Rammet av tidsklemma? Ta vare på ditt sosiale nettverk med 10 steg!

 

Du kjenner til setningen: “La oss ta en kaffe snart, key? Jepp, c ya!” Eller ordene: “Skravlekveld snart a? Ja? Ok, soon, bare rop ut!” Og hva med: “Gå oss en tur snart?” og “Javisst! Vi tar en lunsj …innen tiåret er over ….før barna konfirmeres …eller iallefall forhåpentligvis før vi møtes utpå gravlunden, hva? Yeah!”
 

Men vennskap må pleies, og det lenge før det nærmer seg gravlunden. Har du enda ikke knekt tidsklemmekoden? Kom, les videre, la meg hjelpe deg med 10 tips:

 

1. Skaff deg en liten kalenderbok. Den skal være lommeliten, og den er først og fremst ment for venner, bekjente, kollegaer, slekt og familie. Ditt nettverk fortjener et feste, og det er i denne boken du skal knytte nettverket ditt videre. Hvis du vil starte NÅ, kan du droppe boka, og finn deg et ark som du bruker likens som boka er beskrevet nedenfor.

2. Har du lagt merke til hvordan hodet ditt går på repeat? Dette kan du særdeles merke om natten, da kjører tankene på med hakk i plata. I hverdagen er plata mye større. Det du ikke noterer ned eller gjennomfører, føler hjernen for å minne deg på til du har skjønt det.

Hvis du er en svært sosial og omgjengelig av deg, er nettverksplata di mye større.  Innimellom dukker venner, kollegaer, slekt og familie opp i tankene. “Hun Sara-kollegaen min ja. Henne vil jeg ta en kaffeprat med snart!” “Emilie må jeg huske å sende ei mld. Been a while!” “Åh! Nå må jeg ringe Roar, som jeg lenge skulle gjort!” Planeten er overbefolket, og det kan hende du kjenner så mange mennesker, at både Sara, Emilie og Roar dukker opp i tankene dine bare en gang per måned mellom alle de andre du skulle ringt, sendt mld til og tatt en kaffe med. Plata ruller videre, og så glemmer du det. 

Nå skal du skrive følgende overskrifter på notis-sidene i kalenderboken din, en overskrift for annenhver side: 

-The chat-list, sende mld/mail/chat til: 

The call-list, ringe til:

-The café list, invitere på kaffe hjemme eller på kafé:

-The party/movietime-list, invitere på filmkveld/party:

Sørg for å bli god venn med denne boken, slik at du alltid har den med deg. Tvert du tenker på Emilie, skriver du navnet hennes under chat-list. På vei inn i kjøpesenteret husker du Roar, da tar du frem boka med en gang og noterer ham under call-list. Vel hjemme, midt mellom middag og leggetid for barna, husker du Sara. Da noterer du henne under café-list. 

Jepp, du må desverre undervurdere ditt eget memory slik for å optimalisere kvaliteten på nettverket ditt. Og kvaliteten, hva er det? Jo det er din interesse og hvordan du viser den. Det er hvor mye dine venner og bekjente føler at du bryr deg om dem. Hvor verdifull de kjenner seg i ditt liv.

Føler man seg ikke verdifull, forsvinner man og finner nye landskap som vet å verdsette en. 


 

3. Vær kreativ. Ikke bare foreslå kaffe. Hva med en roadtrip? Eller en tur på stranda for å ta coole bilder? Hyttetur? Harrytur? Skal du legge sammen klær? Få en venn til å komme og prate med deg mens du utførerhusarbeidet. 

 

 

4. Ok, du har prøvd, og du finner ikke tid. Nå er du mellom 20 og 40 år, og du har barn. Det er ikke lenger tid til alle du vil treffe og alt du vil gjøre. Vips der suste nok et år forbi, og du kan ikke fatte og begripe når tida begynte å fly fra deg på denne måten.

Du trenger ikke mer enn 15 minutter!

Bli venn med tidsklemma, og la meg komme med et eksempel:

Jeg er alenemamma uten bil, og i dag skulle jeg rekke et tog ved å ta supplerende buss. Så kom jeg på at min venninne Linn flere ganger har nevnt at jeg kan spørre henne dersom jeg trengte skyss. Slik ble det: i bilen hennes fikk vi tatt oss en prat, fnist litt og ledd litt. Så: goodbye Linn, hello train. Der møtte jeg Karine, og vi avtalte lunsj neste uke med vår felles Elisabeth. På toget respekterte vi hverandres behov: hennes studie og min headset bok og musikkstund. Jeg tok en telefonprat med min søster og sendte en mld til min kusine Hilde, som går skole på Levanger. Siden jeg hadde time på sykehuset, gikk hun meg i møte, og så pratet vi på vei til sykehuset, og på ventegangen. Så: Bye bye, c ya later. 

Slik kan du altså surfe på tidsklemma. Det er ikke så mye dere får sagt på 15 minutter, men det er power i det møtet. Power i hvert minutt.

5. Har du en halvtime til overs på kvelden, før yndlingsprogrammet ditt begynner? Ta den telefonen til den kompisen din som du lenge skulle ringt, og informer først om at du har 20 minutter på å prate. For du vil kanskje ha 10 minutter på å summe deg etterpå. Gå på do og sånnt. Ordne deg kveldsmat, …dusje… or whatever. Du skal jo først og fremst tenke på deg selv for å ha energi til overs for andre.

6. Den joggeturen. Hva med å bytte den ut med en heftig gåtur med en venninne? Når du likevel skal bruke tid på trim..  Den filmen, eller det TVprogrammet, hvorfor ikke invitere noen til å se sammen med deg? Eller er du som meg; det blir ingen titting på den skjermen i såfall, bare skravlinga? Det er viktig med alenetid også, føler mange. Ikke alle jeg kjenner har det slik. Noen vil bare være sosiale. Jeg, derimot, hender jeg behøver alenetid også, for å greie å være så sosial som jeg er.

7. Helga nærmer seg og barna skal være borte hele helgen. Du inviteres på party fredag, og lørdagslunsj og kafé lørdag, og har lyst til begge deler. Hva gjør du? Dropper party fredag for å være i form lørdag? Hva med en ny vri: Hvis du skal drikke alkohol fredag, drikk moderat og sørg for tappekranstopp klokken 22.00. Gå over til Kaffe og vann, og spis noe god mat, slik at du gir magen noe å jobbe med. Slik kan du være i storform lørdag, og få i pose og sekk. Eller hva med bare kaffe fredag? Klin edru kan være gøy.

8. Du har barn, og kjenner til kanskje både og eller bare en av delene: men barnehage og/eller skole; whatever: barna fyller år en gang i året. Det er tid for bursdag. Hva med å slå en god gammaldags knute, og invitere til pølse med brød, boller og bursdagskake, og be noen av de andre foreldrene om bistand? Slik blir du kjent med de andre foreldrene, og du knytter verdifullt nettverk omkring barna dine. Jeg har gjort det flere ganger, og hey: den opprydninga er verdt det gode gamle sosiale samværet altså!

9. Har du prøvd å spise middag med naboene noen gang? Her på toppen har vi mange ganger spist inne hos hverandre, både middag og boller. Vi er kanskje ikke så veldig like, og vi har hektiske liv, men vi har barn på samme alder og mye å prate om. Disse treffene med naboene gjør at jeg føler meg trygg når jeg legger meg om kveldene. Jeg kjenner naboene. Kjenner du dine?

10. Bare innse det: det er ikke lenger noe som heter å “sette av tid”. Vi har ikke mer tid enn den tidaklemma tildeler oss, og det er ikke sikkert det noensinne blir noe av dem kaféturen du roper ut om igjen og igjen. Moderer deg. Møtes på bussen. Treffes på torget og ta en femminutt på benken. Stikk innom på vei til dit du skal. Slå på trå’n. Bruk ti minutter av kvelden din på å sende meldinger til alle på dagens chatlist. Har du tid til lunsj, spør henne om hun vil joine, hun dama fra barselgruppa du gjerne vil bli bedre kjent med. 

Senk kravene.

Surf på tidsbølgen.

Slikt kan det bli sosialt av!

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg