Denne bloggeren hater å vise seg uten sminke. Les hvorfor hun gjør det likevel.

 

 

 

 

 

Enkelte mennesker har skjult seg så lenge bak make up, at det nakne ansiktet under kan føles sårbart blottet hvis man forsøker å titte frem iblant.

Jeg har selv valgt å blogge. Og med det føler jeg det følger med et ansvar. For verden blir sykere og sykere. “Penere”, tynnere og mer operert. Unge jenter følger med, og det er her på internett de har øynene mest festet. 

 


 

I 1995 var jeg 15 år og stappfull av komplekser. Jeg hadde tidligere enn andre fått kviser, og nektet å begynne på ungdomsskolen før jeg hadde vært til hudlege i Trondheim og fått hjelp. For det var det ultimate av pinlig, og jeg gikk rundt og studerte bakken bak langt hår. Legen hjalp meg, og jeg husker jeg spurte om jeg kunne dekke til huden med foundation og pudder. Han svarte at ja, det kunne jeg, og at jeg heller burde unngå stress. Så lenge jeg renset huden morgen og kveld, smurte på en blanding han ga meg, og krem, kunne jeg sminke meg så mye jeg ville. 

Det var viktig for meg dette. Jeg kunne fortsette å skjule meg bak sminke. And so I did! Jeg skjulte meg hver eneste dag. Vokste inn i sminkede meg, og ble der. Den dag i dag handler det ikke bare om gamle komplekser, men også at jeg ikke lenger helt kan kjenne meg selv igjen i det nakne ansiktet mitt. Kroppen fikk klær på før jeg gikk ut og møtte verden. Ansiktet fikk sminke på.

 


 

Internett hadde vært katastrofalt for meg på nittitallet. Jeg døde jo nesten av sjenanse og komplekser. Hvordan skulle det gått med lille meg, dersom jeg i tillegg skulle blitt eksponert for det samme massive skjønnhetspresset dagens unge jenter blir utsatt for?

Hvis du som leser dette er blogger; har du tenkt over hvordan du framstår for disse unge pikene i dagens samfunn? Ekte og sann innimellom, eller bare skjult bak en penest mulig fasade? Viser du noen gang fram sannheten bak sminken? Tar du ansvar?

 

Denne bloggeren som skriver bloggen du nå er inne på, hater fortsatt den dag i dag å vise seg uten sminke. Men hun gjør det likevel. For å gjøre sitt. Bidra i jobben med å oppklare løgnene omkring skjønnhet som ungdommen til dags må leve med. For det er løgn: ekte skjønnhet er ikke sminke, operasjoner, syltynne kropper og kjempelepper. Derfor føler hun for å vise de unge jentene hva som skjuler seg bak bloggfasaden. Så det ikke blir en blogg full av løgn.

 

Denne bloggeren, det er meg det. Og jeg sliter litt med det, hver gang jeg hiver ut et nakent innlegg med sminkefritt ansikt. 

Som du ser, er det ikke bare sminke. Jeg “mangler” visst både hair extentions, botox og restylane også. Akkurat det kommer nok alltid til å “mangle”. 

Kjære unge jente. Hvis du letet på bildene mine, finner du sikkert alle de feilene jeg selv bombaderte meg med da jeg var på din alder. Jeg sluttet forlengst å plage meg selv med feil og mangler. Likevel sitter vanene stødig, og jeg føler meg ikke hel før jeg har sminket meg. Ikke gå i den fella at du plager deg selv slik jeg gjorde. Elsk deg selv som du er. Du kan aldri aldri løpe fra deg selv. Men du kan løpe fra kjipe tanker som skaper komplekser og spor til evig tid. Du kan løpe fra løgnene på internett også. Ta deg en fresh joggetur og en deilig dusj. Løp i ditt eget tempo, mens du skaper dine egne idéer om skjønnhet.

 

Dette er ikke lett for meg heller. Å kle ansiktet mitt nakent for deg. Men jeg gir nok rett og slett blanke egentlig, i hvordan andre mener jeg ser ut. Her i livet mitt, her er det jeg som bestemmer hva som er pent eller stygt. Jeg er bare fanget i en gammel inngrodd vane.  

 

Så ungdom; når du leter rundt på nettet etter noe å slå ihjel tida di med mens du sliter med komplekser og dårlig selvtillit; se på disse bildene. Her har du funnet en sannhet. Og så vil jeg du skal forestille deg hvordan folk ville sett ut i dag, dersom sminke og skjønnhetsoperasjoner var fremmedord, og aldri ble oppfunnet. Internett ville sett helt annerledes ut, og det vet du innerst inne. Bilder lyver. Men ikke disse bildene her.

 

 

 

 

4 kommentarer
    1. charlotte79: Tusen takk altså. Hjernen min greier liksom ikke å bli komfortabel med nakent ansikt. Men jeg synes jo man har et ansvar ovenfor se yngre når man stikker hue frem i media, i form av å sti?ke det hue sminkefritt frem iblant hehe

    2. Jeg kjenner meg veldig godt igjen idet du skriver.. Jeg syns det er kjempeflott at du får formen som er godt eksempel for ungdom. Jeg kjenner godt til den følelsen du beskriver “om å føle seg naken” uten sminke. Men jeg vil og si at det har blitt litt bedre på enkle punkt.. Jeg tror nok at man med alderen går er mer avslappet forhold til ens eget utsende.. Men når det er sagt så syns jeg du er veldig fin.. Så det er nok ens enege tanker om deg selv som er den “virklige fienden”.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg