Til luringen som fant ut at jeg må trøstes fordi jeg “har” bipolar 1 👊👎👈

 

 

Hun ser på meg og sier: “Helene! Du ER ikke bipolar! Du HAR bipolar!” Øynene er medlidende og hun holder meg varsomt på skuldra.

Som om det var synd på meg.

Som om bipolar var synd og skam.

Jeg har hørt det så mange ganger før. En eller annen lærd smarting har funni på noe kjempelurt: “There is a way! Det GÅR an å trøste en stakkars faen med diagnose i hue! Det er bare å degradere skammen rundt diagnosen og adskille selve diagnoseordet fra personligheten til offeret, altså den diagnotiserte, ved å si: “Du HAR diagnosen. Du ER den ikke… NOW AINT THAT GREAT HUH? Smil nå, himmelen er blå, håhå.”

Og helt siden den forbanna lærde smartingen fant opp dette såkalte revulosjonerende innen hvordan man møter en “bruker” i systemet med “respekt”, har alle vi diagnotiserte blitt unødig trøstet med den samme setningen om og om igjen, pgr av kursing innen helsevesenet der det legges vekt på det oversensitive i å håndtere det ukjente.

Som om man vet det. Hvem vi ville vært uten diagnosen. Like it actually matters…

Venninnen min gir seg ikke. Hun jobber i helsevesenet og har nå vært på kurs og lært seg denne gamle setningen: “Men det er sant, Helene! Er det ikke BRA? Tenk, du HAR bipolar. Du ER ikke bipolar. Det må du aldri glemme!” 

Jeg blir sint, og i det hun ber om å få snakke ferdig, banker jeg i bordet så det runger, og sier: “NEI for helvette, nå skal DU høre på MEG, fordi når det gjelder meg selv så er det faktisk JEG som er eksperten! Hvor mange ganger tror du ikke jeg har hørt den setningen der. Hvor har du lært den? Hvilket kurs?”

Og ganske riktig; hun HAR nettopp vært på kurs og lært seg de gyldne ordene.

Det koker i bippehodet mitt, og jeg prøver å forklare. At det er like lite synd på meg som en fjert som endelig har sluppet fri. Like godt å være meg som en plomme i et egg. At det slettes ikke føles som en skam. At jeg er stolt av å være bipolar, og at det er en så stor del av meg, at jeg selvfølgelig ER det, ikke kun HAR det. Og at dette vet jeg best selv.

Men hun gir seg ikke. Begynner å messe ivei om hvordan hun liker meg, at hun synes jeg er kul og grei og snill SELV om jeg har bipolar. 

Min venninne er ikke opprinnelig norsk, og har verdens nydeligste gyldenbrune hudfarge.

Jeg trekker pusten og tar henne på skuldra. -“Du, sier jeg. TENK hvis jeg skulle fornærme deg med å si til deg: “Vennen. Du ER ikke mørkhudet, du HAR mørk hud! Og jeg liker deg og synes du er grei selv om du har mørk, gylden, vakker hud.”

Da gikk det opp for henne. At jeg er stolt som en hane over å bære på en diagnose som gjør meg både kreativ, tøff, empatisk, ekstra glad, intellegent og nytenkende. Endelig forstod hun at jeg ikke trenger å trøstes for at jeg har en diagnose. At denne diagnosen ikke er en ballast for meg, men en berikelse jeg ikke ville gått glipp av.

Kjære vakre vene. Jeg forstår at du vil være så snill som mulig. At du ikke engang vil kalle menneskene du jobber med for brukere. Men de trenger ikke din medlidenhet. De behøver din respekt og nysgjerrighet for kunsten de er i stand til å skape med sine uvanlige tankeganger. 

For jeg ER bipolar med hele meg. Desverre for de lærde så er jeg det, og den setningen du har lært deg, stemmer ikke for min del. 

Hvorfor skal vi lære oss at en diagnose skal dekkes over i formildende ord og tonefall? Er det ikke dønn på tide at verden lærer seg litt fakta omkring psykisk diagnotistikk?

For HVA er et geni uten scizofreni, asperger, adhd eller bipolar?

HVA er en skuespiller uten en eller flere av disse diagnosene? Hollywood ser helst at du har en slik diagnose på cv’n før du slipper inn i de innerste kretser. Just saying.

HVA er en komiker, eller en musiker, uten det lille ekstra krydderet som trengs for å lage stjerner av tanker og fyrverkeri av drømmer?

Hvorfor tror du jeg er dyktig innen ordkunst, grammatikk og forfatteri? 

Fordi jeg ER bipolar. Og ikke pakk det inn i rosa sølvpapir med sløyfe på; jeg trenger ingen stakkarsliggjørende ord, og jeg trenger ingen trøst. For den måten denne diagnosen åpner mitt sinn for spennende verdener, nå som jeg har knekt koden og er frisk, er noe jeg er glad jeg får oppleve. 

Ville DU trengt trøstende ord dersom du fant den store kjærligheten, vant 20 milliarder dollar og fikk både reise rundt i verden og drive med dine favoritthobbyer hver dag resten av livet? Hvis jeg sa: “Stakkar. Du ER ingen lykkelig forelsket lottomilliardær altså, du bare …du bare HAR det vettu. Så så.” 

Jeg HAR ikke bipolar.

Jeg ER bipolar.

Jeg ER den hyperdama som vasker kåken i 6 timer i strekk uten å sitte på ræva, mens barna er i barnehage og på skole. Jeg ER henne som griner av alt som rører meg, og glad er jeg for det. Jeg ER den skribenten som kan skrive i timesvis fordi hun liker det. Jeg ER hun som har plenty venner og et ekstra rikt sosialt liv. Jeg ER glad for alt dette. Jeg ER den kvinnen som er tildelt veldig mye intuisjon og som derfor dønn gjennomskuer det aller meste…

…også folk som vil stakkarsliggjøre meg uten å ha peiling på hvilken gave jeg har fått. 

For ja, det finnes en bakside av medaljen. Bipolar 1 må du takle og ta saltmedisin for å stabilisere. Denne gaven må du håndtere varsomt, og du må vite hva du gjør. Gjør du det, er det som å være prisgitt et lett sinn og et fargerikt spekter av muntre idéer.

Det er tøft å utdanne seg høyt. Det krever blod, svette og tårer. Men i det du til slutt har knekt koden og sitter der med utdannelsen i hendene, kan du høste godene. Slik er det med bipolar 1 også. Her gjelder det å overleve. Å ikke ta livet sitt. Holde ut. Oppleve psykosene, maniene, depresjonene, angsten og feilbehandlingene; bli ferdig med skammen, reparere livet sitt, og lære seg flest mulige teknikker innen det å bruke hjernen best mulig.

Så kan man joine bipolarnirvana og faktisk leve pretty good med gaven i behold. 

Og det er DA, min venn, at den setningen makes no sense liksom. Haha: …HAR det? Jeg ER det GJERNE 😉💙💋

 

 

14 kommentarer
    1. Dette er jeg SÅ enig i! Dummeste jeg hører er at man “har” bipolar, og ikke “er” det. Som om det er noen forskjell. Hva man kaller det forandrer ingenting, det bare stigmatiserer. :p Thumbs up for et godt innlegg!

    2. Som bipolar vil man ha i både pose og sekk. Jeg både ER og HAR hele tiden med alt det innebærer! Bra innlegg 🙂

    3. Synes du er heldig som ikke føler skam og jeg er helt enig i det du skriver.
      Jeg er bipolar.Desverre sliter jeg med skamfølelse selvom jeg vet at jeg ikke burde det.

    4. Kirsti Samuelsen: Vet veldig godt hvordan du har det. Nå har jeg det sånn at jeg glemmer at “det skal være skam i bunn og grunn”, så jeg “står ikke i stil til skammen uten skamvett” hehe

    5. For meg har denne setningen hjulpet meg, og jeg har aldri opplevd at det har noe med trøst eller medlidenhet å gjøre. Jeg er ikke diagnosen min, jeg har den. Jeg har bipolar, med alt det positive og negative den fører med seg. Det aller meste er positiv, og det er mange egenskaper jeg har som jeg ikke ville hatt dersom jeg ikke hadde hatt bipolar. Allikevel er jeg ikke en diagnose. Jeg skammer meg overhodet ikke over å ha den, men jeg ønsker ikke at den skal være hele identiteten min. Det samme gjelder med begrepet frisk/syk. Jeg har bipolar, og den kommer jeg alltid til å ha, men jeg anser meg ikke som psykisk syk lengre. Jeg er frisk med syke perioder nå, i motsetning til før da det var stikk motsatt. Jeg er ufør, og jeg kommer ikke til å være i stand til å jobbe på noen år, men det er fordi det er en stor fare for at sykdommen blusser opp igjen relativt fort dersom jeg gjør det. Ikke fordi jeg er ser på meg selv som psykisk syk.
      Men det er selvsagt opp til hver enkelt om hva man ønsker å kalle det. Dersom du vil kalle det for å være bipolar så bør folk respektere det. Men jeg tror det handler mer om å hjelpe deg med å finne en identitet som ikke er basert på en diagnose, enn det handler om trøst og medlidenhet. Men selvsagt er jo dette også individuelt. Oops, dette ble en lang kommentar ;P

    6. Hei! Så kuuult å lese om sin egen oppfattelse. Jeg føler det som en gave…forstå meg rett…den gaven som gjør så jeg er meg…kreativ, sosial, blid og glad…av og til tar energien knekken på meg og andre ganger nyter jeg godt av den. Er glad jeg…heldig for meg at jeg ble den jeg ble😊

    7. Åhhh, så bra skrevet!!! 😍 Har også irritert meg over det har-begrepet 😜 Og forresten, du er ikke den eneste som bli rolig og klar i hodet når du har feber, det blir jeg å… lurer på hvorfor 😁

    8. For meg er det gjerne slik at jeg ER Bipolar når jeg er høyt oppe , og har Bipolar når jeg er depressiv, for det kunne jeg godt vært foruten.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg