Nei, bloggere behøver ikke å tåle alt: Her er de nye reglene!

 

 

Bør kunne tåle ditt, bør kunne tåle datt, hilsen fellesbloggen facebook. Men DE, de trenger ikke kunne tåle noe som helst fra oss bloggere. De er kjappe ut med “Dette må du tåle”-kortet, selv om det samme ikke gjelder tilbake: DE som kommentatorer, må kun tåle det som rammer de selv. Og de henviser altså til regelen om at du må tåle alt siden du velger å være offentlig. På slutten av dette innlegget vil du kunne lese de NYE REGLENE.

 

Jeg som alle andre vet at mamge folk også opplever hets i sosiale medier. Forskjellen er at på facebook og andre plattformer, blir ikke dette ansett for å være greit. Det kalles noe. Mobbing. Nett troll. You name it. Og det er ok å svare tilbake. Det er derimot ikke ok dersom en blogger svarer tilbake på en kommentar.

 

 Let me tell you: selv om jeg skriver meningene mine og poster bildene mine i en blogg, mens du bruker plattformen Instagram for bilder og fellesbloggen facebook til meningsytring, betyr ikke det at jeg skal oppføre meg likt en ydmyk liten bakterie i et hjørne som skal godta og finne seg i all verdens haggel med kritikk fra deg og dine kafétøtter. 

Hva skjedde med normal høflighet begge veier? Hvem er det som begynte å påstå at kun bloggere er det nettfolkeslaget som må tåle ALT?

 

Det irriterer meg at enkelte tror de har rett til å misforstå oss bloggere i hytt og pine, for så å vri og vende på hvert eneste ord, til det blir noe helt annet enn forfatteren mente; noe kritikkverdig. Nå har jeg selv hittil vært rimelig heldig, men jeg tåler ikke så inderlig vel den urett som ikke rammer meg selv: det er nemlig heller ikke greit å hetse rosabloggere, og nei: de kan ikke takke seg selv fordi de velger å blogge. Da skulle såfall ALLE som stikker hue frem på internett kunne takke seg selv for netthets. Det er ikke ok med en rasistisk holdning ovenfor en minoritetbrukergruppe på nett, utløst av fordomsfulle holdninger. Likt for alle.

Nei! Jeg er ikke hakkepakken din med rosa cellofan på, ei heller er jeg en liten kylling, bare fordi jeg blogger. Hvis jeg gikk løs på deg og din facebookstatus, eller ditt instagrambilde, på samme måte som du gjør mot bloggere, ville jeg blitt satt på plass med en gang. 

 

Mine innlegg kommer ut i sosiale medier skånsomt innpakket i blogginnlegg, slik at du velger selv om du vil trykke deg inn for å se tekst og evt flere bilder enn framsidebildet. Dine innlegg skytes direkte ut i fellesbloggen face; eller plasseres på instagram, så alle der inne ser med en gang.

Du liker ikke det du ser, likevel må du bare trykke deg inn her, for å oppsøke det motsatte av hva du mener, slik at du kan fokusere på negativiteten i det å kritisere. Kos det, hva? Å sitte å pille frem små feil du mener jeg skriver, bare for å henge meg ut offentlig etterpå på en elegant måte. For tilbakemeldingen din kommer enten i en kommentar inne på bloggen, eller på facebook. Ikke i en høflig melding per facebook. Nei, den skrives pent og pyntelig kritiserende så alle kan se hvordan du er misfornøyd med meg. Selv om jeg aldri ba om det. Selv om høflig tone gjelder på alle andre arenaer enn inne på en blogg. Når begynte du å tenke at jeg var interessert i å få vite om din kritikk rettet mot meg? Hva vil du oppnå med det? Har det falt deg inn at det går an å sende ei vennlig melding til meg, og spørre meg om du kan ha misforstått? Slik du turer frem, kan det nemlig virke som om du kun er ute etter å spytte på meg.

 

Hvorfor skal jeg “tåle det” mener du? Finnes det andre regler for oss skribenter som skånsomt pakker hele innlegget inn i en tittel og et bilde, enn dere racere på facebook? Det er ingen diskusjon jeg har startet, jeg har tross alt bare lagt ut et innlegg inne på bloggen min; jeg ba aldri om finpuss eller kritikk. 

Du MÅ ikke trykke deg inn på bloggen min dersom du finner tittelen provoserende eller irriterende. Det er ikke å anbefale generelt, at du oppsøker det som får hjertet ditt til å banke heftigere og blodpumpa til å jobbe unødig.

Kan hende opplever jeg deg som frekk. Hvorfor må JEG tåle det, når DU ikke må tåle mine ærlige svar? 

 

Fortell meg eksakt hvem som oppfant regelen som bestemmer at bloggere må tåle mer uvær og storm enn andre internettere, bare de bidrar på sosiale medier på en mer innpakket måte enn alle andre på facebook, twitter og instagram; der pakkene allerede er åpnet i det de når deg. Dette er ikke en “regel” vi bloggere nødvendigvis må finne oss i eller i det hele tatt godta.

Hvis noen bare kan finne opp en slik tullete hang out bloggers regel, da kan jeg også rent generelt, det! And it goes out like this: 

 

-Du kan heretter oppsøke alle skuespillere og artister siden de stikker hue frem in public, bare for å krangle om sangtekster, budskap i filmer eller make up og hår. De må jo tåle det: de velger selv å være offentlige!

 

-Når du møter damene på kafé, og en av dem sier noe som 90 % av dere andre kan vri om peis, er det duket for høylydt og agressiv debatt. Hva så? Hun må bare tåle det! Og etterpå kan dere håne henne for at hun kaller dere ” høylydt og agressiv”. Dere kjenner jo henne ikke sååå godt, hva så om hun blir litt lei seg? Nei hei hå; dette må hun faktisk tåle.

 

-I butikk-køa, når en ukjent mann klager på prisen på en matvare til kassapersonen, kan du blande deg inn og kritisere den andre kunden fordi du ikke er enig. Resten av køa også. Mannen må tåle det; han er tross alt out in public altså! Offentlig! Ya hear? Off ent lig!

 

-Butikk-kø nr 2: Du har det travelt, men kassapersonen somler. Nå kan du klikke i vinkel og rope ut i internettstil all verdens kritikk mot den butikksansatte om hvor treg han er og hvor dårlig tid du har! Det må han tåle, han jobber jo i offentlighet, strengt tatt! Tåle tåle!

 

-Siden du er å anse som deltakende blogger i fellesbloggen facebook, må du heretter tåle all verdens kritiserende kommentarer hva enn du legger ut. Nettmobbing? Neida. Nett-troll? Finnes ikke! Dette må du tåle ja, hey ho!

 

-På instagram skal alle bilder du heretter publiserer, nøye granskes med misunnelige øyne av andre instabrukere, og hver minste lille linje kritiseres og debatteres. Siden du legger ut dette bildet i offentlighet, må du tåle alt! Alt, I say!

 

For det er vel likt for alle som stikker hue ut i offentlighten, hva? Ikke bare oss bloggere, eller hur? Jeg gjentar: Presenter meg for det mennesket som oppfant den uskrevne regelen omhandlende det tulltøys at nettgruppen bloggere skal måtte gå på ydmyke tå hev og tåle alt, mens alle de andre nettgruppene som legger ut bilder og tekster uten innpakning, er fredet med ord som nettmobbing, netthets og nettroll. 

 

Jeg vil nemlig ha et par ord med i laget!

4 kommentarer
    1. Så du tror ikke folk opplever hets på Facebook? Tror du ikke folk opplever hets på Instagram? Alle kan oppleve hets på nett og alle kan oppleve hets i hverdagen generelt. Om man føler at hetsen blir for ille så kan man avslutte det man holder på med. Man MÅ ikke ha blogg eller facebook eller Insta som ALLE kan se og kommentere på. Man kan skrive om ting anonymt. Man kan gjøre profilen sin privat osv.
      Om man føler at hetsen er SÅ ille så er det mange ting man kan gjøre. Men alle bloggere som holder på med dette har gjort et valg. De sier: jeg “tjener” mer på dette enn jeg “taper”. Og så fortsetter de.
      Du tenker kanskje “men hvorfor skal JEG slutte med sosialemedia?” Du trenger ikke det. Du kan dele ting med folk du faktisk kjenner. Da slipper du hets. Problem løst. Folk hadde et fullverdig liv før år 2010 da folk begynte å blogge også.

    2. Runar: Som jeg skriver i innlegget er jeg klar over at facebookbrukere og andre brukere av internett også hetses. Men der er det ansett for å være uakseptabelt. Dersom jeg svarer deg på en like tydelig måte nå, som den måten du skriver på til meg, er det ikke å regne for akseptabel atferd fra min side. Du skriver om det å tjene mer på bloggen enn man taper: jeg tjener ikke ei krone på bloggen min, og har kun hatt utgifter innen blogging. Jeg startet opp denne bloggen for å ha et sted å lagre mine historier, slik at de ikke gikk tapt dersom det skjedde meg noe. Regner med du har lest disse historiene, siden du ser ut til å vite hva du skriver om hva angår meg og blogging? Det var enten bankboks eller blogg. Siden jeg tenkte at nesten ingen kom til å lese bloggen, ble det blogg. Jeg er uenig med deg i det du skriver; at man bare kan finne seg i det, takke seg selv og slutte med det man driver med. Tidene forandrer seg og gir samfunnet nye yrker innen data. Jeg er skribent, og her skriver jeg. Hvis en forfatter blir mobbet, kan du vel ikke forlange at vedkommende skal slutte å skrive? Da er det jo mobberene som bør slutte å mobbe eller? Og hvis en skuespiller, som jo er en offentlig person, plages og trakasseres, skal denne da slutte i jobben sin, for å ta hensyn til de som trakasseres og plager vedkommende? Det blir litt for enklelt i mine øyne. Så da er du og jeg enige om at vi er uenige.

    3. Hallo 🙂 Og takk for svar. Jeg ser at vi er uenig, og det er helt ok, men jeg vil bare avslutte med dette:
      a) Du skrev på en flott og tydelig måte til meg. Og det jeg skrev til deg var neppe “trakasserende”? Saklige innlegg må man tolerere.
      b) Jeg vet at du ikke tjener på bloggen. Derfor skrev jeg “tjener”. Det jeg mente var at du føler at du får mer enn du taper på å ha blogg. Ikke økonomisk, men emosjonelt. Det er jo bare en faktasetning. Om du hadde følt noe annet hadde du jo avsluttet bloggen.
      c) Om du ville skrive noe som kunne lagres; word? Dropbox? Dagbok? Anonym blogg? Mange løsninger. Du valgte en offentlig løsning. Flott! Men det fører også med seg visse konsekvenser. Man kan f. Eks bli utsatt for nett-troll. Men slik er desverre en uperfekt verden. De har lov til å holde på så lenge de holder seg innenfor loven.
      d) Forfattere og skuespillere blir OFTE mobbet og hetset. Om de vil fortsette å tjene millioner så må de som oftest godta det. De KAN slutte og unngå alt, men de velger istedet å tjene penger (selv om noen også slutter). De som hetser har lov til det. Så lenge de holder seg innenfor loven. Det er ingenting man kan gjøre. Alle mennesker har derfor 3 valg; 1) Slutte med det som gjør at man blir hetset 2) Fortsette, og ikke bry seg om kommentarene man får 3) (Om man kan) Holde seg anonym mens man gjør det

    4. Runar: Du mener altså at jeg skrev du var trakasserende
      Merkelig. Det var ikke det ordet jeg brukte, og langtfra poenget. Og hva vet vel du om jeg i det siste har vurdert å legge ned hele bloggen? Du skriver for min del om noe du ikke har tilstrekkelig nok info til å uttale deg om. Og du skriver om alternativene til blogg: å oppbevare en slik dagbok i bankboks var jo nettopp hva jeg skrev om. Dropbox og word er ment for de som har pc. Hvorfor blogge anonymt i utgangspunktet da jeg trodde jeg kunne unngå å få lesere i internettmylderet likevel? Jg synes din tankegang er svart hvitt. Skuespillere, kjendiser og facebookbrukere BLIR hetset ja, men poenget mitt er at da blir det ikke ansett for å være ok eller noe de kan takke seg selv for. Bloggere kan liksom “takke seg selv”, og må tåle bankende svar i bordet uten å kunne forsvare seg selv i lik tone. Men hey, du er jo anonym blogger, så du slipper jo dette rent personangrepskategoriserende. Ha en fin dag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg