Ventetiden: når får jeg svar fra legen?

 

Jeg sitter på legekontoret og babler hit og dit: “Ja du vet, jeg har jo ingenting i mot deg. Du er i mine øyne verdens beste lege. Men jeg liker ikke å gå til legen vet du. Derfor er det en stund siden sist.” 

Så forklarte jeg om hvordan jeg mistenkte at den mulige ADHD’n min kunne være søvnapné. 

Jeg lærte der og da, at det kunne være det, ja. Men at det også kunne være stoffskiftet som kødda med meg. 

Og siden har jeg lært så mye mer. For jeg må jo vente på blodprøvesvarene. Mens jeg venter, kan jeg like godt lære meg litt om det legen min tror jeg kanskje har. Hypotyreose. Lavt stoffskifte. Jeg kommer i dette innlegget til å bruke NHI Norsk helseinformatikk som kilde.

Jeg skrev følgende innlegg i forkant av denne legetimen: http://m.forbipolene.blogg.no/1473774335_adhd_kan_vre_svnapne.html

For ja, jeg venter, i disse dager. 

Får jeg endelig svar på hvorfor jeg kan være så trøtt, glemsk og slapp? Kan jeg endelig tørre å fortelle folk at det er en årsak til at jeg kan sovne sittende i sofaen en time etter jeg har levert minsten i barnehagen, skvette til, og innse at det etter 7-8 timers søvn bare er å legge seg å sove. Der kan jeg våkne skremt og forvirret i tungsinn, flere timer senere. Skremt over søvnbehovet, og deppa av de tunge drømmene og alt jeg heller skulle gjort. Sov jeg da ikke nok natten før? Forvirret, fordi jeg ikke aner hvorfor jeg nærmest havner i koma etter så mye og jevn nattesøvn som jeg tross alt har.

Og jeg glemmer. Glemmer og glemmer i hytt og pine. Glemmer ord, glemmer avtaler og glemmer det jeg husket 10 sekunder før…

Nå har jeg lært meg at alt dette, ja samt tørt hår, sprukne negler og temperaturømfintlight i form av å fryse lett, ganske enkelt kan være symptomer på tilstanden hypotyreose. Vi lever alle med et stoffskifte. De fleste har normalt sådan. Lavt stoffskifte kalles hypotyreose (enkelte skriver det som hypothyreose), og høyt stoffskifte kalles hypertyreose. Sistnevnte skal ikke jeg gå inn på her.

Svikt i skjodkjertelen, tidligere kalt skjoldbrusk-kjertelen, i form av betennelse, er en typisk årsak til lavt stoffskifte.

Det er en snikende sykdom, og den presenterer seg selv med en god del symptomer og plager. Dette fordi flere ulike organer i kroppen gir symptomer. 

Denne sykdommen behandles enkelt. Siden skjoldkjertelen mangler tyroxin, erstattes dette med tyroxin i tablettform. Disse medisinene heter Levaxin og Euthyrox. Det kan ta 6-12 mnd før pasienten føler bedring. Selve behandlingen går altså ut på å normalisere stoffskiftet med hormoner.

Hvilket bringer meg til hva jeg nå eventuelt gleder meg til:

Prognosene er gode! Selv om dette hos mange kan være en livslang tilstand av en sykdom, kan jeg fint leve med denne sykdommen ved god tyreoideakontroll (måling av TSH og FT4 i blodprøve) samt riktig dosejustering utfra klinisk skjønn med medisiner.

Vi er så heldige her til lands. Marerittene ser vi på nyhetene. Barn blir drept hver dag i krig, sult, nød og sykdom, og verden kunne trengt seg en behandling i seg selv. Verden er syk.

Mens jeg. Heldige meg. Jeg kan bare dra til legen min i velferdsstaten der jeg bor; ta noen blodprøver og fortelle ståa, i motsatt rekkefølge riktignok, og få hjelp med hva jeg sliter med.

Når jeg må sove, vel så får jeg bare gjøre det. Koble av og stole på at fremtiden blir annerledes, og at det ting endrer seg med tiden. Eller at dette er noe blodprøver omkring stoffskiftespørsmål eller utredning av søvnapné vil vise at det finnes behandling for.

Er jeg glemsk, ja så lever jeg iallefall. Og takknemlig er jeg for det. 

På bra dager jogger jeg en real langtur, og så funker det fett på formen. Selv om jeg ikke alltid gidder, så må jeg for PT-meg i hue mitt. 

Og det finnes heldigvis for min del noe som heter koffein.  Å holde meg våken når jeg endelig har landet sjokkert på føttene etter en sånn forferdelig dvale, funker best på kaffe for min del. 

Så kjære lege, min verdifulle hjelper; mens jeg venter på blodprøvesvarene, trøster jeg meg selv med at det meste kan behandles… fyller jeg meg selv med en intens takknemlighet over velferd og kjenner jeg på det gode i det å bli tatt på alvor når jeg først ramler i svime innom kontoret ditt annenhvert år. 

Dette skal jeg nok få fikset, søvnapné eller stoffskifte, eller vitaminmangel av noe slag: hellyeah -girlpower!

…og dessuten; nå skal jeg søren meg slutte å skjemmes over søvnbehov, glemskhet og generell slapphet. Det kansje finnes en årsak. Og hvis ikke, sier jeg som den geniale bloggeren Malin Meekatt: Sånn er nå jeg da 😉

6 kommentarer
    1. Jeg har levd med lavt stoffskifte i 36 år, etter en operasjon når jeg var 14. Har alltid fått høre at jeg er frisk, men kroppen har sneglet seg avgårde. Etter å ha tatt saken i egne hender, lærer meg å tolke hva kroppen trenger, spesielt i forhold til vitaminer og mineraler er alt mye bedre. I perioder av livet har jeg stort sett bare gått på jobb og ellers strevd for å holde meg våken slik at jeg kunne få gjort alt jeg måtte i forhold til familien. Jeg fikk jo bare høre at jeg var frisk og med barn og hus og jobb ble jo alle slitne, men det er jo ikke normalt å våkne like trøtt som du la deg etter ni timers søvn. Nå har jeg det etter forholda bra. Klarer å trimme uten å bli forkjøla (elsker å gå på fjellet) har skrevet litt om det på bloggen min fra tidlig vår og utover. Lykke til, ønsker deg alt godt

    2. Hr ikke legen sjekket fT3? Det er den viktigste prøven. T3 er det aktive hormonet som jobber i cellene, det kan være du er for lav på fT3. Sjekk også D vitamin og B12, disse har også stor inflytelse på tretthet. Bli gjerne medlem i fb gruppa : lavt stoffskifte- behandling med ndt.

    3. Hilde: Heisann. Det tror jeg legen sjekket. Det var folkehelseinformatikk FHI jeg brukte som kilde til dette innlegget. Jeg kommer til å spørre legen nøyaktig hva hun målte. Takk for kommentar.

    4. Venke: Takk for denne kommentaren, det sier meg mye og jeg kjenner meg igjen i dette med å våkne trøttere enn jeg var da jeg la meg. Har skjønt det slik at dersom jeg har lavt stoffskifte, bør jeg følge med og ta grep selv. Så bra at dere informerer meg om dette.

    5. Hei Helene! Jeg fikk påvist hypothyreose/lavt stoffskifte for et par år siden. Er medisinert med Levaxin, et skjoldbruskkjertel-hormon som er det man mangler/har for lite av. Kjenner igjen alle dine symptomer som du beskrev. Celina tror nesten jeg er dement- haha :p. Men ikke langt unna, Glemmer det meste- snart meg selv, hehe. Medisinen hjelper litt, men ikke fullstendig for meg. Men det varierer veldig fra person til person. Vet at det er mere hyppig blant mennesker med bipolar lidelse når vi blir litt eldre, både pga medisinene vi går på, og mye stress tidligere i livet. Og det er ikke alltid blodprøvene viser om det er lavt, men man likevel ha
      . Kjøp deg D-vitamin, det hjelper for både immunsystemet og at man blir litt mer opplagt, i tillegg til å øke muskelfunksjonen..
      Håper det går bra med deg og dine? Nydelige gutter du har <3 Klem fra meg og Celina

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg