenker at det finnes håp. Mennesker har blitt kvitt angst før deg. Jeg, blant annet.

 

3. For at hjernen din skal jobbe best mulig med dette, skal du tilføre kroppen din eksellent drivstoff. Og du skal frata den unødig gift. Dette er hvorfor jeg gir deg 6 mnd. Du kan jo miste motet dersom jeg ber deg se for deg resten av livet uten alkohol, sukker, stivelse og gluten. Gå inn i en avtale med deg selv på et halvår: Null alkohol. Spis lavkarbo kosthold. Jeg anbefaler deg meglerfu1 sin blogg for å finne oppskrifter på søtsaker uten sukker. I løpet av noen uker vil du kjenne deg sterkere psykisk og fysisk med denne livsstilen.

 

4. Ta med fysisk trening i planen. Hvis du velger jogging; sørg for å jogge på mykt underlag og unngå asfalt. Ha musikk på ørene og gi det en sjanse. Alt oksygenet vil fungere som en eneste lang pusteøvelse for deg, noe som gir deg indre ro. Nå har du det fysiske grunnlaget for en bedre og sterkere psyke.

 

5. Du tenker det, kanskje sier det og muligens skriver det. Jeg tør nesten ikke skrive det her engang, fordi jeg er klar over det skrevne og det talte ordets MAKT. Hjernen din hører deg. Og det hjernen din leser, det ser den. Det du tenker, hører den også. Du skal nå på flekken slutte å si og skrive: “Jeg har angst!” For da fortsetter du å fortelle hjernen din at den skal keep the automatic going. Du kan fortsatt være åpen om denne erfaringen din, men du må omformulere deg, da hjernen er både enkel og komplisert. Si/skriv: “Jeg hadde angst, men nå er det blitt så mye bedre. Ja, jeg tror nesten det er borte!” Etterhvert vil tankene henge på. Men gi deg selv tid til forandring.

 

 

6. Jeg vil du skal forstå at alt i dine kroppslige reaksjoner er forankret i tankene dine. Det går automatikk i dette. For å booste deg selv med moderne logikk, skal du nå begynne med AFFIRMASJONER, og du skal både skrive og si disse setningene i NÅTID. For hvis du sier høyt i speilet: “Jeg er glad i meg selv!” Vil hjernen oppfatte det skyvende i fremtid som “Jeg er glad i meg selv når jeg blir tøffere, slankere, sprekere osv!” Gjør det klart for den geniale, men enkle, hjernen din, at det er NÅ du er glad i deg selv. Skriv ned følgende affirmasjoner, og si dem til deg selv i speilet 3 ganger om dagen:

-Jeg elsker meg selv nå, akkurat som jeg er nå.

-Jeg er nå helt trygg. Jeg velger nå å tenke positive tanker nå, derfor er jeg nå både trygg og lykkelig.

-Jeg er i stand til alt jeg vil nå. Jeg puster nå dypt og fritt, og alt er nå godt i min verden.

 

7. Det er slik at du har skapt dette selv, men ikke med vilje. Traumatiske hendelser kan ha skjedd i fortiden, men det er nå du lever. Det er nå i dag at du selv har valget. For alt handler om det selvstendige valget. Hvilke tanker velger jeg å tenke akkurat nå? Hvilke ord bruker jeg? Hva spiser jeg? Hva drikker jeg? Gir jeg meg selv den næringen jeg behøver, og de tankene jeg trenger for å ha det godt inni meg?

 

8. Gjør noe med nettverket ditt. Er du omgitt av mennesker som elsker å høre om angsten din, og som gjerne stakkarsliggjør deg? Ta en prat med dem om at nå blir det forandring. Fortell dem at du ikke vil ha snakk om angst og sykdom mer, og vis dem gjerne hvordan dine 6 testmåneder kommer til å se ut.

 

9. Magien av affirmasjoner begrenser seg ikke til problemer med angst. Du kan gjerne gjøre mer ut av dette; det vil bare få deg til å føle deg sterkere. Finn opp dine egne affirmasjoner, som: 

-Jeg får nå mange jobbtilbud

-Jeg har nå mange venner

-Jeg reiser nå mye

Test det ut og se hva som skjer: hjernen din hører deg, og skaper livet ditt. Hjernen din ER magisk.

 

10. Du skal nå sette sammen din egen livsstil. Ta litt her og litt der fra alt du lærer deg. Bøker jeg kan anbefale er Louise L Hay og Wayne Dyer sine bøker, samt “Endelig ikkerøyker” av Allen Carr. Filmen “The secret” er verdt å se. Selv leste jeg mye for 10 år siden, før jeg satte alt sammen til en videreutviklende tankegang. Nå kunne jeg aldri joinet noen religion, for eksempel. Jeg har tenkt ut min egen måte å leve på, og selv om den også innebærer en form for bønn og meditasjon, er den min egen vei. 

 

Din egen vei er ment å være trygg. Det finnes så mye vi ikke har svar på, men vi kan velge tanker og ord. Jeg er fortsatt redd for å fly. Jeg er redd for døden. Redd for å miste de jeg er glad i. Derfor søker jeg tryggheten med tanker og ord, for å stanse ved redsel, og unngå at det går over til angst. Jeg styrer dette. Selv om jeg kan fryse til en istapp ved synet av en edderkopp, velger jeg å kalle det naturlig frykt. Fobi? Ok, men den får ikke ta kontroll på meg. Mitt valg har i 12 år vært “tøffing”. Før det var det “stakkar”, men det var før jeg visste bedre 😉

 

Lykke til, du er jo en sterking, tøffing. En badass med uttallige valg å ta hver eneste dag. Grip dem og ta kontroll: YOU’RE THE BOSS!

2 kommentarer
    1. Her var det mange gode råd. Jeg var ikke klar over at til og med et lavkarbo kosthold kan endre. Jeg filmopptak lavkarbo kosthold og prøver å starte igjen på det. Helt utrolig. Tusen takk for gode råd og tips, jeg skal skrive ned disse og prøve å huske på dette i hverdagen! Ønsker deg en nydelig dag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg