Er du selvutslettende empatisk? Her er 10 tips til deg


 

Er du en slik person som blir kalt “dumsnill”, og som vet selv at du er altfor grei og litt i overkant empatisk omsorgsfull?

Da blir dette ganske sikkert misbrukt av visse mennesketyper i ditt liv, dersom du bare lar det flyte…

En psykolog “tegnet” ei linje i lufta for meg en gang. Hun viste den ene siden av linja med den ene hånda si, og sa: “Her, Helene, er en psykopat.” Så viste hun den motsatte siden av linja, og sa: “…og her er du. Helene, du kunne godt …vel, beveget deg biiittelitt mot midten. Tenk litt på deg selv. Vær litt ego..”

Jeg gjorde det. Beveget meg en liten centi mot midten av linja. Jobbet med det i 10 år.

Her er mine råd til selvutslettende empater.

1. Gjør det du også, beveg deg litt mot midten av den linja. Begynn å tenk på deg selv. Ingen omkring deg har godt av at du utsletter deg selv. Da kan du ikke hjelpe noen. Gir noen deg en dårlig magefølelse? Da stemmer det. Det er din intuisjon. Din egen sannhet.

2. Nå skal du begynne å gi deg selv den omsorgen og empatien du har kastet bort på folk som misbruker det og suger deg tom for energi. Du skal bevisst stelle kåken din slik omgivelsene er verdige DEG. Bruk energi på å gjøre rent, rydde og style stæsj i ditt hjem. Ikke glem deg selv. Det er ikke jåleri å handle smart. Det være seg klær, hårkur og ansiktsmaske. Salg gjør det mulig ved dårlig råd, og du kan være kreativ for å stelle godt med deg selv. Du skal føle deg bra, og være rustet, for å gi din empati og din omsorg til riktig adresse.

3. Leave em alone. Og med det mener jeg: Ignorer de som ustanselig spiller på din samvittighet. De har snust seg fram til det, vet du… Ja for du vet det? At slike som heller mot den andre siden av linja, lukter seg fram til dem de kan tråkke på. Det å spille på å få frem dårlig samvittighet i deg, er den spillebrikken slike kjenner best. Så: Glem dem. La dem være. Ikke gi dem noe som helst form for unødig oppmerksomhet. Slike er også “vampyrer” som elsker at folk åpner seg og betror seg, for så å bruke det mot dem senere. Du skal huske at noe heter karma. La dem være. Du trenger ikke snakke. Trenger ikke dele. Du trenger å komme deg langt unna dem.

4. Du er i besittelse av godhet og en ekte omsorg for andre levende. Dyr og mennesker. Det er meningen du skal bruke dette fornuftig. En person som misbruker din omsorg, vil kreve alt av dine energier. Som en hånd på den lampen, vips: alle energitråder leder mot den hånden. Og kun den hånden. Straks den slipper taket, leder dine friske energitråder dit de skal. Elegant og i fri flyt. Du skal stole på at du ikke behøver disse menneskene i livet ditt. De som på flere manipulative måter krever alt ditt fokus. De dreper flere timer av ditt liv. Det er en alvorlig tilstand. Helbred den snarest.

5. Det kan være at du har mistet det selv helt og holdent. Kanskje har det gått så langt at du kjenner deg totalt selvutslettet og fanget i et voldelig samboerskap. Da er ikke bare dette innlegget nok for deg. Mine ord holder ikke til til alvorlige livssituasjon:

Hør her. Jeg mener, les her:

Sett deg ned og tegn en strek. Denne streken er resten av ditt liv. Tiden du sånn ca kanskje er så heldig å ha igjen å leve. Du vet like godt som alle oss som før deg har kommet oss ut av slike forhold, at du ikke skal kaste bort en time til på dette. Har du barn, ta de med, og søk dekning. Landet er pyntet med så mange varme anonyme krisesenter, at du sikkert har et i nærheten. Eller du kan komme deg til legevakta, og snakk ut. Be om hjelp. Jeg har gjort det. Mange mange, har gjort det før deg. Det er ikke sannheten at du ikke klarer deg uten h*n, du vil bli overrasket. Kom deg unna.

6. Du har behov for å få utløp for all omsorgen. Har du barn, overrøs det over dem. Hvis ikke, hva med et dyr? Eller bli kjent med et eldre menneske som du jevnlig besøker. Hva med å bli støttekontakt for et ensomt menneske som oppriktig behøver din empati? 

7. Hver kveld skal du si følgende tre setninger til deg selv, foran speilet. Se deg selv inn i øynene og si:

*Jeg er nå trygg og selvstendig.

*Jeg er nå dyktig på å sette klare, tydelige grenser. Jeg har nå ren og god samvittighet.

*Jeg er nå glad i meg selv, og jeg fortjener nå det beste.

Gi det to uker. Hver kveld i to uker. Feel the difference 😉

8. Make space. Du kan kalle det pauser, selv om jeg personlig av erfaring mener det beste er å holde seg helt borte fra mennesker som til enhver tid forsøker å undertrykke deg. Ok: Pusterom. Space. Pause. Break it. Dra på en reise. Eller sett klare tydelige grenser om at du vil være vanskelig å få tak i for en stund. Bygg deg opp. Ikke gå på en ny flopp. Ingen har godt av din omsorg dersom du ender opp i sykesenga av utmattelse.

9. Selv om du så hater å gå tur alene; gå en tur i friskluft. Der vil DINE EGNE tanker og ideer trenge frem etter 10 minutter gange. 

10. “Kle på deg” et imaginært, rundt speil omkring hele kroppen din hver morgen. Skap deg en illusjonert beskyttelse. Bruk din tankekraft, og fall ikke for fristelse til å få dårlig samvittighet når du fra nå av SETTER FRISKE, TYDELIGE GRENSER!

Dette er ikke utdannede råd fra en profesjonell, men tips fra en dame med litt erfaring i bagasjen. Tilværelsen med tydelig grensesetting er fantastisk for meg, og jeg har funnet min omsorgshylle ved at jeg kan skrive folk sine historier, og på den måten hjelpe dem. Ellers kommer min empatiske omsorg nå veldig til nytte for mine to kjære sønner. Men det er fortsatt viktig at jeg jobber med dette. Jeg holder meg langt unna alle som mer eller mindre ubevisst higer etter å kue meg. 

Det er ikke verdt det. Livet skal leves. Du kjenner det godt dersom noen misbruker din empati. Du kjenner deg søvnig og trett, blir lett hissig, og selvfølgelig lettere nedtrykt i stemningsleiet. Det koster mye. Krever enormt av deg. All din energi, faktisk. Ja du kan til og med komme til å falle i trollgullfella, som betyr at du tror du er avhengig av vedkommende som trykker deg nede. Og det er ALLTID trollgull. Altså; ikke gull. Det vil si at det ikke er sant. Det er faktisk omvendt: h*n er avhengig av deg. Nemlig.

Verden er full av empater. Og alle har samme utfordring; den sterke luktesansen til egosentriske uempater. (For å pakke det pent inn.)

Dette var sikkert småtteri i forhold til hva en coach eller en psykolog kan lære deg. Hvorfor ikke oppsøke en?

Målet bør være  …lykkelig, kreativ KRAFT!

Lykke til. 

4 kommentarer
    1. Godt innlegg som alltid <3 Bare en ting eg vil peke på. Er desverre ikke alltid like lett å komme seg vekk! Uansetg hva lege/politi en snakker med. Systemet svikter desverre "sånne" gang på gang:/
      Eller søte du. Viktig innlegg! <3 <3

    2. Veldig bra innlegg. Mange svært gode råd her! Og rådene er hjemmelagde. Basert på egne opplevelser og ikke noe fra en bok. Dette gir dem ekstra kraft og tyngde.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg