Jeg ville aldri tilgitt deg, dersom du tok bipolar fra meg ☝


 

“Hun kan aldri bli som oss andre. Hun bærer galskapen med seg på skuldrene sine, og kan aldri aldri bli som oss. Stakkar hun er dømt til et liv med en diagnose…” tenker du. Sier du. Som om du har peil på dette. For jeg kan heldig heldig heldig vis aldri bli som dere. Og hvis du tok fra meg den bipolare delen som jeg bærer med meg, hadde jeg altså blitt så utilgivelig forbanna. 

Dette er ingen forherligelse av en komplisert diagnose. For både dudene, jentene og gudene vet hvilke lidelser man må gjennom i de dypeste dalers sorgers smerterom, og hvilke ristende angstpregede dager man må gråte seg gjennom. Før man lærer. Hvis man rekker å nå dit. Hvis man ikke gir opp.

Ja dette er en medaljong med kart og kompass, men på baksiden kan du skimte tider med intense depresjoner og uutholdelige sekunder. Minutter. Dager. År stjelt av ditt liv. Det er nemlig den diagnosen som ruver der oppe på den forferdelige selvmordsstatistikken. 1 av 5 med bipolar 1 drar herfra med vilje.

Jeg ble ikke en av dem.

Jeg har latt meg farge av alle årene ja. Men en fargerik sokk behøver kontraster. Og da trenger du både lyse og mørke farger.

 


 

Verden så Britney Spears “klikke” og shave huet. Vi fikk nok kun se toppen av isfjellet. Vi har fulgt Jim Carrey i uttallige gummimimikker, med en galskap som fikk oss til å klø oss i hårsekkene. Demi Lovato synger med sin sjel’s intensitet, mens Stephen Fry lager dokumentarer. Kurt Cobain følger oss fra Nirvana, may you rest in peace. Listen er lang, diagnosen brer seg utover verden som et kreativt kart.

 Drar du til Hollywood med håp om en karriere i ryggsekken, ser de helst at du har en diagnose eller to på “cv’n”. De vet hva det innebærer. De kjenner galskapen på den dansende gangen.

 La meg vise dere hva som skjer dersom jeg venter 1 time eller 2 ekstra med å ta saltmedisinen min lithium på kvelden: 

 


 

Den kreative aktive delen av min positive pol trer fram, og jeg får ideer jeg koser meg med å gjennomføre. Noen få glimt av dekorering på et annerledes nivå. Men så må jeg stoppe. Jeg må ta medisinen og bli “normal” til natta kommer. Gå til sengs og sove. Være uthvilt og nesten normal mamma når dagen gryr. 

La meg fortelle dere hva som skjer når jeg jogger og møter en motbakke. Jeg pisker meg selv opp den forbanna bakken som min egen boss av en psycho PT, og jeg gir meg ikke før jeg har presset meg selv til det ytterste av hva jeg makter.

La meg også forklare dere hvordan jeg belønner meg selv etterpå. For jeg er en mester i å lage luksus i hverdagen. SPA i badekaret med smarte kurer og masker som jeg kan ta meg råd til. Jeg som ikke røyker eller drikker..  Samtidig har jeg en økonomisk sans som leder meg til salg, tilbud og nedpressede priser. For jeg har et detaljert hode med interesse for å holde hverdagens multitaske-blekksprut i tøylene, og lar meg sjeldent friste av trollgull i butikker. 

 


 


 

Og jeg er one hell of a mama! Ungene mine elsker at jeg danser, synger, ler høyt og dekorerer vegger og tak med planter, liksomfugler, sommerfugler og små elefanter. Alle følelsene som følger med en diagnose som denne, gjør at jeg kjenner på sterk kjærlighet for dem begge to. Jeg gjør alt for dem, alltid, og ville ikke vært foruten denne ekstra sterke morskjærligheten. Gutta mine ville ikke hatt en annen mamma, de heller 🙂


 

Hvorfor jeg aldri ga opp? Jeg ga opp jeg. Var flere ganger så langt nede at jeg ga opp livet. Hadde planene klare. Men det var planer jeg visste jeg aldri kom til å gjennomføre. Jeg kom aldri til å hoppe. Kom ikke engang til å reise til den store byen med de høye bygningene, langt unna der mine kjære kunne finne meg. Det var bare desperate tanker, og jeg var tvunget til å holde ut. Jeg kan takke barna mine. For jeg kunne aldri forlate den lille bylten. Selv om jeg hadde vært så syk at jeg ikke kunne ha han hos meg hele tiden, så ville jeg ikke la han vokse opp uten mamman sin. Så for gutten min sin skyld, bygde jeg meg opp. Murstein for murstein.

 


 

Så kom den minste lille goklompen til verden. Det var som om han helbredet siste rest. Jeg hadde klart meg fram. Og her er jeg fortsatt.

Vi med denne diagnosen må innse at bipolar henger sammen med mye som vi må ta kontroll over. Jeg er ikke en mamma som kan ta seg et glass vin hver kveld. Jeg tør ikke engang ta meg en cider. Har ikke rørt alkohol på 2 år. Bipolar og rus er en dårlig ide, og koffein holder lenge.

Men det snedige med bipolar og rus, er følgende: Når en person med bipolar er riktig medisinert, lever sunt og velger å drive seg selv positivt, er h*n i konstant naturlig rus. Den maniske delen av vedkommende bidrar med små input av hverdagslig partyglede, og kunstig stimuli er ikke lenger nødvendig. 

Alle som har diagnose bipolar er kreative. Grunnen til at jeg er dyktig til å skrive, er, trodetellerei, at jeg har bipolar diagnose. Opp gjennom årene har jeg møtt så mange andre med denne diagnosen, at jeg vet hva jeg skriver om nå. 

Så hva med å la oss vise dere galskapens kriker og kroker. Hva med å omfavne de delene av denne galskapen som er positive. 

Nei. Jeg ville virkelig ikke tilgitt deg dersom du fjernet min diagnose for evig og alltid! Det livet tror jeg ville blitt uintellegent, kjedelig, usanselig og lite fargerikt. Null kreativ kraft, og lite følelser å deale med. Nei takk. Jeg sier ja takk til galskapen, og har den under full kontroll.


 

“De kan aldri bli som meg. De bærer hverdagens A på den ene skuldra, og nattebekymringens 4 på den andre. Stakkar, de kan aldri føle himmelen, eller ta på drømmene sine. Ei heller fantasi-sette ukedager på skogs-stiene. De kan ikke gjennomskue løgn på min måte, eller farge seg med lykke på så dyp måte at de går rundt i rik ekstase og takknemlighet. Stakkar stakkar dem, som er dømt til et svart, hvitt og bittelitt grått, liv…”

Skrevet av hu derre forbipolena. Helene that is 😊


 

12 kommentarer
    1. Fint innlegg. Kul og tropisk spa du har. Jeg har toer n og skjønner hva du mener. Jeg liker å se på det som en gave. Noen ganger er den stygg, andre ganger er den fin. Hilsen anemone

    2. Våkenanemone: Har du det du ja, så digg at du også ser på det som en gave. For fy f så kreative vi kan være.. Ja det spabadekaret er elsket av mange hehe

    3. Syntes du er en sterk person som har klart å bygge murstein på murstein. Kjenner endel med den diagnosen. Desverre har de rust vekk livet sitt. Selv om eg forstå det så godt, er eg glad de no er på god vei ut av rushelvete.. Skjønner så godt hva du mener ang barna… Når en får den morskjærligheten, blir en rett og slett en helt ny person. Det å kjenne på hvor mye en elsker og blir elsket. Det er ubeskrivelig. Bare det aleine gjør livet verd å leve.. gjør livet GODT å leve… Mine 5 skatter er mitt Alt.

    4. malich: Ååå tusen hjertelig takk for fine ord altså. Ja det er desverre mange som ruser seg enda lenger inn i denne diagnosen. Det henger ihop. …du, da jeg leste del 1 av din livshistorie, tenkte jeg at det er bra du har 5 barn. De barna, tror jeg, har hatt en god oppvekst hos en mamma som vet hvordan man øser kjærlighet og omsorg over et lite uskyldig barn. En kjempegod adventsklem til deg fra meg

    5. Det samme tenkte eg om dine barn 🙂 Og det at du klarer å gjøre diagnosen din om til noe så posetivt, både for deg og for barna. Har lest en del blogger oppover. Men har ALDRI lest noe så bra som din, ikke i nærheten.. !!

    6. malich: oi fikk litt pustebesvær da jeg leste denne kommentaren din. FOR NOEN komplimenter! Å bli en god mamma for Mathias og Even, er hva jeg hele tiden har jobbet for. Og å skrive er livskallet mitt føler jeg, så tusen tusen takk altså. Og det gjelder din blogg også. Originalt fabelaktig bra skrevet av deg.

    7. Sant..! Her og.. At barna skal ha det trygt og godt. Og ALLTID føle seg elsket. Hehe.. skrive har eg aldri kunnet.. Men har vel kommet meg etter eg ble voksen. Har tenkt lenge at engang, skal historien om oss barn ut.. 🙂 Skjønte ganske rask at barna dine og var ditt alt.. trengte ikke lese mye 🙂

    8. malich: Jeg hørte lillevennen gråte i kveld. Løp opp trappa for å finne årsaken til de små hulkene. Prøvde kald velling. Ikke ok. La han i senga, løp ned og ordna god og varm velling, og løp opp trappa igjen. Så fant jeg ut at han ikke ville ha det heller. Alt han ville var å ligge med kinnet ned mot brystkassa mi og lytte til hjertet mitt. Da fikk jeg denne dårlige mammasamvittigheten, for at jeg ikke bare la han der og holdt omkring han med det samme, men somlet bort verdifull mammakostid for han, med å løpe ned og ordne uønsket velling mens han gråt videre i senga si. Men så roet han seg der oppe på mammahjertet, og ville ha velling likevel. ….jeg greier ikke å forestille meg hvordan voksne kan omsorgssvikte barna sine. Alle barn er mer verdifulle enn ord kan beskrive. Du var like verdifull, du også. Og jeg hadde med glede løpt og laga velling til deg, trøsta det og gjort deg trygg inni deg. Du skriver bra, du. Kjempebra. Nå har jeg egentlig et innlegg å skrive. Bildene er klare til opplastning og alt… Men for å være opplagt mamma i morgen, skal jeg heller legge meg. Vi gjør jo alt for dem, de små mennesketassene som har stjålet våre hjerter.. Klem til deg

    9. Gleder meg til ditt neste innlegg 🙂 Ja sant, en vil gjøre alt for sine små. Tror når de har det vondt, har vi det 10 ganger verre 😉 Den samvittigheten skal du virkelig takke får. Er nok den som ofte gjør en til en god og omsorgsfull mamma 🙂 Uten den er en ille ute… Kan heller ikke tenke meg hvordan noen kan svikte barna sine så enormt.. Er redd får at når en selv vokser opp uten omsorg og medfølelse, så får en barn selv og eier ikke de følelsene. Heldigvis omvendt og.. En har i overflod av kjærlighet til sine små <3 Ha en god natt, snille deg, som har så mye omtanke for andre <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg